Du ska inte varna.
Det är ett arbetssätt och rutin utifrån att man i en situation inte alltid vet vad som finns i en fiber och dess påverkan.
Vet faktiskt inte hur kraftiga olika testlasrar är som kan användas för att lysa en fiber vid problem, men den ser man lysa.
Men du gör som du vill.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du ska inte varna.
Det är ett arbetssätt och rutin utifrån att man i en situation inte vet vad som finns i en fiber och dess påverkan.
Vet faktiskt inte hur kraftiga olika testlasrar är som kan användas för att lysa en fiber vid problem, men den ser man lysa.
Men du gör som du vill.
Men det vet man ju!
En klass 1-laser.
Vad skulle det annars vara???
Det är inte klass 2 eller 3. Det kan det ju inte vara.


Med testlasrar menar du antagligen lasrar med synligt rött ljus.
Man använder ju såna som motsvarigheten till en summer i kopparkablar, plus att man med lite tur ser skarpa böjar på kabeln och dåliga svetsar.

De lyser med synligt rött ljus, så så fort de träffar ögat så svarar blinkreflexen för att skydda ögat.
 
Då avslutar jag dialogen då budskapet inte går fram trots flera försök.:D
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
J
Läste att det efterfrågades förstahandsinformation om att det inte är nyttigt att titta in i en tänd fiber. Pryade för några år sedan med en fibertekniker ur den gamla skolan. Han tände upp på station med ett instrument och sedan skulle vi svetsa ute vid FOS-skåpet. Tydligen var det brukligt att böja lite på respektive fiber för att se vilken som var rätt. Såg man inget skimmer längs med kanten så tittade man lite i änden. Jag svetsade 4 fiber och dagen efter såg mina ögon ut så här. Var rätt grusigt i några dagar men klarade synen. Närbild på en persons ögon med tecken på irritation eller skada.
 
J Jocke Best skrev:
Läste att det efterfrågades förstahandsinformation om att det inte är nyttigt att titta in i en tänd fiber. Pryade för några år sedan med en fibertekniker ur den gamla skolan. Han tände upp på station med ett instrument och sedan skulle vi svetsa ute vid FOS-skåpet. Tydligen var det brukligt att böja lite på respektive fiber för att se vilken som var rätt. Såg man inget skimmer längs med kanten så tittade man lite i änden. Jag svetsade 4 fiber och dagen efter såg mina ögon ut så här. Var rätt grusigt i några dagar men klarade synen. [bild]
Illa! Men det måste ju varit en rödljuslaser? Symligt rött ljus i fiberkällan?
 
R Residens skrev:
Illa! Men det måste ju varit en rödljuslaser? Symligt rött ljus i fiberkällan?
*Synligt
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Inom forskningsvärlden där betydligt kraftigare lasrar används finns ju uttrycket "Don't look in to the laser with remaining eye!". :)
En sån här skylt satt under locket på toaletten på LvOHS/TS
Varningsskylt med texten "Laser Se ej in i strålen" på gul bakgrund med svart triangel och symbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Andreas
 
E eal skrev:
En sån här skylt satt under locket på toaletten på LvOHS/TS
[bild]

/Andreas
Fantastiskt!



Besökte en toalett en gång där alla väggar var nedklottrade. Utom den bakom toalettstolen. Den ( väggen alltså) var nyrenoverad o nymålad i skinande vitt.
Men om man lutade sig fram och kikade på den lilla blå fläcken i hörnet av vägen stod det ” ny vägg, nya möjligheter...”
 
