H håbbe1961 skrev:
Hmmm. 7m plåtränna som limmas. Spännande o se när solen ligger på och expanderar plåten om limmet håller för rörelserna och värmen
Förstår din tanke, men limfogen ska vara elastisk. Finns ju inga garantier dock och jag är beredd på att lösningen inte funkar, men är beredd att chansa
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu "gubbgooglar" jag (och är ingen takexpert heller), men borde inte enbart trä hålla 10-15 år? Jag hade nog först försökt hitta nån lösning som håller boarden borta från vatten, och som inte kräver någon plåt-plåt skarv som måste tätas..

Tryckimpregnerade staketribbor med ett fräst spår som boarden kan gå i?
Hur menar du, att bara trät håller 10-15 år? Eller att allt annat än trät håller längre än 10-15 år? Angående din lösning så låter den intressant, det håller säkert länge och gör jobbet bättre än nuvarande lösning. Däremot så får man ju en lutning mot ränndalen om man kilar in en sådan staketribba under boarden. Kan inte svara säkert på vilka konsekvenser det får, men jag försöker hitta en lösning som frångår den nuvarande så lite som möjligt. Jag vill alltså inte ändra "systemet" för takavattningen. Ponera att en panna går sönder, så måste ju t.ex. regnet kunna rinna ned fritt i ränndalen, eller samlas upp av en plåtlist som för vattnet ned och bort från undertak osv. Jag tycker inte heller att den lösningen du föreslog åtgärdar problemet, eftersom det finns risk att boarden tar stryk om ribban inte lyfter boarden tillräckligt. Men den lösningen jag har tänkt ser jag inte samma problem. Tack för tipset dock, jag ska begrunda den ytterligare. Jag kan ha missförstått hur du menar
 
Tänker att du lägger en ribba längs med ränndalen?
 
Anledning till att träet är angripet beror på att det är exponerat och det kan nog enklast åtgärdas som Rickard.ag förespråkar och därmed så kommer även kondens och vatten från ex.vis sprucken panna att fortsättningsvis leta sig ner i rännan som det ändå ska göra. Dvs plocka bort pannorna längst ner mot rännan och montera en vinkelprofil ovanpå läkten och därmed så har du en funktionell lösning till ett billigt pris. Vill du inte plocka pannor så kanske det går att skjuta in listen under teglet och sedan skruva med farmarskruv i framkant på läkten där den ser ut att vara fortsatt gott skick.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Anledning till att träet är angripet beror på att det är exponerat och det kan nog enklast åtgärdas som Rickard.ag förespråkar och därmed så kommer även kondens och vatten från ex.vis sprucken panna att fortsättningsvis leta sig ner i rännan som det ändå ska göra. Dvs plocka bort pannorna längst ner mot rännan och montera en vinkelprofil ovanpå läkten och därmed så har du en funktionell lösning till ett billigt pris. Vill du inte plocka pannor så kanske det går att skjuta in listen under teglet och sedan skruva med farmarskruv i framkant på läkten där den ser ut att vara fortsatt gott skick.
Tack så mycket för svar! Såhär har jag förstått det ni förespråkar (ursäkta lekmans-termer); Tanken är att fästa en knäckt plåt som går runt (men inte under) läkten och mellan läkt och panna? Ungefär samma lösning jag ritat upp (se tidigare bild) men den går ej under läkt och alltså ska inget limmas. Så i princip en plåt knäckt 90 grader som skyddar läkt och masonite från stänk samt att plåten går några cm över läkten och därmed under pannan. Du får gärna rita en enkel skiss om jag är helt fel ute
 
M mhoglund skrev:
Tack så mycket för svar! Såhär har jag förstått det ni förespråkar (ursäkta lekmans-termer); Tanken är att fästa en knäckt plåt som går runt (men inte under) läkten och mellan läkt och panna? Ungefär samma lösning jag ritat upp (se tidigare bild) men den går ej under läkt och alltså ska inget limmas. Så i princip en plåt knäckt 90 grader som skyddar läkt och masonite från stänk samt att plåten går några cm över läkten och därmed under pannan. Du får gärna rita en enkel skiss om jag är helt fel ute
Jag tror du har grepp på lösningen som du förklarar, men jag kan skicka en bild senare när jag får tillgång till komputern.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Jag tror du har grepp på lösningen som du förklarar, men jag kan skicka en bild senare när jag får tillgång till komputern.
Ok men då har jag följdfrågor. Varför lämna plåten otät (ej limmad/ihop-falsad etc.) nertill? För att vattnet i ränndalen ändå inte rinner in där, och för att vatten som rinner längs med undertaket fritt ska kunna rinna ned i rännan?
 
Redigerat:
M mhoglund skrev:
Ok men då har jag följdfrågor. Varför lämna plåten otät (ej limmad/ihop-falsad etc.) nertill? För att vattnet i ränndalen ändå inte rinner in där, och för att vatten som rinner längs med undertaket fritt ska kunna rinna ned i rännan?
Som jag skrev tidigare så är det bättre att kondensvattnet och vid eventuell pannspräcknig eller annan otäthet att det får fortsätta ner till vinkelrännan som den är till för. (Ska man göra enligt dagens normer så består läkten istället för trä av plåt (utan strö) som ligger parallellt med bottenlinjen. Och kondensvattnet rinner då efter den ”läktplåten” ner till takfoten.)
Limmar du dit en plåt så ”fastnar” vattnet mot masoniten/plåt och då med en risk för att vattnet mera suger och samtidigt så är det som du ser av dina bilder att det är aldrig fritt fram div skräp som också bidrar till att det ligger och suger. Vattnet ska av masoniten fort som bara möjligt. Och den funktionen får du när du inte limmar och med fördel lämnar ca 5 mm mellan list och ränndalsplåt. Detta är en ”ekonomisk” åtgärd i väntan på renovering som du själv är ute efter. Jag kan lämna ett förslag senare på variant av täckplåtar.
 
Här kommer en variant som kan vara lite mera som skydd för läkten samtidigt så släpper den igenom kondensen.
Och här kan du välja var skruven ska gå antingen uppifrån (utan att perforera vare sig masonit eller plåt) eller framifrån
Schema som visar montering av läkt med skydd som släpper igenom kondens och skruvpositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Noramasen Noramasen skrev:
Här kommer en variant som kan vara lite mera som skydd för läkten samtidigt så släpper den igenom kondensen.
Och här kan du välja var skruven ska gå antingen uppifrån (utan att perforera vare sig masonit eller plåt) eller framifrån
[bild]
Tack så mycket, är plåten vikt i båda "ändarna"? :) tror du t.ex en fotplåt från bygghemma (0,5 mm tjock) duger för att knäcka till så? Eller bör man gå till plåtis? När man skarvar plåten tänker jag ett överlapp på typ 10 cm och såklart skarvas den undre plåtens kant under den övre plåtens kant
 
Det är högst troligt att det blir både bättre och billigare att vända sig till en plåtis. Då får man exakt de mått man eftersträvar och plåt som är 0,6 mm. Och den övre kan man säga är ett inklämt omslag. (Snödrevshake) och den undre är för att förstärka skyddet mot läkten. Och angående skarvarna så tänker du helt rätt. Om du går till plåtis så passa på att be de klippa ur för skarvarna så att det blir fall åt både höger och vänster. (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.