stigen stigen skrev:
Frästips!
Här är en enkel jigg att fräsa runda hål utan schablon.
Har han någon fiffig lösning på att "öppna" fixturen eller är fräsen gift med den för evigt?
 
Redigerat:
K Kane skrev:
Har han någon fiffig lösning på att "öppna" fixturen eller fräsen gift med den för evigt?
Om man gör genomgående hål i träklossarna o spännrattar för guidestängerna (som i min jigg) är det enkelt att slajda ut guidestängerna ur ena träsklossen o lyfta fräsen ur jiggen.

edit. Hur han får ur fräsen ur sin jigg övergår även mitt förstånd. Ser ut som han måste lossa iaf ena träklossen från basplattan vilket verkar onödigt omständigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Att skotta eller inte skotta?

När vi byggde våran carport för många sedan föll valet på en speciell modell. Målet var att få ett enkelt, stilfullt och underhållsfritt skydd för bilen. Men när snövintrarna kom visades det att konstruktionen inte var speciellt lämpad för vårt nordliga klimat. Nio månader om året fungerar den perfekt men större snölaster är den inte konstruerad för.
Många vintrar har jag från en stor trappstege försökt raka ner den tunga snön för att avlasta konstruktionen. Redan år två förstärkte jag dom centrala balkarna då snötyngden fick takhalvorna att glida isär. Det blev en klar förbättring, men obalanserad snöskottning på hög höjd var fortfarande tvunget. Dom senaste milda vintrarna har taket klarat sig bra men i år blev det plötsligt akut då snön bara vräkte ner. Cirkuskonsten att stående på den höga trappstegen skotta taket kändes inte lika självklart. Man blir ju inte yngre med åren, även om cirkusblodet rinner i ådrorna, så det blev att tänka ut ett nytt sätt att rädda taket.

Fyra 3m tryckta 45mm x 95mm reglar hämtades hem. Dom fyra välvda takbalkarna med måtten 60mm x 120mm behövdes avlastas för att hålla snömassorna på plats. Jag sågade ut ändarna på reglarna 60mm x 100mm och fäste ett lock på utsidan så regeln inte skulle kunna röra sig inåt. Sedan kortades reglarna så att dom passade någorlunda i längd då läget var akut.Till våren skall jag ordna fyra speciella markfästen och korta in reglarna så att systemet kan återanvändas framöver på vintrarna. En enkel slutlösning på ett återkommande problem känns skönt!

Let it snow!
Dag

Carport med snötäckt tak som böjer sig under vikt, bil och släpvagn parkerade under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Underifrån bild på förstärkta takbalkar i en carport med snö ute.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stödregel fästad vid pelare under takkonstruktion av carport med snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Carport i metall med snötyngd på taket, synliga förstärkningsreglar och en utomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Carport med tung snölast på taket och bil parkerad under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träregel som stödjer en snödrabbad carporttak struktur för att förhindra skador orsakade av snötyngd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstärkt regel med utskuren ände monterad vertikalt mot en carportkonstruktion för att avlasta snötyngd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Att skotta eller inte skotta?
Tjusig carport! (y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Tjusig carport! (y)
Tack!

Förhoppningsvis slut med höghöjdsakrobatik framöver.
2m upp blir högre för varje år!

Dag
 
A
stigen stigen skrev:
Tack!

Förhoppningsvis slut med höghöjdsakrobatik framöver.
2m upp blir högre för varje år!

Dag
Mmm,blir också längre ner till backen med åren,vighet som en glasspinne:)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Att skotta eller inte skotta?

När vi byggde våran carport för många sedan föll valet på en speciell modell. Målet var att få ett enkelt, stilfullt och underhållsfritt skydd för bilen. Men när snövintrarna kom visades det att konstruktionen inte var speciellt lämpad för vårt nordliga klimat. Nio månader om året fungerar den perfekt men större snölaster är den inte konstruerad för.
Många vintrar har jag från en stor trappstege försökt raka ner den tunga snön för att avlasta konstruktionen. Redan år två förstärkte jag dom centrala balkarna då snötyngden fick takhalvorna att glida isär. Det blev en klar förbättring, men obalanserad snöskottning på hög höjd var fortfarande tvunget. Dom senaste milda vintrarna har taket klarat sig bra men i år blev det plötsligt akut då snön bara vräkte ner. Cirkuskonsten att stående på den höga trappstegen skotta taket kändes inte lika självklart. Man blir ju inte yngre med åren, även om cirkusblodet rinner i ådrorna, så det blev att tänka ut ett nytt sätt att rädda taket.

