Jag har en väg som är 2km lång som inte underhålls på vintern fram till sommarstugan. Mot slutet på så finns en låst vägbom. När vi åker upp till stugan på vintrarna så ringer jag bonden och han åker och plogar upp vägen åt oss. Maskinen han kör är en helt enorm fyrhjulsdriven traktor med vikplog fram. Bonden har nyckel till vägbommen så han låser upp så att han kan ploga hela vägen fram.

Nu är det tyvärr så att han har blivit lite till åren och vill inte längre klättra ur sin maskin mitt ute i skogen för att låsa upp och låsa vägbommen. Jag har full förståelse för att det är en risk han inte ska behöva ta. Vore fruktansvärt om något hände med den snälle farbrorn för att han öppnar upp vår väg.

Att lämna vägbommen öppen är tyvärr uteslutet eftersom det ligger så avskilt. Det rör sig skumt folk i området på höstarna. På vintern när vi har plogat vägen så vet jag inte om någon vågar köra in, har satt upp en skylt med "möjlighet att vända saknas, var beredd på att backa 2km".

Min plan är därför att skaffa en maskin som kan ploga upp vägen, men efter idogt googlande så vet jag inte riktigt vad jag behöver. Det kan komma mycket snö i området, som mest har vi haft runt 120cm på vägen. Bondens maskin uppskattar jag kostar minst en halv miljon, kanske mer.

Budgeten är runt 50,000kr och jag hatar att mecka så det ska bara funka. Kan tänka mig att lämna in till någon lokal firma för service på somrarna. Hoppar på ett par skidor där den plogade vägen upphör, skidar 2km till min stuga och bootar upp maskinen som ska öppna vägen.

Tittade på en traktor med bakplog för 45,000kr men bakplog lär väl inte funka om det är så mycket snö? Annars var den fin och så och startade direkt vid test. Hur liten traktor kan man ha utan att fastna i snön om man vill ha plogen i fram?
 
T
A
T TechChad skrev:
Här har du en praktisk grej. Inge meck och gör det den ska! Bra pris också
[länk]
Ett glas närmare apstadiet eller?:)
 
  • Älska
TechChad
  • Laddar…
T
Handyman 1 skrev:
Ett glas närmare apstadiet eller?:)
:crysmile::crysmile:
 
Handyman 1 skrev:
Ett glas närmare apstadiet eller?:)
Jag fattar inte, var frågan så dum?
 
Spetsplog fram, någon typ av blad bak för att lägga snön en bit utanför vägen. Det är exemplariskt för skogsvägar. Någon typ av traktor till det hela givetvis.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
A
W whirlpool skrev:
Jag fattar inte, var frågan så dum?
Nej,jag citerade bara TechChad's inlägg,han verkar ha en hemmafest på forumet ikväll !:)
 
  • Haha
whirlpool
  • Laddar…
Du behöver en maskin försedd med en spetsplog. Det är nog tyvärr den enda lösningen, och ska du ha någonting som håller ihop en hel resa så får du nog vara beredd på att pynta upp en hundring iallafall. En gammal baklastare med fyrhjulsdrift skulle vara bra. En maskin med skopa skulle behöva för mycket tid att skotta med och en gammal traktor för 50 tusen riskerar att den inte startar och går hela sträckan utan repstop halvvägs.
 
50 000 för maskiner är dessvärre inte meckfritt. Gamla sledna hjullastare går på runt 2-400 tusen med snöblad och dylikt.

Du kan inte hyra maskinen av gubben?
 
En fet snöslunga skulle kanske funka, men tyvärr kostar bara slungan mer än hela din budget...

Förtydligande: menar givetvis en monterad på en traktor/lastmaskin och ingenting annat.
 
Redigerat:
Köp en snöskoter och skit i att ploga.
 
Skulle det inte gå att mickla/köpa en fjärrstyrd vägbom?

/ATW
 
2km väg och en budget på 50 vilda gör då fan ingen glad.

En snöslunga är bara att glömma, du kommer både vara kristen och ha tappat 10kg innan du är klar...

Traktor, ja för 50 så får du en gammal jordbrukare med slunga bak, funkar fint om det är kanske max 40cm snö.
Men du måste vara beredd på att skruva.

Traktorn med spetsplog, ja det är lite samma där! Då ska du helst ha 4wd och piggkedjor för att kunna trycka snön.
Det rimliga alternativet då är ju en baklastare med 3varv styrglapp o den får du nog slänga upp 75-100 deniros för.

Men oavsett maskin så blir du likväl tvungen att trampa 2km med snöskor för att sedan slå igång motorvärmaren och sen skotta dig ut.


Kolla runt lokalt efter någon som kan snöröja åt dig, du köper ganska många plogsvängar för 50 pistoler.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Enda som kan fungera för den budgeten är att åka med farbrorn och öppna bommen åt honom. Att öppna upp en 2km lång väg med annat än spetsplog eller traktorburen snöslunga är nog ogörligt. Så klart en väghyvel funkar ju också men det fattas minst en nolla i budgeten för det.
 
Sedan ska man ju lära sig köra åbäket också. Det är inte bara att ens hålla sig på vägen i en meter snö. Än värre om någon ligist varit där och kört skoter på vägen under vintern.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.