T TheGame skrev:
...en av dom största tillverkarna av bastuaggregat, både när det gäller ved och el.
Harvia el aggregat är populära här uppe då det är "riktiga" bastuaggregat och inte nått som fjes-värmer och bara ser snyggt ut ;)
Fast en kW är nog en kW oavsett om den utvecklas av en värmeslinga i ett "riktigt" aggregat från en av de största tillverkarna eller i ett "oriktigt" aggregat från vem som helst.
Ju mera kW, desto mindre risk för fjesvärme. ;)
 
Och en stor tillverkare borgar tyvärr inte för att de vet vad de gör, det är nog snarare så att de inte vet vad deras andra hand gör...
 
jbr jbr skrev:
Fast en kW är nog en kW oavsett om den utvecklas av en värmeslinga i ett "riktigt" aggregat från en av de största tillverkarna eller i ett "oriktigt" aggregat från vem som helst.
Ju mera kW, desto mindre risk för fjesvärme. ;)
Nej det blir inte samma sak om det inte är ordentligt med stenar.
 
T TheGame skrev:
Nej det blir inte samma sak om det inte är ordentligt med stenar.
Jodå, det krävs x antal kW för att värma ett specifikt basturum och det har inget med stenarna att göra.
Stort stenmagasin lagrar mycket energi men gör att det tar längre tid att värma upp bastun jämfört med litet/inget stenmagasin som lagrar lite/ingen energi men som å andra sidan gör att bastun fortare värms upp.

Man väljer storlek på stenmagasin efter de premisserna utifrån vad man själv värdesätter. Effektbehovet är dock detsamma oavsett tillverkningsland och fabrikat.
 
Bastu är inte ett område jag kan så mycket om. Men jag misstänker att den väldigt höga effekten från en så liten apparat som ett bastu aggregat kan vara svårt att avge till rummet? Har du bara ett elementpaket, så misstänker jag att någon termostat slår av och på elementen för att inte överhetta dem. Och hur den värmeavgivande ytan är utformad kan säkert skilja en del mellan olika aggregat.
 
jbr jbr skrev:
Jodå, det krävs x antal kW för att värma ett specifikt basturum och det har inget med stenarna att göra.
Stort stenmagasin lagrar mycket energi men gör att det tar längre tid att värma upp bastun jämfört med litet/inget stenmagasin som lagrar lite/ingen energi men som å andra sidan gör att bastun fortare värms upp.

Man väljer storlek på stenmagasin efter de premisserna utifrån vad man själv värdesätter. Effektbehovet är dock detsamma oavsett tillverkningsland och fabrikat.
Ett riktigt bastuaggregat har ordentligt med stenar ett fjes har lite och är inget riktigt bastuaggregat.
Var inget jag menade med effekt osv.
 
T TheGame skrev:
Ett riktigt bastuaggregat har ordentligt med stenar ett fjes har lite och är inget riktigt bastuaggregat.
Var inget jag menade med effekt osv.
Okej, då är det jag som inte är familjär med terminologin.
Jag trodde fjesvärme hade med temperatur att göra men nu vet jag att det alltså är någon sorts storhet för mängden sten. :cool:
 
jbr jbr skrev:
Okej, då är det jag som inte är familjär med terminologin.
Jag trodde fjesvärme hade med temperatur att göra men nu vet jag att det alltså är någon sorts storhet för mängden sten. :cool:
Som sagt, det är skillnad på bastu och "bastu".
Imo ett rum som lika kunde vara ett rum som värms upp med en ugn med öppen lucka är ingen riktig bastu oavsett hur hög effekt.
Jag ber om ursäkt om jag varit otydligt.
Men nu är vi så OT här att det riskerar stänga tråden.
 
Hej
Jag har också en bastu som löser ut jordfelsbrytaren. Vet inte om bastun har varit igång sedan JFB monterades. Men när jag öppnar bastun så är inte denna ansluten på nollan. Min uppfattning va att JFB jämför faser och nolla så att inget smiter någon annan väg. Ska denna då funka över huvudtaget? Det konstiga är att den tar upp tempen en bra bit innan den löser ut?!
 
JFBn jämför mellan:
Fas-nolla / fas-fas / fas-fas-fas.

Alltså nollan behöver inte vara inkopplad om det är en tvåfasbelastning eller trefasbelastning där nollan inte används. Alltså när belastningen kräver 400V å inte 230V.
 
Demmpa Demmpa skrev:
JFBn jämför mellan:
Fas-nolla / fas-fas / fas-fas-fas.

Alltså nollan behöver inte vara inkopplad om det är en tvåfasbelastning eller trefasbelastning där nollan inte används. Alltså när belastningen kräver 400V å inte 230V.
De va bevisligen mer än jag visste ;) Tack för klargöringen! Då känner jag mig mer motiverad till fortsatt felsökning :)
 
Uppenbarligen är ett gammalt tylö-aggregat och jfb en dålig kombo…
Mitt aggregat tuffar på när det är uppskruvat till max, men jfb löser när jag skruvar ner värmen till 1a eller 2a klicket på termostaten på manöverpanelen.

Aggregatet är inte använt på ett tag, men jag har svårt att se att fukt skulle få aggregatet att funka på Max men inte annars…

det är ett tylö typ8s med en ts16 manöverpanel.
Någon som har en idé?
 
Om värmeelementen är Y-kopplade med ansluten nolla så kommer neutralledaren att belastas vid låg effekt (när endast en eller två värmeelement är inkopplade). Med alla tre inkopplade så går ingen ström i neutralledaren.

Du har i så fall ett jordfel mellan N - PE någonstans i anläggningen. Du bör teoretiskt kunna framkalla felet även vid hög belastning på ett helt annat ställe, t.ex en vattenkokare i köket.
 
Tack Bo!
Bastun är helt separat, sist i anläggningen.
Menar du, att det skulle kunna vara bygeln mellan nolla och jord som det refereras till ovan i tråden?

Jakob
 
Nej, jag menar ett fel, att nolla och skyddsjord har kontakt med varandra någonstans. Det gör att JFBn trippar av normal belastningsström i nollan. Så för att komma vidare bör man göra ett isolationsprov av din anläggning, och kanske även mäta eventuella läckströmmar från bastuaggregatet. Fler gissningar kräver utförlig beskrivning av din anläggning, vad som ligger på denna JFB etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.