Bj00rn Bj00rn skrev:
Alltså den här tråden!! :crysmile::crysmile::crysmile: Den har gått så off-topic att den gått varvet runt och börjar närma sig on-topic.

Tänker mig när vi alla är utdöda och nån framtidsintelligens grävt upp Artic code vault på Svalbard. Där sitter dom med en stor skål popcorn och ett gäng kalla och myser åt den här guldgruvan!

*Mikrofonsläpp på inlägg 600*
Ha, ha, ja, det är som om apokalypsen kom... Från att diskutera dyr el till hur man överlever på ved...
 
M
Ja ja, ämnet är ju inte direkt något som passar in i FAQ så det spelar nog rocken roll:rofl:
 
Kempa_swe
H Hybro skrev:
Jo visst.

Hanterar ca 15 kbm ved varje år.
Är inte så betungande pyssel.
Kostnad ca 7500 kr skattade pengar/år, inklusive kaffe och bränsle.

Grannen matar in pellets i pannan för 25 000 kr/år. Är väl ändå hyfsat billigt.

Detta är nästan hälften av vad eluppvärmning skulle kosta för mig i dag.

Mycket man kan göra för 1500 kr eller mer per månad, i stället för att rulla tummarna o peta sig i naveln.

För 20 år sedan lånade jag 100 000 och satte in en större kamin. I dag enda värmekällan.
Blev "betald" på 4 - 5 år, med det jag sparade på elräkningar under tiden.
20kubik löv ved färdig sågad och klyvd inkl. hemkörning för under 5000.
 
P
yonna yonna skrev:
Har man erfarenhet av längre tids boende nere i Europa klagar man inte över de svenska elpriserna även om det finns annat i vårt samhälle man kan muttra över.
Det är väl inte många länder nere i Europa som värmer upp sina hus lika mycket med el som Sverige?

Är gas billigare än el för uppvärmning?
 
P
V Ville_Vessla skrev:
Jag vet, borde släppa det, jag håller med dig om 99,99% men kartan innehåller ju ett flertal länder som i säkert 30år varit ganska antikommunistiska. Det är väl egentligen bara Kuba,Kina, Nordkorea,Vietnam och kanske nån fler som påstår sig vara det numera.
Kartan visar kommunismens utbredning när den var som störst (ungefär). Den påverkar knappast elpriser i Sverige.
 
H Hybro skrev:
Jo visst.

Hanterar ca 15 kbm ved varje år.
Är inte så betungande pyssel.
Kostnad ca 7500 kr skattade pengar/år, inklusive kaffe och bränsle.

Grannen matar in pellets i pannan för 25 000 kr/år. Är väl ändå hyfsat billigt.

Detta är nästan hälften av vad eluppvärmning skulle kosta för mig i dag.

Mycket man kan göra för 1500 kr eller mer per månad, i stället för att rulla tummarna o peta sig i naveln.

För 20 år sedan lånade jag 100 000 och satte in en större kamin. I dag enda värmekällan.
Blev "betald" på 4 - 5 år, med det jag sparade på elräkningar under tiden.
Är din grannes hus dubbelt då stort dom ditt?

15 kubik stjälpt ved motsvarar knappt fem ton ved, eller fyra ton pellets.
Din granne bränner drygt åtta ton pellets _
 
P pmd skrev:
Det är väl inte många länder nere i Europa som värmer upp sina hus lika mycket med el som Sverige?

Är gas billigare än el för uppvärmning?
Nya gaspannor är effektiva, eftersom man har ett utbyggt gasnät blir det naturligt att utnyttja. Gaspannor är även billiga. Slutet på 80- och början på 90-talet tror jag det var en naturgasboom i Sverige. Mina föräldrar byggde nytt hus 1989 och vi hade en Vaillant gaspanna med luftburen värme, det var tydligen nästintill gratis uppvärmning med den sa farsan, ”Top of the line” på den tiden. Begus-hus 1-plan på krypgrund i Trelleborgs kommun.
 
Magnus E K
På sidan för Danmarks motsvarighet till Svenska kraftnät kan man även se gasnätet: https://energinet.dk/

Klickar man på "Gasnettet lige nu" så kan man se att Danmarks gasförbrukning just nu är 6700 MW, vilket är högre än elförbrukningen (och därmed förklarar den i jämförelse med Sverige och Norge låga elförbrukningen).
 
P pmd skrev:
Kartan visar kommunismens utbredning när den var som störst (ungefär). Den påverkar knappast elpriser i Sverige.
Ja det förstår jag så klart, men varför den dök upp överhuvudtaget är ju märkligt.
 
V Ville_Vessla skrev:
Ja det förstår jag så klart, men varför den dök upp överhuvudtaget är ju märkligt.
För att det är viktigt för vissa att poängtera hur fantastiskt allt skulle vara om man inte betalade skatt.
Med eller utan bra argument
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!

Låter inte alls orimligt med tanke på elkapaciteten vi har för nuvarande i Södra sverige. Vi stängde Ringhals dec 2020. Samt att det är underhålls arbete i 2st andra reaktorer. Så elpriserna har pressats upp vid rörligt pris under de här kalla månaderna. Jag installerade själv en terasspool hösten 2020 och startade upp den i början av dec. I januari de det var smällkallt tänkte jag jag kör den på 39 grader så ser jag vad den tar i effekt vid minus 5 till ca minus 15. Ångrar det nu då det blev drygt 6200kr i räkning och nästan 4000kWh i förbrukning för januari 2021.:crysmile:

Annars är ju nya hus relativt snåla. Huset är på drygt 210m2 golvyta + 25m2 garage med loft på ca 10m2. Gjorde av med ca 9800kWh under 2020, och då kör jag El/olje radiatorer i garaget, vi är 2 vuxna, 2 barn (numera 3 barn) frugan var och jag satt hemma det mesta under 2020. Uppvärmning annars Nibe frånluftspump.
 
  • Gilla
antonholm
  • Laddar…
Magnus E K
Nästa gång det blir kallt borde SVT uppmana folk att stänga av poolvärmen snarare än att inte dammsuga.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Januari 1558 kWh 1118kr rörligt och 1694 i elnätskostnad till kraftringen. Kul att fasta avgifter vida överstiger själva konsumtionen. Jaja. Brukar bara betala o glömma så inte fn stänger jag av något. Ändå rätt nöjd, huset är från 59 o väldigt dåligt isolerat så luft/vatten pumpen får gå rätt bra
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nästa gång det blir kallt borde SVT uppmana folk att stänga av poolvärmen snarare än att inte dammsuga.
:crysmile: måste se till att vi håller högt BNP
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
616 kWh i januari. Alldeles för mycket elpatron i det. Och februari ska vi inte prata om. Senaste åren har varit en jämn nedåtgående kurva men det lär nog brytas i år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.