Kommer det lite värme ut nu. Den slinga som inte är varm, ta bort ställdonet om det finns och se så piggen under är uppe, ( du kan jämnföra med en ventil ) är den nere och inte går upp så kärvar den. Blir till att knacka på piggen som en hackspett med ett knivskaft. Sen trycka 10 ggr på den för motion ska fjädra upp varje gång. Är den uppe så kan ställdonet vara felaktigt, kör utan så länge då. Du får prova dig fram och återkomma med resultatet.
 
J jonaserik skrev:
Kommer det lite värme ut nu. Den slinga som inte är varm, ta bort ställdonet om det finns och se så piggen under är uppe, ( du kan jämnföra med en ventil ) är den nere och inte går upp så kärvar den. Blir till att knacka på piggen som en hackspett med ett knivskaft. Sen trycka 10 ggr på den för motion ska fjädra upp varje gång. Är den uppe så kan ställdonet vara felaktigt, kör utan så länge då. Du får prova dig fram och återkomma med resultatet.
Hej igen. Jag har provat för ett tag sedan att motionera piggarna så de funkar som de ska. Jag har bytat ut fyra ställdon innan som verkade till att kärva. De håller visst inte så länge de här ställdonen. De gamla har väl suttit där i 7 år nu.
Jag provade att lufta elementen nere igår. Men det kom bara vatten, kallt. Det kan inte vara så att packboxen i elementen har gett upp? Kan tillägga att jag innan har tagit av termostaterna på elementen så att där skulle bli fritt flöde. Nu vet jag snart inte vad jag ska göra mer...
 
Är det bara element i källaren och bara GV uppe. Kan du se hur det är kopplat. 2 Rör ut från VP som går vidare, troligtvis är elementen i källaren påkopplade på dessa och sen fortsätter rören upp till GV . Är alla element svala/kalla. Känn på rören vid varje element, ett ska vara kallt ( det som sitter i botten på elmenten ) och det uppifrån varmt. Vad visar det för temp på displayen ( framledning och retur ) Elementen ska ha samma temp som visas, likaså den temp som går till GV , vad visar termometrarna på fördelningsrören. Ta ett foto på fördelarna så allt kommer med. Öppna framsidan på VP och ta ett foto på den pump som inte är isolerad med svart. Samt är VP kopplad med slangar under för värmen.
 
J jonaserik skrev:
Är det bara element i källaren och bara GV uppe. Kan du se hur det är kopplat. 2 Rör ut från VP som går vidare, troligtvis är elementen i källaren påkopplade på dessa och sen fortsätter rören upp till GV . Är alla element svala/kalla. Känn på rören vid varje element, ett ska vara kallt ( det som sitter i botten på elmenten ) och det uppifrån varmt. Vad visar det för temp på displayen ( framledning och retur ) Elementen ska ha samma temp som visas, likaså den temp som går till GV , vad visar termometrarna på fördelningsrören. Ta ett foto på fördelarna så allt kommer med. Öppna framsidan på VP och ta ett foto på den pump som inte är isolerad med svart. Samt är VP kopplad med slangar under för värmen.
Hej. Vi har inga element i källaren. Golvvärme och element på 1:a plan, element på ovanvåningen. Två av 3 på 1:a plan är svala, två av fyra på ovanvåningen kalla. Jag återkommer med foton senare idag. Tack än en gång..(y)
 
I ingemarlundgren skrev:
Hej. Vi har inga element i källaren. Golvvärme och element på 1:a plan, element på ovanvåningen. Två av 3 på 1:a plan är svala, två av fyra på ovanvåningen kalla. Jag återkommer med foton senare idag. Tack än en gång..(y)
Hej igen. Här är några foton. Hoppas du blir nåt klokare på detta mysterium..på fotot med pilar är det vänstra röret kallt och högra ljummet.
 
  • Rörinstallation i pannrum med blå pilar som indikerar vänster kallt och höger ljummet rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpspanel med temperaturvisning och kontrollknappar indikerande aktuell driftinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens kontrollpanel med temperatur och driftinformation på displayen, knappar för navigering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör, mätare och värmefördelare, vänstra röret kallare än det högra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ingemarlundgren skrev:
Hej igen. Här är några foton. Hoppas du blir nåt klokare på detta mysterium..på fotot med pilar är det vänstra röret kallt och högra ljummet.
Vi har i en annan del av huset också golvvärme med en egen fördelare, där golvvärmen försvunnit till viss del i ett rum. Där har jag tagit bort ett ställdon för att få värme. Dessa ställdon är inte utbytta, så de är runt 7 år gamla. Bifogar ett foto/ritning över golvvärmen så kanske det är lättare och förstå hur golvvärmen är lagd i huset.
 
