En kompis ville ha 3 armaturer inkopplade, elektrikern sa att de var tvunga att jordas, jord var framdragit till dosan, elektrikern sa sedan att vägguttagen i samma rum också skulle jordas så tillslut så så blev det 3 armaturer + 6 väggutag!
Vad säger elektrikerna här om detta ??
 
Man får inte blanda ojordat o jordat i samma rum.
 
Rätt av elektrikern!
 
Vad var det för sorts rum?
 
Jag har förstått också att det generellt gäller alla kontakter jordade eller ingen. Men en äldre släkting sa till mig då han funderare på att jorda "en" kontakt i ett vanligt rum att det finns undantag... Jag berättade det med kombinationen med jordat och ojordat men han vidhöll att så var fallet att det finns undantag då man får ha en kombination av jordat och ojordat i samma rum.

Jag köper inte riktigt det men tänker nu att det borde jag få svart på vitt här. Kanske till och med en pekare på var det står. Min kära släkting är ståndaktig :)
 
Från elsäkerhetsverkets hemsida:

Vad är jordat och ojordat?

Det finns olika typer av vägguttag och stickkontakter. Den gamla, helt runda stickkontakten är ojordad och passar av säkerhetsskäl bara i ojordade uttag (uttag utan metallbleck på insidan). Den platta stickkontakten på extraisolerade apparater är också ojordad, men passar i både ojordade och jordade uttag. Den jordade stickkontakten är försedd med ett metallbleck på varje sida och passar även i ojordade uttag.

Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!
Om ett fel uppstår i en jordad apparat, leds strömmen tillbaka till elcentralen där den utlöser den propp (säkring) som skyddar både ledningen och det uttag som apparaten är ansluten i. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan vara livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordbundet föremål, eller står på ett golv som leder ström (exempelvis ett vått betonggolv), söker sig strömmen till jord via kroppen.

Apparater med gamla ojordade kontakter
Runda, ojordade stickkontakter får bara användas i ojordade uttag inomhus. Det kan vara livsfarligt att byta ut ojordade stickkontakter mot jordade eller att fila ned kanterna för att kontakterna ska passa i ett jordat uttag. Det är inte heller tillåtet att tillverka skarvsladdar med jordad stickkontakt och ojordat uttag.
Om du flyttar in i en modern bostad med enbart jordade uttag, kommer dina runda ojordade stickkontakter inte att passa i uttagen. De enda ojordade stickkontakter du får ersätta med jordade, är de som sitter på lampor som saknar beröringsbara metalldelar. Alla övriga lampor och hushållsapparater måste du lämna in till en fackman för ombyggnad.

Detta är Elsäkerhetsverkets fråga nummer: 103

 
Tack, det var som jag trodde...
 
Erik_D skrev:
Vad var det för sorts rum?
Det var ett allrum !

Men jag vet förr kunde man säga så här, det erfodrades inte jord här för så då kan man sätta upp dessa lampor ojordade, gäller det inte längre då ?
 
Som jag ser det kunde armaturerna anslutas utan jord och inget byte av uttag, eftersom rummer tydligen installerades när det inte förelåg något krav på jord.
Sålunda hade man haft kvar rummet som det var och inte infört någon jordpotential!

Hade blivit billigare för konsumenten, men elektrikern hade tjänat mindre.

Nu har jag ju inte sett rummet och armaturerna, men att dömma av din beskrivning borde det inte möta något hinder att göra som jag skrev!
 
Jaha så man får göra så fortfarande?

ja rummet var ett stort alldagsrum utan särskild jordpotential alltså ett valigt bostadsrum. Armaturerna var en form av spotlights på en platt form av borstat stål eller aluminium.
 
fooney skrev:
Jaha så man får göra så fortfarande?

ja rummet var ett stort alldagsrum utan särskild jordpotential alltså ett valigt bostadsrum. Armaturerna var en form av spotlights på en platt form av borstat stål eller aluminium.
Du kan sätta upp armaturer som inte kräver skyddsjord men inte armaturer som ska skyddsjordas och hoppa över skyddsjordningen. Armaturer som inte behöver skyddsjord är bättre isolerade invändigt för att de inte ska bli strömförande vid ev. ledar- eller fel på nollan. Andra armaturer, ofta i metall, kräver skyddsjord för att säkerställa jordningen vid ev. fel.

Satsa på att dra ut skyddsjord, alla apparater/maskiner som kräver skyddsjord men ansluts till uttag utan skyddsjord kan bli strömförande vid inre fel.

mvh Kai
 
Nu var det så att de armaturerna skulle jordas de var inte dubbelisolerade alltså fi märkta, men förr så fick man strunta i jorden till sådana armatuer också eftersom det inte erfodrats jord i det rummet....... men frågan är om man får göra så idag ?

 
rättelse till ovan inte FI märkta.....
 
OBS. De apparater som är dubbelisolerade får inte jordas, man anser att risken att det skall komma spänning i höljet är större om den är jordad än att dubbelisoleringen går sönder.
 
Granit999 skrev:
OBS. De apparater som är dubbelisolerade får inte jordas, man anser att risken att det skall komma spänning i höljet är större om den är jordad än att dubbelisoleringen går sönder.
mm åså var det inte alls det saken gällde.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.