JohannahDaniel: Kul att ni också kör IKEA kök, vilket har ni valt? Vi är inte riktigt säkra men det lutar åt vitt (Abstrakt förmodligen) och sedan är vi lite inne på att köra köksbänk i vaxad betong till. Kommer ni att göra någon köksö? Det gör vi, en ganska stor, med spishäll och fläkt ovanför. Köper ni er fläkt från IKEA? Vi har hört både bra och dåligt med dessa och kollar just nu alternativa fläktar och ev om vi kan sätta en extern motor på vinden för att slippa buller.

Villa_reyes: Vi fick dra av 6025 SEK för garderober och backskåp. Att köpa in andra garderober kommer att kosta en del men har vi tur kan vi få några tusenlappar att handla PAX system för när vi köper vårt kök på IKEA:D


Krisal
 
Hej!
Vi har köksö med spis och fläkt, tidaholmsluckan från ikea. Vi köpte en fläkt från elgiganten UPO någonting med en böjd glasskiva, vi är helnöjda med den, lågt ljud och ordentligt med sug ...
mvh fialotta
 
Krisal: Vi har köpt fläkt från Hemma, kommer inte ihåg vad den heter. Vi har köpt alla vitvaror därifrån. Vi har också Tidaholm eller ska ha. Har inte skaffat ngn köksö än, men vi ska göra det. Väntar dock tills vi får huset för att se hur stor vi vill ha. Konstigt att ni fick så mkt avdrag för garderober, vi har i och för sig kvar den i tvättstugan, städskåpet! Man tycker ju inte att priserna kan skilja sig för vi har ju samma hus!
Våran säljare sa att vi var tvugna att ha det som de har ritat in det i köket, att viinte kunde flytta på ngt! Får ni hjäl då med att flytta fläkt och häll till köksön, eller hur funkar det??
 
JohannaHDaniel: Jag tror att det ligger fler poster i vårt avdrag för garderober. Vi har som sagt valt en helt tom tvättstuga (förutom pannan) och om jag inte minns fel så ingår en garderob plus en ställning (typ elfa) med trådbackar där?

Gällande kök: Sätter Smålandsvillan upp köket till er? Vi var först inne på att bara uppgradera det kök som ingick men då måste man tydligen göra det med exakt det upplägg som Smålandsvillan redan ritat vad gäller lådor och skåp, vilket inte alls var intressant för oss. Vi kommer att använda professionell hjälp vad gäller el, kakelsättning och ventilation. Min äkta hälft är dessutom hantverkare så det underlättar ju saken. :)

Fialottabus: Tack för tipset, ska åka och kolla denna fläkt i helgen!
 
hej
jag borde ha gått till sängs för länge sedan...
himla intressant forum.
vi skall nog bygga Västervik

Kan vi ta konatkt?

POB
Mobil 0708-430102
 
Hej
Hur gick det?
är på g att beställa Västervik
Kontakt?

POB
Mobil 0708-430102
 
Kul att så många bygger med Smålandsvillan, själv har jag o min sambo byggt Villa Västervik, strax utanför Borås och vi trivs jättebra! Jag skall snart lägga in lite bilder på vårt hus!

Vi köpte det målningsförberett MEN målat på utsidan, det var ett så bra pris på det hos dem!

Vi valde bort all köksinredning (förutom de rostfria vitvarorna, inbyggnadsugn mm)och valde även bort all badrumsinredning. Köket köpte vi på IKEA eftersom deras kvalité på kök enligt alla tester är outstanding. Vi sparade 70 000 kr på det:) Bänkskivan köpte vi dock på Marbodal, wenge-färgad.

Vi byggde oxå en köksö, med hjälp av IKEA-skåp+ luckor och även här wenge-skiva, en direkt på skåpen och en lite högre som en barskiva.

Vi har valt den öppna planlösningen på huset.

Har läst några inlägg om vilken panna man skall välja. Vi har ett ca 10 kvadrat badrum på bottenvåningen eftersom vi valde att ha vårt "master" badrum på nedervåningen (däruppe skall vi ha dusch o bastu) Vi har alltså badrummet i det sovrummet som ligger innanför standardbadrummet. Helt underbart måste jag säga!! Här har vi en stor glasduschkabin, ett stort handfat, toalett, ett högskåp och en stor jacuzzi och ändå massa plats!. SMV vanliga panna räcker absolut gott o väl till detta badkar! Det räcker till att fylla upp, fylla på medans man badar och dusch för två efteråt, har aldrig märkt att varmvattnet tagit slut! Att välja en större är rent slöseri även om det inte kostar så mycket!

Vi skall till sommaren eller hösten inreda vår övervåning så det hade vart kul o få lite tips på hur ni andra gjort och valt för planlösning! Skriv om era plan eller verkställanden!

Ha d gott!