J Jocke Best skrev:
Läste att det efterfrågades förstahandsinformation om att det inte är nyttigt att titta in i en tänd fiber. Pryade för några år sedan med en fibertekniker ur den gamla skolan. Han tände upp på station med ett instrument och sedan skulle vi svetsa ute vid FOS-skåpet. Tydligen var det brukligt att böja lite på respektive fiber för att se vilken som var rätt. Såg man inget skimmer längs med kanten så tittade man lite i änden. Jag svetsade 4 fiber och dagen efter såg mina ögon ut så här. Var rätt grusigt i några dagar men klarade synen. [bild]
Låter som en synig laser för att kunna hitta rätt och inte någon vanligt för transmision. Och en rödlaser för att kunna hitta fibrer använder jag ofta men skulle aldrig få för mig att med flit titta rakt in i en bunt fiber. Är jag osäker sätter jag något annat framför och ser effekten av ljuset på denna.
Och sedan till Residens som säger att vanlig transmisionslaser alltid är av klass 1 kan jag säga att jag iaf har sett både en och 2 kort märkta med andra klasser och som jag skrev ang DWDM eller CWDM när du får lägga ihop alla de ingående signalerna så kan det börja bli höga effekter. Sedan hänger många varningar kvar från då man va osäker på vad som kunde hända med lasrar som tappat styrning och då kan gå klart högre än vad de va klassade för. Det senare problemet tror jag inte existerar längre då det säkert inte finns ström in till kortet/sfp som fixar några större effekter.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Låter som en synig laser för att kunna hitta rätt och inte någon vanligt för transmision. Och en rödlaser för att kunna hitta fibrer använder jag ofta men skulle aldrig få för mig att med flit titta rakt in i en bunt fiber. Är jag osäker sätter jag något annat framför och ser effekten av ljuset på denna.
Och sedan till Residens som säger att vanlig transmisionslaser alltid är av klass 1 kan jag säga att jag iaf har sett både en och 2 kort märkta med andra klasser och som jag skrev ang DWDM eller CWDM när du får lägga ihop alla de ingående signalerna så kan det börja bli höga effekter. Sedan hänger många varningar kvar från då man va osäker på vad som kunde hända med lasrar som tappat styrning och då kan gå klart högre än vad de va klassade för. Det senare problemet tror jag inte existerar längre då det säkert inte finns ström in till kortet/sfp som fixar några större effekter.
Snuttjulle.
Japp. Fel av mig att säga att telco- o datakomgrejor inte kan vara annat än klass 1.

Jag gissar att det stod klass 3 på din optik.
Stod det klass 4 så blir jag imponerad.
 
Siffror är inte min grej men det stämmer nog.
Och gör man in ett 20 tal av dessa på ett DWDM filter så blir det ganska stadiga effekter.
Så lättast är att säga att det finns ingen anledning alls att titta rakt mot en fiber även om risken är försvinnande liten så är det onödigt. Bara Jänkarna som ska köra sitt "cover my ass" med varningar överalt.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Siffror är inte min grej men det stämmer nog.
Och gör man in ett 20 tal av dessa på ett DWDM filter så blir det ganska stadiga effekter.
Klart det blir!
Men man kommer aldrig riskera att utsättas för det i uttaget hemma!
 
Vet inte om jag vill ge mig in i denna diskussionen men..

Jag är fibertekniker som arbetar i alla olika sorters nät, både fttx i form av switchat och pon, ortsammanbindande osv.

På ett nattjobb brände de till i handen när vi preppade en 192a, visa sig vara en pon signal till en förening. Farligt eller inte men har för vana att aldrig rikta fibern mot ansiktet utan ifrån mig och var rätt nöjd över att det brände till i handen istället för i ögat.

En annan gång glödde det i änden på fibern, visade sig också vara en hygglig signal på då plasten vart "smält" i fiberkapen.

Men generellt sett så är sista milen installationen rätt så ofarlig.
 
R Residens skrev:
Klart det blir!
Men man kommer aldrig riskera att utsättas för det i uttaget hemma!
Stämmer till 100% men vanan att aldrig titta in i en fiber med flit är bra att ha med sig om man råkar hamna på ett ställe där de grävt av en stamkabel.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Siffror är inte min grej men det stämmer nog.
Och gör man in ett 20 tal av dessa på ett DWDM filter så blir det ganska stadiga effekter.
Så lättast är att säga att det finns ingen anledning alls att titta rakt mot en fiber även om risken är försvinnande liten så är det onödigt. Bara Jänkarna som ska köra sitt "cover my ass" med varningar överalt.
Håller med om att det inte finns någon anledning!
Som du redan varit inne på, ev smuts krävs det iaf ett mikroskop för att se.
(Då får man ju se till att använda sådan som bygger på visning på en skärm. Inte gamla saker med optisk väg till ögat. Som ju dessutom bara funkar på hankontakter.)
Men man kommer oundvikligen att utsättas för strålning, och förr eller senare oavsiktligt titta in i ljuset från en klass 1-laser om man är mycket i miljön.

Amerikanska principen: håller med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.