Jag ska bygga en platsbyggd garderob.
Vet hur jag vill att den ska se ut.
Men hittar ingen information steg för steg hur man gör det utan stommar från tex Ikea.
Vill ha golvsocklar och det ska vara dörrar.

Tacksam för tips eller om något vet vart man kan hitta en guide. (Har tagit in offert från hantverkare, men det är minns 60 000kr. Men de är jag för snål för)
 
  • En platsbyggd garderob i ett hörnrum med grå dörrar, golvsocklar och en synlig taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Sök lite på YT så finns det väldigt mycket DIY tex

Nu är det en annan möbel, men principen blir det samma.

Glöm inte att skapa en tråd med många bilder på ditt bygge (y)
 
  • Gilla
Thulie och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket 'från grunden' hade du tänkt bygga den?
I vilket material vill du bygga den?
 
Platsbyggd förvaring av sex IKEA enheter i ett sovrum med anpassad överdel för tapetsering och golvlisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har gjort en enklare variant av platsbyggd förvaring. 6 olika enheter från IKEA.
Byggde upp en ram/botten först för att få upp nivån så golvlisten passar, därefter skruvade jag ihop garderoberna sidledes samt även i väggen. När allt är stadigt så fixade jag överdelen så tapetsering var möjligt.

I vårat fall är fönstrets placering väldigt olägligt, så vi gjorde en lösning med egna hyllplan där en dörr inte skulle gå att öppna. Allt är färdigt men korgar till hyllplanen är ej införskaffade ännu (kanske kommer inom ett par år iaf..)
 
  • Gilla
Matilda Magnusson och 10 till
  • Laddar…
Denniis Denniis skrev:
[bild]
Jag har gjort en enklare variant av platsbyggd förvaring. 6 olika enheter från IKEA.
Byggde upp en ram/botten först för att få upp nivån så golvlisten passar, därefter skruvade jag ihop garderoberna sidledes samt även i väggen. När allt är stadigt så fixade jag överdelen så tapetsering var möjligt.

I vårat fall är fönstrets placering väldigt olägligt, så vi gjorde en lösning med egna hyllplan där en dörr inte skulle gå att öppna. Allt är färdigt men korgar till hyllplanen är ej införskaffade ännu (kanske kommer inom ett par år iaf..)
Snyggt! Vad för enheter använde du?
 
E Enys89 skrev:
Snyggt! Vad för enheter använde du?
Ikeas billigaste variant ”Platsa” :)

Hyllplanen är gjorda av överbliven ekparkett och mot väggen är det enbart en vitfolierad spånskiva. Väldigt nöjda med förvaringen och slutresultatet.
 
  • Gilla
Matilda Magnusson och 4 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Jag har byggt en garderob med Ikea stommar och egna luckor och front. Har gjort en projekttråd här på forumet.

[länk]

[bild]
Riktigt snyggt gjort!
 
Vet inte hur bra han är men verkar bygga allt från scratch (av mdf mest).
 
  • Gilla
aspang och 2 till
  • Laddar…
Peter Millard är en annan duktig mdf-snickare med många bra filmer i sin kanal på youtube, bland andra den här:


Eftersom han är britt har filmerna ett lågmält, sansat och trevligt anslag (erkänner, jag är anglofil) med mycket matnyttig information. Rekommenderas!

Lycka till med bygget!
//Ronnie
 
  • Gilla
Jacsal
  • Laddar…
Jag vill slå ett slag för Ikea metod(kök) Finns alla möjliga mått och fronter. Går även att ha lådor. Lite dyrare än de billigaste garderoberna från Ikea men mycket bättre kvalitet
 
  • Gilla
Thalenius och 3 till
  • Laddar…
Tack för tipset! Ska kika på de!
 
P Pysslarn skrev:
Peter Millard är en annan duktig mdf-snickare med många bra filmer i sin kanal på youtube, bland andra den här:

[media]
Eftersom han är britt har filmerna ett lågmält, sansat och trevligt anslag (erkänner, jag är anglofil) med mycket matnyttig information. Rekommenderas!

Lycka till med bygget!
//Ronnie
Tack så hemskt mycket!
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vet inte hur bra han är men verkar bygga allt från scratch (av mdf mest).
[media][/QUOTE

ja men precis vad jag behöver!! Tack!!
 
B badtastex skrev:
Jag har byggt en garderob med Ikea stommar och egna luckor och front. Har gjort en projekttråd här på forumet.

[länk]

[bild]
snyggt! Precis något sånt där jag tänkt mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.