Fyra 3m tryckta 45mm x 95mm reglar hämtades hem. Dom fyra välvda takbalkarna med måtten 60mm x 120mm behövdes avlastas för att hålla snömassorna på plats. Jag sågade ut ändarna på reglarna 60mm x 100mm och fäste ett lock på utsidan så regeln inte skulle kunna röra sig inåt. Sedan kortades reglarna så att dom passade någorlunda i längd då läget var akut.Till våren skall jag ordna fyra speciella markfästen och korta in reglarna så att systemet kan återanvändas framöver på vintrarna. En enkel slutlösning på ett återkommande problem känns skönt!

Let it snow!
Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
OT
Jag tycks ha läst din tråd från början, men jag vet inte att jag sett din båt på närmare håll.
Har du någon bra bild på den?
Har du byggt den själv?
Vad heter modellen?
Vilken motor har du till den? Märke och storlek, tack.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
OT
Jag tycks ha läst din tråd från början, men jag vet inte att jag sett din båt på närmare håll.
Har du någon bra bild på den?
Har du byggt den själv?
Vad heter modellen?
Vilken motor har du till den? Märke och storlek, tack.
Hej Beemaster!

Jag återkommer med mer information angående båten ”Grodan”.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Tack!

Förhoppningsvis slut med höghöjdsakrobatik framöver.
2m upp blir högre för varje år!

Dag
Har det med landhöjning att göra?
 
Hej Beemaster!

Här kommer lite information och bilder om ”Grodan”.
Båten är en 17 foot snipa modell holländsk kanalbåt men den är byggd i Turkiet av C-Marine. Skrovet är i plast och durk/däck är klätt med teak. Inredningen är två u-formade soffor med sköna dynor. I aktern sitter en 10hk Honda utombordsmotor nedsänkt genom ett hål i skrovet. Lätt att ta ut för service. Det sitter också två horisontala rostfria plan under vattenlinjen som stabilisatorer så inte drinkarna skvalpar ut. Den var fullt utrustad med kapell, badstege och en rostfri grill som monteras utanför skrovet när vi köpte den. Perfekt för dagsutflykter och som en ”flytande groggveranda” på kvällarna. Båten är väldigt lätt att underhålla och kräver inte mycket förberedelser när man vill åka ut en tur. En klar fördel är att alla i familjen klara av att använda den.

Trevlig Helg!
Dag

Svart 17-fots holländsk snipa på trailer, klädd med teakdäck, kallad "Grodan", av C-Marine.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart 17 fots snipa "Grodan" med teakdäck på trailer, med lekplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En svart 17-fots snipa "Grodan" med teakdäck på en släpvagn, utrustad med en Honda utombordsmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Perspektivbild på en 17-fots holländsk snipa "Grodan" med teakdurk och röda u-soffor, samt roder och Honda utombordsmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns en 17-fots holländsk kanalbåt kallad "Grodan" med teakdäck, u-formade soffor och ett centralt styrstånd med roder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17-fots holländsk kanalbåt med teakdäck och person ombord, kör med nedsänkt utombordsmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dsundet och 13 till
  • Laddar…
To be or not to be?

Kör lite rensning och uppfräschning av några surdegar som tyvärr alltför ofta bara blir liggande.
Borr, ett kapitel för sig själv. Jag tror att borren är dom mest eftersatta verktygen av mina skärande verktyg. När ett borr blir lite slött tar man genast ett nytt.

Ett öppet borrset med varierande storlekar på borren, vissa använda och slitna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samling borrmaskinsborr i olika storlekar och typer organiserade i märkta hållare på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det slöa hamnar i ”göralådan” och glöms bort. Ju fler borr man har desto fler glömmer man bort. Till slut hinner verkligheten i fatt!

Plastlåda fylld med använda borr av olika storlekar, vissa med tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under åren har jag köpt några mindre slipmaskiner på Lidl, givetvis tillsammans med den obligatoriska mjölken. Så varför inte testa om det går att fräscha upp ett slött gammalt borr med dessa gröna maskiner.

Bild av en slipmaskin för borr från Parkside med flera hål för olika storlekar på borr, på ett smutsigt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipmaskin för borr på en arbetsbänk med spån och smuts, indikation på att fräscha upp verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med den runda maskinen men tyckte inte att jag fick till den rätta snitsen. Troligtvis SBS! Bytte till den andra maskinen och det fungerade mycket bättre! Testade ett nyslipat borr i en tjock ekbit och det blev över förväntan! Det skar väldigt fint!

