hasten72 hasten72 skrev:
en elbil som laddar till huset - får man göra så? Några tankar?
Såklart, nöden har ingen lag
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast då syre är ett grundämne så får jag nog påstå att det är omöjligt.
Fast om grundämnen som till exempel kol förbränns i luft eller i våra kroppar reagerar de ju med grundämnet syre, och vips har vi fått koldioxid (om nu förbränningen inte sker inte lite syrefattigare miljö och vi får koloxid).
Att vi också andas ut syre är ju förutsättningen för hjärt-lungräddning, dock har vi inte producerat den själva.
 
R
D DanyBouy skrev:
Fast om grundämnen som till exempel kol förbränns i luft eller i våra kroppar reagerar de ju med grundämnet syre, och vips har vi fått koldioxid (om nu förbränningen inte sker inte lite syrefattigare miljö och vi får koloxid).
Att vi också andas ut syre är ju förutsättningen för hjärt-lungräddning, dock har vi inte producerat den själva.
Jag har redan insett att jag läste fel och har pudlat, så sluta slå på den här stackars döda hästen :)

Min poäng från början är ju dock rätt: Vi människor bidrar inte till ökad mängd koldioxid i atmosfären.
 
R RoAd skrev:
Jag har redan insett att jag läste fel och har pudlat, så sluta slå på den här stackars döda hästen :)

Min poäng från början är ju dock rätt: Vi människor bidrar inte till ökad mängd koldioxid i atmosfären.
Sorry! Du har helt rätt i det.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Är man så dum så man ställer sig sådär så är det nog låg sannolikhet att man förstår en tillsägelse.
Fast om ingen har sagt till så ...

Man kan ju börja med det tycker jag.
 
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska samma sak gälla för felparkering? En chans att rätta sig innan böter?
Ja, utanför sitt hus i ett bostadsområde hade jag gärna sett att någon påtalat om bilen står fel istället för att ringa till parkeringsvakter. Det är ju viss skillnad mot "mitt i staden", eller hur?
 
Nej, samma sak. Man står parkerad där det är tillåtet annars böter! Svårt ? Nej!
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
kodrod skrev:
Var inte så snyggt gjort. Men det är skönt att se att dom flesta här verkar vara guds änglar och själva inte verkar tänjt på reglerna ibland.

Istället för att prata med bilägaren eller sätta en lapp på bilen. Låt oss skapa en lång tråd hur vi bäst kan straffa honom, kanske krossa rutorna och sänka bilen i närmaste sjö. Han behöver verkligen sona för sitt stora brott. ;)
Satte en lapp på en bil en gång som hade parkerat så nära min bil att jag inte kom in. Skrev något i stil med "nästa gång du parkerar så nära så hittar du din bil ute i skogen" Den stod aldrig bredvid min bil efter det, då hade jag en volvo 740 som var vit i grunden och toppar med fin grön mossa.
 
Buildgates Buildgates skrev:
Att parkera mot körriktningen är inget som polisen ser mellan fingrarna med om de får nys om det. Min far och mor var ute på bärplockarutflykt och stannade vid en parkeringsficka på vänster sida om grusvägen de körde på. Med världens oflyt kom det en övningskörare vinglandes i en bil i motsatt riktning. Den mycket ovane föraren såg pappas och mammas bil och förutsatte helt frankt att den var parkerad på vänster sida i hans körriktning. Så föraren tog sikte för att köra förbi den på höger sida, med resultatet att han hamnade ute i terrängen.

Polis tillkallades och pappa fick erkänna vårdslöshet i trafik på plats, mitt ute i skogen. Dryga dagsböter följde. Mycket genant och obehagligt för både pappa och mamma som kände sig som värsta skurkarna.

Så vill du få bort bilen är ett tips är att försöka få dit polisen, helst en övernitisk paragrafryttare. Om den ser hur bilen är parkerad och får tag i ägaren så löser det sig nog själv sen så att säga.. :)
På riktigt, så bryr sig polisen väldigt lite om det i ett lugnt villakvarter. Jag personligen skiter väl i att bilen står åt fel håll, det som är fel är att bilen har en kabel i vägen och står för nära korsningen. Den som tänker ligga höger om denna bil är mest troligt onykter eller obegåvad.

Har parkerat på fel håll när jag bodde hemma och det har alla gjort i 40 år på den gatan. Polisen brydde sig inte då han bodde 2 gator bort och gick förbi varje dag han skulle till stationen.

Man stod på det hållet man kom in på gatan helt enkelt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Bilägaren har antagligen inget val. Bilen behöver förstås stå så nära huset/laddstället som möjligt. Sedan sitter ju bilens laddinkoppling på en viss sida. Hade varit omständligt att sträcka ut sladden flera meter ut i gatan för att kunna plugga in på utsidan av den rättvända bilen.
Nix bilägaren har säkert inget val. Men frågan var väl om man får göra så och svaret på det är nej det får man inte.
 
Fairlane
Ett tag hade jag konstant bilar parkerade vid min infart. I början satte jag en egen lapp, men det hjälpte inte, så jag började ringa parkeringsvakterna. Då fattade folk bättre, så kan man inte tänka själv så får man ta smällen.
Jag undrar hur bra kabeln syns när det är mörkt ute.
 
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, samma sak. Man står parkerad där det är tillåtet annars böter! Svårt ? Nej!
Ok, då har vi ganska olika åsikt i frågan.

För min del handlar det inte om att straffa någon utan om att lösa ett problem. I staden där olika människor står parkerade på olika ställen hela tiden så måste det finnas ett hot om att omedelbart få en bot om man gör fel.

I ett villaområde där en boende parkerat galet utanför sitt hus så löser man sannolikt problemet bara genom att påtala det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den sista idiotens morsa är icke född...
Morsan är född men inte idioten.
 
Att parkera på vänstersida av vägen dvs mot körriktningen är inte tillåtet i Sverige. Däremot i Norge..
Men att förtöja biilen med elsladd tvärs över trottoaren är klart oansvarigt och dumt var man än bor.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Om man tvunget ska ha kabel på vägen så får man väl se till att lägga den på marken och markera.
Är det inte bättre att gräva ner kabeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.