Ska dra el från en 12V -> 220V/800W inverter till en liten normkapsling med 2 dvärgbrytare. En för kylskåp och en för 2 stycken vanliga uttag.

Är det något speciellt jag bör tänka på med tanke på invertern?

Ska jag köra 6 A dvärgbrytare eller vanliga 10A?
 
Svar nej , då tänker avsäkra så går bra, och vanlig installationskabel 3X1,5 m3 ska det vara, är Inverten med ren Zinusvåg då , en del maskiner/motorer gillar inte falsk zinusvåg, och elektronik vill ha äkta våg dom falska har fytkantsvåg. Har du provat att den orkar starta kylen, den drar rätt mycket i starten och systemet kan storkna
 
Äkta sinus.

vad tror du/alla om avsäkring? 6 eller 10?
 
10 amp = 2200 W, så 6 amp är nog bra, den ska klara ett kylskåp, vad står det på invertern , max uttag. kort.
 
Tack :D
 
Vad är tanken med att säkra av? Inverten kan ge runt 4A och dvärgbrytaren kommer inte lösa hur mycket du än kortsluter, dessutom har den väl överbelastningsskydd?
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Normeffekten 800W men klarar 1500W i ”korta” stunder. 1500W = 6,8 A

skulle ni sätta in 6 eller 10 A dvärgbrytare?
 
Sätt 6 amp
 
En dvärg med B karakteristik behöver ca 1,5 märkströmmen för att lösa på 40 sekunder.

Alltså 9A i 40sek för en B6. Jag tror inverten slår ifrån långt innan det.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
För den tillämpningen skulle jag inte sätta någon säkring alls. Invertern har inbyggda skydd mot kortslutning och överbelastning. Och som sagt kommer den aldrig att kunna lösa ut en 6A dvärgbrytare. Den skadar inte. Men den är meningslös.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Det du ska tänka på är väl i första hand primärsidan, där har du ungefär 20 ggr så hög ström.
 
Så om jag kör 4A c-type dvärgbrytare - så borde primärsidan (12V) vara ok, eller?
 
TT4F TT4F skrev:
Så om jag kör 4A c-type dvärgbrytare - så borde primärsidan (12V) vara ok, eller?
Står det något i dokumentationen till invertern? Skall du ha säkring på primärsidan så är det som sagt helt andra strömmar. 800W vid 12V innebär 67A. Men det borde redan finnas en säkring på primärsidan.
 
100A på primären, men vill hellre att dvärgbrytare på 220 sidan löser, så kanske kör 4A
 
Fråga

Hur länge klarar en 4A c-klassad dvärgbrytare att hantera 5,5A (1,45 x Märkström)?

är det <1 sek eller 10-20 sek eller minuter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.