Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Förklara gärna hur fukten i utomhusluften kan kondensera på en kallvind (alltså en vind som håller minst samma temperatur som utomhusluften). Mig veterligt krävs det en kallare yta för att fukt i luft skall kondensera.
Under höst och vinter med milt klimat är luftfuktigheten utomhus nära 100%. Det är alltså fuktigare utomhus än på kallvinden. Saknas uttorkningfunktion pga t ex värmeförluster kommer fukt och därefter mögel att bildas. Läs mer här: https://www.byggahus.se/renovera/minska-risk-fr-fukt-p-vinden
 
  • Gilla
torbjorn2000
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Under höst och vinter med milt klimat är luftfuktigheten utomhus nära 100%. Det är alltså fuktigare utomhus än på kallvinden. Saknas uttorkningfunktion pga t ex värmeförluster kommer fukt och därefter mögel att bildas. Läs mer här: [länk]
Vinden kommer att ungefär att följa utomhusluftens temperatur (den kommer att vara liiiite varmare då den inte kyls av direkt starka luftflöden samt att ett visst värmeläckage i form av strålningsvärme kommer att ske från boendeplan. Det finns näranog noll % chans att det kommer att kondensera på vinden. Dessutom är just luftspalter, ventiler och ventilationsöppningar till för att...ja, just det...torka ut ev fukt. Så nej. Vind oavsett plast eller ej, kan jag inte se en enda anledning till att täppa igen. Att hermetiskt tillsluta ett utrymme som utsätts för varierande temperaturer däremot...det kan ge upphov till kondensering. Den fukt som finns där är där för evigt och kan inte torkas ut.
 
B Boende45 skrev:
Under höst och vinter med milt klimat är luftfuktigheten utomhus nära 100%. Det är alltså fuktigare utomhus än på kallvinden. Saknas uttorkningfunktion pga t ex värmeförluster kommer fukt och därefter mögel att bildas. Läs mer här: [länk]
Du får nog läsa den artikeln igen;

"Den varma inomhusluften kan bära mycket vattenånga som kondenseras när den tränger upp i det svalare vindsutrymmet. Men även fuktig uteluft har fri passage när vindsventilerna är öppna.".

Någonting som är omöjligt om man plastat. Utom det med utomhusluften såklart, men som sagt är det inget problem med adekvat ventilation.
 
Redigerat:
B Boende45 skrev:
Under höst och vinter med milt klimat är luftfuktigheten utomhus nära 100%. Det är alltså fuktigare utomhus än på kallvinden. Saknas uttorkningfunktion pga t ex värmeförluster kommer fukt och därefter mögel att bildas. Läs mer här: [länk]
Ventilation är just en uttorkningsfunktion...
 
B Boende45 skrev:
Under höst och vinter med milt klimat är luftfuktigheten utomhus nära 100%. Det är alltså fuktigare utomhus än på kallvinden. Saknas uttorkningfunktion pga t ex värmeförluster kommer fukt och därefter mögel att bildas. Läs mer här: [länk]
Testa det här själv:

Häll ut ett par cl vatten på två tallrikar. Täck den ena med plastfolie och låt den andra vara utan. Vilken tror du torkar?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du får nog läsa den artikeln igen;

"Den varma inomhusluften kan bära mycket vattenånga som kondenseras när den tränger upp i det svalare vindsutrymmet. Men även fuktig uteluft har fri passage när vindsventilerna är öppna.".

Någonting som är omöjligt om man plastat. Utom det med utomhusluften såklart, men som sagt är det inget problem med adekvat ventilation.
Håller med dig!

Känns som många artiklar skrivs på ett sådant sätt så att man generaliserar. Sällan att man nämner att varje hus är unikt och vart man bor spela roll etc.

Det man syftar på vid kondensen på vinden är värmestrålning, vilket kan ske i en bil. Vertikala ytor tappar energin snabbt och blir kalla. D v s eventuell fuktig utomhusluft har inte hunnit vädrats ut, det blir kallt fort och rimfrost bildas. I mitt fall, där vinden är tät, god inomhusventilation och plast så fick jag rimfrost ändå. Ja varför då? Jo för att luften har stått still och har inte kunnat vädrats ut vid bättre förhållande.

Många säger att styrd ventilation av vinden är lösningen. Tanken är god, men då kan man söka på "Varning för styrd ventilation" och ta sig en funderare.

Klimatvind är en lösning, absolut, men har inte 300k för att fixa det.

Pratade med min snickare som berättade att han hade varit med och byggt ett uppvärmt garage med kallvind åt en kund. Garaget plastades och isolerades upp mot vind, garaget saknade dock ventilation på kallvind. Då kunden hade valt att följa de normer och uppmaningar han hade snappat upp via diverse artiklar och forum. Efter 2 år uppstod problem på kallvind med fukt. Snickaren satte in gavelventiler och problemet försvann!?