Spiralformad träspån på en grå bakgrund, resultat från borrning i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu blir det till att slipa igenom ”göralådan” framöver. Tur att man är fritidsforskare!

Dag
 
  • Gilla
ceson och 9 till
  • Laddar…
FreDag!

Dagen inleddes med bastu och vakbad i strålande solsken och 10˚ varmt! Bra start! Det känns att våren och ljusare tider är på gång. Skönt!

Solbelyst brygga och isbelagt vatten sedd genom ett smutsigt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solreflektioner på fruset vatten sedd från en träbrygga med stege och livboj i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Soligt landskap med halvfrusen sjö, brygga och röd stuga, indikerar en start på vår med bastu- och vakbadstraditioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens småfix blev förberedelser inför våren/sommarens ankomst. Hittade ett speciellt utekök för någon vecka sedan på nätet. Föll som en fura! Vedeldat, cortenstål, 8mm kolstål i stekhällen och grill i ett stycke. Mycket sobert design med en vikt på 130kg.

Vedeldat utekök i cortenstål med stekhäll och grill, ved i facket, mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av ett modernt och robust vedeldat utekök i cortenstål på hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vedeldat utekök i cortenstål med stekhäll och grill framför ett hus, redo för utomhusmatlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Perfekt komplement till Webergrillen och det stora gasdrivna stekfatet.



Köket eldas med finklyven ved så en enkel manuell vedklyv fick införskaffas. Valet blev Julavarianten. Originalet i gjutjärn kostar nästan det dubbla. Handsläggan fanns sen tidigare i verktygssortimentet. Att finklyva två kassar ved gick på några minuter.

En manuell vedklyv och handslägga för vedkapning på ett träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Manuell vedklyv på träbänk med kluven ved och slägga, utomhus på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två kassar med finkluven ved på ett trägolv bredvid vinställ och skohylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en idé o att kunna använda briketter i korgar som uppvärmning också. Då kan man styra värmen hällen på ett annat sätt. Kontaktade tillverkaren men dom hade ingen erfarenhet av uppvärmning med briketter i korgar. Testa och kör sa dom. Det blir en bra utvärdering för övriga kunder. Blir det någon defekt så skickar vi en nya delar kostnadsfritt! Snacka om support!

Handsvetsat distansnät av armeringsjärn på en stekhäll av cortenstål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjort metallnät för brikettkorgar på vedeldat utekök med armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjorda distansnät av armeringsjärn på ett utekök av cortenstål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I metallhörnan hittade jag lite 12mm armeringsjärn som kapade upp och fäste i en enkel trämall. Fram med pinnasvetsen och efter en stund var distansnätet som skall vara mellan brikettkorgarna och cortenbotten klart.

Hemgjord distansnät av armeringsjärn bundet på träskiva med hammare och skruvlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armeringsjärn svetsade på trämall bredvid en vinkelslip och en handsåg på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tyvärr inga briketter hemma men helgen har precis börjat. Utvärdering kommer.
Och givetvis blir det att klyva några ”Pelarborr” då det är fredag och helgen står för dörren.

En ölburk av märket Arboga vilande i toppen på en manuell vedklyv av typen Julavarianten med handslägga intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
fremax och 12 till
  • Laddar…
Gick det och klyva vedklabben Arboga?
 
Helg - Sol - Grill!

Svetsat armeringsjärnsgrillgaller på cortenstål eldlåda med glödande kol, omgiven av grillmat som bröd och potatis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dag blev det en test med eldgallret av armeringsjärn som jag svetsade ihop igår. Jag har två tankar med detta galler.
Den första tanken är att få in syre i utrymmet under elden så att förbränningen blir bättre. Första gången jag eldade i eldlådan låg det kvar lite halvbrända bitar och pyrde på botten. Nu med gallret under elden blev det en mycket bättre förbränning!

Svetsat armeringsjärnsgaller inne i en svart eldlåda av cortenstål täckt med aska efter användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svetsat armeringsjärnsgaller över en eldlåda med brinnande ved och förbättrad förbränning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använd grill med hemmagjort eldgaller av armeringsjärn, täckt av aska och halvbrända träbitar efter användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min andra tanke är att med gallrets hjälp få en distans mellan eldlådans cortenbotten och dom två brikettkorgar som jag skall testa med. Den intensiva värmen från glödande briketter kan kanske påverka cortenplåten negativt? Vi får se hur det går vid nästa grillning.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
A aglphoto skrev:
Gick det och klyva vedklabben Arboga?
En kluven fråga. :thinking:
Visst gick den att klyva men jag använde inte släggan! :p

Dag
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.