5 688 läst · 25 svar
6k läst
25 svar
Vika ränndal över läkt själv?
Förstår din tanke, men limfogen ska vara elastisk. Finns ju inga garantier dock och jag är beredd på att lösningen inte funkar, men är beredd att chansaH håbbe1961 skrev:
Hur menar du, att bara trät håller 10-15 år? Eller att allt annat än trät håller längre än 10-15 år? Angående din lösning så låter den intressant, det håller säkert länge och gör jobbet bättre än nuvarande lösning. Däremot så får man ju en lutning mot ränndalen om man kilar in en sådan staketribba under boarden. Kan inte svara säkert på vilka konsekvenser det får, men jag försöker hitta en lösning som frångår den nuvarande så lite som möjligt. Jag vill alltså inte ändra "systemet" för takavattningen. Ponera att en panna går sönder, så måste ju t.ex. regnet kunna rinna ned fritt i ränndalen, eller samlas upp av en plåtlist som för vattnet ned och bort från undertak osv. Jag tycker inte heller att den lösningen du föreslog åtgärdar problemet, eftersom det finns risk att boarden tar stryk om ribban inte lyfter boarden tillräckligt. Men den lösningen jag har tänkt ser jag inte samma problem. Tack för tipset dock, jag ska begrunda den ytterligare. Jag kan ha missförstått hur du menarDan_Johansson skrev:Nu "gubbgooglar" jag (och är ingen takexpert heller), men borde inte enbart trä hålla 10-15 år? Jag hade nog först försökt hitta nån lösning som håller boarden borta från vatten, och som inte kräver någon plåt-plåt skarv som måste tätas..
Tryckimpregnerade staketribbor med ett fräst spår som boarden kan gå i?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Tänker att du lägger en ribba längs med ränndalen?
Anledning till att träet är angripet beror på att det är exponerat och det kan nog enklast åtgärdas som Rickard.ag förespråkar och därmed så kommer även kondens och vatten från ex.vis sprucken panna att fortsättningsvis leta sig ner i rännan som det ändå ska göra. Dvs plocka bort pannorna längst ner mot rännan och montera en vinkelprofil ovanpå läkten och därmed så har du en funktionell lösning till ett billigt pris. Vill du inte plocka pannor så kanske det går att skjuta in listen under teglet och sedan skruva med farmarskruv i framkant på läkten där den ser ut att vara fortsatt gott skick.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv aluminium FAST
För montage av aluminiumplåt i trä
455 kr inkl moms
Läs mer
Tack så mycket för svar! Såhär har jag förstått det ni förespråkar (ursäkta lekmans-termer); Tanken är att fästa en knäckt plåt som går runt (men inte under) läkten och mellan läkt och panna? Ungefär samma lösning jag ritat upp (se tidigare bild) men den går ej under läkt och alltså ska inget limmas. Så i princip en plåt knäckt 90 grader som skyddar läkt och masonite från stänk samt att plåten går några cm över läkten och därmed under pannan. Du får gärna rita en enkel skiss om jag är helt fel uteNoramasen skrev:Anledning till att träet är angripet beror på att det är exponerat och det kan nog enklast åtgärdas som Rickard.ag förespråkar och därmed så kommer även kondens och vatten från ex.vis sprucken panna att fortsättningsvis leta sig ner i rännan som det ändå ska göra. Dvs plocka bort pannorna längst ner mot rännan och montera en vinkelprofil ovanpå läkten och därmed så har du en funktionell lösning till ett billigt pris. Vill du inte plocka pannor så kanske det går att skjuta in listen under teglet och sedan skruva med farmarskruv i framkant på läkten där den ser ut att vara fortsatt gott skick.
Jag tror du har grepp på lösningen som du förklarar, men jag kan skicka en bild senare när jag får tillgång till komputern.M mhoglund skrev:Tack så mycket för svar! Såhär har jag förstått det ni förespråkar (ursäkta lekmans-termer); Tanken är att fästa en knäckt plåt som går runt (men inte under) läkten och mellan läkt och panna? Ungefär samma lösning jag ritat upp (se tidigare bild) men den går ej under läkt och alltså ska inget limmas. Så i princip en plåt knäckt 90 grader som skyddar läkt och masonite från stänk samt att plåten går några cm över läkten och därmed under pannan. Du får gärna rita en enkel skiss om jag är helt fel ute
Ok men då har jag följdfrågor. Varför lämna plåten otät (ej limmad/ihop-falsad etc.) nertill? För att vattnet i ränndalen ändå inte rinner in där, och för att vatten som rinner längs med undertaket fritt ska kunna rinna ned i rännan?Noramasen skrev:
Redigerat:
Som jag skrev tidigare så är det bättre att kondensvattnet och vid eventuell pannspräcknig eller annan otäthet att det får fortsätta ner till vinkelrännan som den är till för. (Ska man göra enligt dagens normer så består läkten istället för trä av plåt (utan strö) som ligger parallellt med bottenlinjen. Och kondensvattnet rinner då efter den ”läktplåten” ner till takfoten.)M mhoglund skrev:
Limmar du dit en plåt så ”fastnar” vattnet mot masoniten/plåt och då med en risk för att vattnet mera suger och samtidigt så är det som du ser av dina bilder att det är aldrig fritt fram div skräp som också bidrar till att det ligger och suger. Vattnet ska av masoniten fort som bara möjligt. Och den funktionen får du när du inte limmar och med fördel lämnar ca 5 mm mellan list och ränndalsplåt. Detta är en ”ekonomisk” åtgärd i väntan på renovering som du själv är ute efter. Jag kan lämna ett förslag senare på variant av täckplåtar.
Här kommer en variant som kan vara lite mera som skydd för läkten samtidigt så släpper den igenom kondensen.
Och här kan du välja var skruven ska gå antingen uppifrån (utan att perforera vare sig masonit eller plåt) eller framifrån
Och här kan du välja var skruven ska gå antingen uppifrån (utan att perforera vare sig masonit eller plåt) eller framifrån
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket, är plåten vikt i båda "ändarna"? tror du t.ex en fotplåt från bygghemma (0,5 mm tjock) duger för att knäcka till så? Eller bör man gå till plåtis? När man skarvar plåten tänker jag ett överlapp på typ 10 cm och såklart skarvas den undre plåtens kant under den övre plåtens kantNoramasen skrev:
Det är högst troligt att det blir både bättre och billigare att vända sig till en plåtis. Då får man exakt de mått man eftersträvar och plåt som är 0,6 mm. Och den övre kan man säga är ett inklämt omslag. (Snödrevshake) och den undre är för att förstärka skyddet mot läkten. Och angående skarvarna så tänker du helt rätt. Om du går till plåtis så passa på att be de klippa ur för skarvarna så att det blir fall åt både höger och vänster.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Renovera markisväven på en vikarmsmarkis FA 42 Classic
Altan & Uteplats -
Fastnar skräp i ränndalen - behöver hjälp med lösning
Tak & Vind -
Träd med tjock gren över hustak - hur kan man undvika skador vid fällning?
Trädgård allmänt -
Montera överskåp - undvika att borra i vatten/avlopp
Kök -
Skall nockdalsplåt till ränndalar mötas och vikas på detta sätt?
Tak & Vind