Inte i en enda artikel har jag läst att man ska ha noll ventilation, utan måttlig. Måttlig?? Är som att förklara ordet lagom för nån utomlands. Känns som man helgarderar sig och lämnar det åt läsaren att tolka och sen tro att det gäller alla hus i hela Sverige.
 
K Ksingo skrev:
Håller med dig!

Känns som många artiklar skrivs på ett sådant sätt så att man generaliserar. Sällan att man nämner att varje hus är unikt och vart man bor spela roll etc.

Det man syftar på vid kondensen på vinden är värmestrålning, vilket kan ske i en bil. Vertikala ytor tappar energin snabbt och blir kalla. D v s eventuell fuktig utomhusluft har inte hunnit vädrats ut, det blir kallt fort och rimfrost bildas. I mitt fall, där vinden är tät, god inomhusventilation och plast så fick jag rimfrost ändå. Ja varför då? Jo för att luften har stått still och har inte kunnat vädrats ut vid bättre förhållande.

Många säger att styrd ventilation av vinden är lösningen. Tanken är god, men då kan man söka på "Varning för styrd ventilation" och ta sig en funderare.

Klimatvind är en lösning, absolut, men har inte 300k för att fixa det.

Pratade med min snickare som berättade att han hade varit med och byggt ett uppvärmt garage med kallvind åt en kund. Garaget plastades och isolerades upp mot vind, garaget saknade dock ventilation på kallvind. Då kunden hade valt att följa de normer och uppmaningar han hade snappat upp via diverse artiklar och forum. Efter 2 år uppstod problem på kallvind med fukt. Snickaren satte in gavelventiler och problemet försvann!?

Inte i en enda artikel har jag läst att man ska ha noll ventilation, utan måttlig. Måttlig?? Är som att förklara ordet lagom för nån utomlands. Känns som man helgarderar sig och lämnar det åt läsaren att tolka och sen tro att det gäller alla hus i hela Sverige.
Ventilationen inomhus i ett diffusionstätt scenario har noll påverkan av hur kallvinden beter sig.

Skulle artiklar hantera alla scenarios så hade det varit enklare att bara publicera avhandlingen som den är. Vidare är många forskare rädda för att trampa på tår, se bara covid-forskaren i Lund som blivit mordhotad av mouth breathers Bara för att verkligheten inte stämmer överens med deras känslor *himlar med ögonen*.

Måttlig i detta fall utläser jag som; det skall inte vara öppna gavlar; ventiler och öppen takfot och/eller nock. Detta gör så att luft kan sättas i rörelse så att den lilla fukt som _eventuellt_ skulle kunna kondenser (I extremt märkliga fall) enkelt torkas ut genom luftning.

Att täppa till en kallvind eller att ens råda till det ser jag som ansvarslöst och extremt oinformerat/okunnigt.
 
Men för att uppnå måttligt så måste det ju vara öppet nånstans? Kanske jag som läser fel, men tyckte att du skrev inte öppet?

Jag ska iaf börja med att sätta in gavelventiler och trycka undan isoleringen från råsponten så luften kan röra sig. Visar detta sig att vara katastrof så får jag la revidera.

Och mycket bra skrivet angående artiklar, spot-on! Inte trampa på tår, detta leder dock till förvirring och fritolkningar hos den breda massan.
 
K Ksingo skrev:
Men för att uppnå måttligt så måste det ju vara öppet nånstans? Kanske jag som läser fel, men tyckte att du skrev inte öppet?

Jag ska iaf börja med att sätta in gavelventiler och trycka undan isoleringen från råsponten så luften kan röra sig. Visar detta sig att vara katastrof så får jag la revidera.

Och mycket bra skrivet angående artiklar, spot-on! Inte trampa på tår, detta leder dock till förvirring och fritolkningar hos den breda massan.
Jag var otydlig med mitt ";". Ja, det skall vara öppna ventiler, öppen takfot och/eller nock.

Jag läste fel. Jag läste sätta igen, när du skrivit sätta in :)

Exakt. Lekmän som tolkar är det största problemet. Ja, jag är lekman och försöker tolka så lite som möjligt.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag var otydlig med mitt ";". Ja, det skall vara öppna ventiler, öppen takfot och/eller nock.

Varför skall du täppa igen ventilerna?

Exakt. Lekmän som tolkar är det största problemet. Ja, jag är lekman och försöker tolka så lite som möjligt.
Misstänkte att det var så du menade.

Menade att jag skulle täppa till dom om det mot förmodan skulle visa sig vara katastrof och vidta andra åtgärder. Men att utesluta något innan man har testat för att jag har läst olika artiklar känns bara dumt.

