Hej!

Jag bläddrade igenom installationsmanualen för min bergvärmepump och snubblade på en beskrivning av hur man installerar mjukstart. Jag kollade upp reservdelslistan, och en mjukstart verkar kosta ca 2700, så det är ju inte så farligt.

Är det värt att investera i en sådan. Förlänger den kompressorns livslängd mätbart? Minskar den buller? Jag har bara 16A huvudsäkring, så det kanske är risk att startströmmen kan skjuta säkringen? En kompis har en typ likadan pump, och han hade en elektriker där som fick säkra upp eftersom huvudsäkringen gick hela tiden. Men jag tror knappast att den eletrikern gjorde någon djupare undersökning.
 
Så länge du inte har problem med huvudsäkringar så behöver du inte mjukstart
 
Har det funkat med kontaktor, så låt det vara.
 
Pumpen är inte installerad än, så jag vet inte vad som funkar och inte. Men det är ju inte så svårt att efterinstallera. Tänkte mer om det var en "no brainer" att installera mjukstart.
 
Ja då blev det genast svårare att svara något, det beror på hur stor pump du ska installera, vad det är för typ av kompressor i den, hur lasterna på elen är fördelade, hur stort hus det är, hur många som bor där o.s.v.
Om ni är en vanlig familj i en villa på 150 kvm med bastu så börjar det närma sig problem utan mjukstarten
 
joakim_j joakim_j skrev:
Förlänger den kompressorns livslängd mätbart?
Förlänger i slitage normal drift Nja , men däremot vis starter så sker det mjukt och inte med en smäll. Är det inverter eller kolvtyp på kompressorn, Verkar vara en äldre VP utan mjukis, så sätt dit en, sparar en massa mekaniska delar i kompressorn.
 
C
Det jag läst är att dessa mjukstarter har en tendens att gå sönder så småningom så det blir en kompromiss mellan driftsäkerhet vs. höga startströmmar och eventuellt slitage på kompressorn.
Har själv funderat på mjukstart pga att belysningen blinkar i hela huset när kompressorn startar.
 
C cpalm skrev:
Det jag läst är att dessa mjukstarter har en tendens att gå sönder
Dom som sitter original i vissa fabrik JA , SNIK och SKIT och sitter dom i en maskin med garanti kan du inte byta till bättre kvalitet. utan att förlora garantin, då svär sig fabrikanten fri och klarar sig undan. Har satt många och har själv en, den har fungerat i 20 år nu till min VP, men är av kvalitet som överstiger dessa som sitter i vissa fabrikat. Så sätt in en mjukis och räkna med att kompressorn inte startar med ett ryck, bra lugnt och stilla.
 
Pumpen är en Bosch på 11 kW med scrollkompressor. Den kommer jobba mot en acktank på 500 liter så den skall väl förhoppningsvis inte starta stup i kvarten. Idag värmer vi huset med 100% el och huvudsäkringarna går aldrig, så lasterna är nog välbalanserade. Vi är en familj på tre.

Driftsäkerhet är väl inte hela världen, jag behåller ju kontaktorn så skulle mjukstarten kajka kan man ju bara sätta tillbaka den.

Den mjukstart jag fick fram som reservdel var en Danfoss. Jag hittade en motsvarande Siemens ett par hundralappar billigare. Ingetdera borde väl vara skit?
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Jag själv har en ABB PSR9-700-70 och en kolvkompressor 9 Kw , sen finns det styr på olika modeller 230 eller 400 startspänning , jag har kontaktor med motorskydd före och 400V start.
 
Låter som att det ändå kunde vara värt att installera en, med tanke på att det inte är så svindyrt.
 
C
J jonaserik skrev:
Dom som sitter original i vissa fabrik JA , SNIK och SKIT
I min IVT-pump är originaltillbehöret Danfoss MCI 30. Möjligt att det är skit, men det känns inte som snik för den är inte billig. Har du någon uppfattning om Danfoss startare är vettiga grejor eller om man skall välja något annat?
 
En schroll är ganska lättstartad då den inte har något mottryck vid start, även tanken är en fördel, men 11kW? Är det inklusive elpatron? eller bara kompressorn?
 
Det är bara kompressorn. Eller 10,2 kW verkar vara den faktiska värmeeffekten.
 
C cpalm skrev:
Danfoss MCI 30
Det går att använda vilket fabrikat som helt, tex ABB , schneider etc. bara den tål strömmen. alla är s.k. snik med styrning på 2 faser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.