Tror detta har mer med golv att göra än i forumdelen med Golvvärme !

Det finns en speciell spånplatta med frästa spår + aluminium där man kan lägga golvärmen i. Däremot så är ju inte detta system det billigaste på marknaden vad jag hört (250Kr/m2). Kan man lösa dett själv på någe vis ? Eller blir det lika dyrt om man lägger typ råspont med ett mellanrum och sedan klinker eller vad man nu ska ha på det eller biter man sig själv där bak då ?
 
Det blir absolut billigare att förlägga golvvärmen i glespanel ("råspont med mellanrum" alltså). Plåtar behöver du visserligen i alla fall men du slipper den spårfrästa golvspånskivan som är mycket dyrare än råspont.

Du kan inte ha klinker direkt på det utan behöver minst ett lager golvgips (minst, skriver jag därför att du måste också försäkra dig om att hela konstruktionen blir tillräckligt böjstyv enligt byggkeramikrådets föreskrifter).

Om du botaniserar på Wirsbos webbsidor så har de någonstans ett PDF-dokument med beskrivning av olika konstruktioner inkl förläggning i råspont. Och framför allt leta här på forumet. Du hittar lättast gamla inlägg i ämnet om du Googlar med sökorden:
golvvärme råspont site:www.byggahus.se
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Åååh så bra ! Tackar tackar !
Aluminiumprofilerna ? Finns det att köpa klara eller betällde du/ni hos den lokale plåtslagaren ?
 
Plåtarna finns att köpa färdiga. Vissa produkter är kanske svåra att få tag på annat än via en entreprenör t ex rörmokaren. Men jag har i alla fall sett att Rinkaby Rör säljer plåtarna till Wirsbos 20 mm system, som är ett av dem man kan tänkas använda i gles.
 
Farzan skrev:
plåtarna till Wirsbos 20 mm system, som är ett av dem man kan tänkas använda i gles.
Det är "mina" plåtar det!
De känns dock löjligt dyra att köpa men de behövs ju verkligen så vad gör man...:cool:
 
Har ni kollat in Optiheat?
Det läggs mellan remser av gips.
Och är tunna som en skarvsladd 8mm.
Vatten buren.

Mvh Putte
 
J-son produktion

Ca: 45% billigare än Wirsbos plåtar från Rinkaby Rör när jag köpte för ett par år sedan...


/jbr
 
Detta forum slutar aldrig att imponera på mig.
Ställ en fråga och du får massor med uppslag/ideer/svar !

Hur gjorde man innan den "övergående flugan" internet fanns ;-)

Tack för alla svar, mycke surfande ikväll
 
Oj vad allt närmar sig med STORMSTEG just nu.
Håller för tillfället med att rensa ut det gamla köket, för att börja med golvet.
(Köket kommer 1/6)
Har dock inte fått måtten på värmeplåtarna. Är det bättre att använda 22*95 eller 22*120 som glespanel ? Detta beroende på täckningen av golvvärmeplåt ?

Är alla "system" av plåtar olika breda eller är det något standardmått ? :surprised:

(mitt golv blir, golvåsar (cc40-58), glespanel 22*??, golvvärmeplåt, slang + golvgips samt marmoleum på topp :) )
 
Buuzzz skrev:
(mitt golv blir, golvåsar (cc40-58), glespanel 22*??, golvvärmeplåt, slang + golvgips samt marmoleum på topp :) )
Men var har du det bärande undergolvet...? Eller avser du lägga glespanelen som bärande golv?

/jbr
 
Om man vill spara pengar och slippa köpa dyra plåtar så kan man använda tjock aluminiumfolie. Det fungerar lika bra.

Se denna bild

Jag har lagt dubbla lager med aluminiumfolie. Jag använder även en frigolitskiva som är spårad samt en vanlig plåt över för att fördela värmen jämt. Det är billigare med glespanel men jag tyckte det var så jobbigt att spika upp allt.

För att göra det ännu billigare så har jag en värmepump som är helt rostfri och slipper då dyr PEX-slang. Har istället vanligt svart vattenslang.
 
Constructum Domus skrev:
För att göra det ännu billigare så har jag en värmepump som är helt rostfri och slipper då dyr PEX-slang. Har istället vanligt svart vattenslang.
HELT rostfri?

Finns det bara rostfria rör och kopplingar i din pump + alla fördelare och kopplingar utaför pumpen också rostfria? Det låter dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.