Däremot så vet jag vad en av bovarna är för mig och det är vindsluckan. Den kommer isoleras och tätas, då den INTE är plastad som övrigt innertak.
 
K Ksingo skrev:
Misstänkte att det var så du menade.

Menade att jag skulle täppa till dom om det mot förmodan skulle visa sig vara katastrof och vidta andra åtgärder. Men att utesluta något innan man har testat för att jag har läst olika artiklar känns bara dumt.

Däremot så vet jag vad en av bovarna är för mig och det är vindsluckan. Den kommer isoleras och tätas, då den INTE är plastad som övrigt innertak.
Måla luckan med badrumsfärg och sätt gummilist så blir den tät nog.

Sätt inte igen ventilerna. Det kommer ganska snabbt att göra situationen värre.
 
Det finns en orsak till att man inte vet hur man ska göra, och det är för att evidensen av riktiga fall/hus visar att mögel kan uppstå på i stort sett alla vindar. Dvs det finns inget sätt som garanterat inte kommer att medföra problem.

Generellt tycks dock en minskad ventilation förbättra klimatet på vindarna (undersökta problemvindar). OBS förbättra, inte nödvändigtvis eliminera, fuktrelaterade problem. Men, varje vind är unik. Vad som fungerar på grannhuset behöver inte nödvändigtvis fungera (tillräckligt bra) på det egna huset, även om husen är av samma typ/modell. Det är så många parametrar som påverkar fukttillståndet.

Fukt är komplext. Utifrån de variabler som påverkar tillståndet på vinden så tycks det inte gå att bygga en passiv kallvind som garanterat kommer att vara problemfri.
Det finns dock två saker som är väsentliga:
1) Minimalt med luftläckage/fukttransport från våningen under
2) Att vinden är varmare än ute

Pkt 1 är ofta svårt/dyrt/omfattande att åtgärda effektivt på befintliga hus, men pkt 2 går att påverka.
Mkt ventilation motverkar pkt 2.
 
  • Gilla
Ksingo
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det finns en orsak till att man inte vet hur man ska göra, och det är för att evidensen av riktiga fall/hus visar att mögel kan uppstå på i stort sett alla vindar. Dvs det finns inget sätt som garanterat inte kommer att medföra problem.

Generellt tycks dock en minskad ventilation förbättra klimatet på vindarna (undersökta problemvindar). OBS förbättra, inte nödvändigtvis eliminera, fuktrelaterade problem. Men, varje vind är unik. Vad som fungerar på grannhuset behöver inte nödvändigtvis fungera (tillräckligt bra) på det egna huset, även om husen är av samma typ/modell. Det är så många parametrar som påverkar fukttillståndet.

Fukt är komplext. Utifrån de variabler som påverkar tillståndet på vinden så tycks det inte gå att bygga en passiv kallvind som garanterat kommer att vara problemfri.
Det finns dock två saker som är väsentliga:
1) Minimalt med luftläckage/fukttransport från våningen under
2) Att vinden är varmare än ute

Pkt 1 är ofta svårt/dyrt/omfattande att åtgärda effektivt på befintliga hus, men pkt 2 går att påverka.
Mkt ventilation motverkar pkt 2.
Att då plasta våningen under OCH ombesörja ventilation av vinden medför absolut minimal fuktbelastning av vinden, och alltså göra så bra förutsättningar som möjligt.
 
  • Gilla
Ksingo
  • Laddar…
Skånepöjk Skånepöjk skrev:
Det verkar vara omöjligt som privatperson att veta vad som är bäst när det gäller kallvindar.

Mögel? Då MÅSTE du ha diffusionsspärr!
Mögel? ÖKA VENTILATIONEN på vinden!
Mögel? MINSKA ventilationen på vinden!
Mögel? KÖP TRYGGHETSVAKTEN!
Mögel? Skapa undertryck i huset!
Isolering? Du SKA ha cellulosa!
Isolering? Du SKA ha glasull/stenull!
Du ska ha luftspalt!
Du MÅSTE sätta igen luftningen vid takfoten!

Håller med! Det är hopplöst! Det känns som om den gängse uppfattningen om. Vad som är bäst -dvs öka ventilationen- inte hunnit med i utvecklingen av modernt uppvärmda hus, eftersom de nya är att minska ventilationen!

Hur gjorde du till slut?!?!
Jag måste åtgärda min alldeles för fuktiga kallvind och vill göra det på smartaste och mest energivänliga sätt som möjligt!
 
D
Har två bekanta, den ena fukttekniker, den andra håller på med lösullsisolering av gamla kallvindar. Frågar man den ena om något säger den andra tvärtemot. Och ja, de hatar varandra
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.