MDU
 
Halloj ja ska bygga ett Västervik lite norr om Åkersberga, intressant forum man får lite att tänka på som man inte alls funderat på tidigare, jag kommer att slå ihop de lilla sovrummet och WC:n till ett badrum med bastu å dusch och även ett ett massagebadkar om de får plats, sen blir de förståss värmegolv å helkaklat oxo.

På vinden blir det ingen takkupa men däremot ett panoramafönster på ca 5 kvm.

Att man kan välja bort inredning i klädvården har ja inte heller tänkt på men nu kommer jag att inreda de själv.

Tjingeling/Svenne
 
hej!
till NEO1 - Ang badrumsväggen, vår är ca 2,4 X2,4 vilket skulle göra ca 7 kvm kakel t den väggen.

Vi är två vuxna och två barn och jag tycker att de tvåhundra litrarna räcker dåligt - det är tur att den extra varmvatten knappen finns (fast vi valde 360 men jag antar att det finns möjlighet till extra varmvatten med 310 också ) Bägge pannorna rymmer tvåhundra liter i varmvattenberedaren och enligt nibe är största skillnaden att 360 är energisnålare och att man minst tjänar en sisodär 5 - 700kr om året på att ha 360n.

MDU - Ni verkar att ha gjort en väldigt spännande badrumslösning, har ni förstärkt golvet?
Vi har tänkt oss ett bubbelbad på ovanvåningen och funderar på om vi måste förstärka golvet under badkaret ...

POB - jo, i värsta fall kan det vara struligare att bygga på detta sättet (inte totalentreprenad t ex) relationen med säljaren har för oss varit jätteviktig. Annat har fungerat sämre ... den av Smålandsvillan lejda KAn t ex var jättetrevlig och hjälpsam så fort inte det störde hans lojalitet gentemot smålandsvillan.
Det blir mer rävspel, vem ska vara ansvarig för utsättningen, vem ska ta kostnaden för att smålansvillan inte godkänt schaktarens arbete alt grunden. JAG ÄR NÖJD med vårt hus men ser också det som är litet "sekunda" i konstruktionen , vi valde ändå smålandsvillan pga t ex pris, att det gick mycket snabbt och det är ok för oss, vårt mål var inte det där supersolida huset. Vi kanske kommer att ångra att vi inte har råspont i taket t ex om tjugo år, låt det då hända ...
Är det något mer du vill veta?
mvh fialotta
 
MDU: Kul! Lite utanför Borås, vart då ngnstans. Vi ska med bygga lite utanför Borås, ett Nybro. Det kommer 5 mars så det börjar närma sig nu! Jättespännande!

Krisal: Nej smv kommer inte installera köket åt oss, det får vi annan hjälp med. Men jag antar att det var det han menade, att om vi vill ändra på inredningen så måste vi leja hjälp till att dra ledningar och dylikt! Låter som ett jobbigt projekt, och dyrt! Men det är klart är din man hantverkare så underlättar det ju väldigt! Vi är nöjda med den lösningen smv hade och har bara ändrat lite, har bara lådor nere t.ex och så ska vi göra lite annat uppe. Kommer kanske bilder sen om jag kan lägga in dem heheh...

Denna veckan ska de börja med grunden. Alla rör är dragna och man kan inte fatta hur det kommer se ut sen när allt är klart men det blir nog kanonbra!
 
JohannahDaniel: Ja, vi har ett litet digert köksprojekt framför oss kan man säga. När får ni tillgång att komma in och sätta upp ert kök? Verkar vara ganska olika när jag läser här på tråden i forumet.

MDU: Ert kök låter jättesnyggt! Wenge, är det laminat som är mörkbrunt eller en träskiva av något slag ni köpt? Har ni någon list på? Lite bilder hade varit mycket uppskattat :). Vi håller som bäst på att skissa på vår övervåning och jag lovar dela med mig av den när den är färdig.
 
Tack så mycke fialottabus för måttet på väggen. Våran takhöjd blir 2,52 el 2,53 kommer inte ihåg riktigt men bredden är det samma.

Neo
 
Krisal: Leveransen på vårt hus har ändrats så nu kommer huset den 9/mars istället! Hoppas de inte skjuter mer på det. OCh om jag fattat vår säljare rätt så tio dagar efter leveransen är slutbesiktiningen och då får vi nycklarna om allt är ok. SÅ vi räknar att få tillträde till huset, runt den 20 mars!
 
Det är inte sant! Jag hatar detta forum! Fast jag gillar det ju också... Nu hade jag precis skrivit världens längsta inlägg eftersom jag varit frånvarande i ca två veckor så kan ni ju räkna ut hur långt det var. Så skulle jag posta och var då inte inloggad!!?? Allt försvann... Kom knappt in här över huvud taget till att börja med...

Ska sammanfatta: Vi har flyttat in!!! Trivs superbra! Allt har gått som på räls!
 
Hej!

JohannahDaniel: Vi har byggt i Sandared, Björvik. 1 mil utanför Borås. Var ska ni bygga?

Hälsn MDU
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.