  • Ett fördelarskåp för golvvärme med kopparledningar, vita ställdon och blåa rör märkta för olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan som visar layout och installation av golvvärme, markerade områden indikerar värmeslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturerna ser hyffsade ut. Tumregel för framledning vid noll = ca 42 C Har ritat lite på din ena bild, blå retur från element och röd ut till dito.. På det rör som ärmed rött ska det sitta en givare för framledning. Det med vit ruta är shunten som bestämmer vas so ska gå ut, står lite mot kallt. Det runda vredet med röd/blå markering går att dra ut och vrida manuellt mot mer röd markering ( vilken temp ungefär har röret som jag markerat med rött ) då ska det röret bli varmare. Kan vara så att givaren för framledning är felmonterad, nu går det ner 2 ledbibgar in i VP. Öppna fronten och se om det är en av dom som är fäst på ett rör i VP. På dina fördelare till GV , ta ytterligare ett foto på den mera rakt framifrån, så allt kommer med pump/rör etc.

Edit ick inte med bilden kommer nu
 
  • Värmesystem med markerade rör för framledning (rött) och retur (blått), shunt och värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ingemarlundgren skrev:
Dessa ställdon är inte utbytta,
Ställdon finns i Tyskland till bra priser. Ovanpå VP sitter det en cirkpump som ska trycka ut vatten och på respektive GV så är även där pumpar. den pumpen måste nog gå på max för att inte bromsa flödet ut. Ovanpå det svarta locket på pumpen så finns ett reglage med 1 - 2 - 3 vad står den på nu.
 
J jonaserik skrev:
Ställdon finns i Tyskland till bra priser. Ovanpå VP sitter det en cirkpump som ska trycka ut vatten och på respektive GV så är även där pumpar. den pumpen måste nog gå på max för att inte bromsa flödet ut. Ovanpå det svarta locket på pumpen så finns ett reglage med 1 - 2 - 3 vad står den på nu.
Ja cirkulationspumpen står på första läget ska upp ett snäpp kanske? Shunten har jag ökat lite nu. Jag har tempmätare för att mäta tempen på röret, men det känns rejält varmt. Har lite svårt att se var rören tar vägen in i pannan.

Angående ställdon så beställde jag fyra st från tyskland för nån månad sedan till det första fotot på fördelarn jag skickade. Blir väl till att beställa till den andra fördelaren också.
 
  • Cirkulationspump monterad på rörsystem, inställningsratten synlig i första läget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnat värmesystemskåp med cirkulationspump, rör, och elektroniska komponenter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen värmepanna med cirkulationspump och diverse anslutna rör och kablar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ingemarlundgren skrev:
Ja cirkulationspumpen står på första läget ska upp ett snäpp kanske? Shunten har jag ökat lite nu. Jag har tempmätare för att mäta tempen på röret, men det känns rejält varmt. Har lite svårt att se var rören tar vägen in i pannan.

Angående ställdon så beställde jag fyra st från tyskland för nån månad sedan till det första fotot på fördelarn jag skickade. Blir väl till att beställa till den andra fördelaren också.
I ingemarlundgren skrev:
Ja cirkulationspumpen står på första läget ska upp ett snäpp kanske? Shunten har jag ökat lite nu. Jag har tempmätare för att mäta tempen på röret, men det känns rejält varmt. Har lite svårt att se var rören tar vägen in i pannan.

Angående ställdon så beställde jag fyra st från tyskland för nån månad sedan till det första fotot på fördelarn jag skickade. Blir väl till att beställa till den andra fördelaren också.
 
  • Värmefördelningssystem med rör, fördelare och cirkulationspump i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gasa på den till 3 och se vad som händer, kanske du får ställa ner kurvan efter ett tag, det går 2 svarta ledningar från ställdonet in i VP, en av dom ska vara inkopplad på plint i VP. den andra kanske sitter på röret bakom shunten.
 
J jonaserik skrev:
Gasa på den till 3 och se vad som händer, kanske du får ställa ner kurvan efter ett tag, det går 2 svarta ledningar från ställdonet in i VP, en av dom ska vara inkopplad på plint i VP. den andra kanske sitter på röret bakom shunten.
Ok, vad menar du med att "ställa ner kurvan"? De svarta ledningarna du menar, de kommer ju från jordvärmen. Eller vilka menar du?
 
Det är dom som syns ( svarta ) och ser ut att komma från shuntmotorn. en ska från motorn den andra går inte att se om båda är kopplade i motorn
 
J jonaserik skrev:
Det är dom som syns ( svarta ) och ser ut att komma från shuntmotorn. en ska från motorn den andra går inte att se om båda är kopplade i motorn
J jonaserik skrev:
Det är dom som syns ( svarta ) och ser ut att komma från shuntmotorn. en ska från motorn den andra går inte att se om båda är kopplade i motorn
Inte riktigt hundra på vad du menar. Är det svarta elledningar du menar? En ledning går i varje fall in i en "plint" i pannan, men bakom shunten finns ingen svart elledning.
 
  • Röranslutningar och en shunt med instruktionsetikett i ett värmesystem, inga svarta elledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ingemarlundgren skrev:
Inte riktigt hundra på vad du menar. Är det svarta elledningar du menar? En ledning går i varje fall in i en "plint" i pannan, men bakom shunten finns ingen svart elledning.
Hej. Har du möjlighet att förklara igen vad du menar med de svarta Ledningarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.