Hej, som man ser i bilden ligger tyvärr läkten och boarden (masonite) direkt på plåten. Det är ett gammalt tak och inte byggt enligt gällande standard, där man ju viker upp en kant så att läkten aldrig är i kontakt med vattnet i ränndalen. Vet någon om det går att, på något sätt, skarva in en plåt (utan att riva upp plåten som ligger) för att bygga en sarg/kant som skyddar läkten? Jag slänger med bilder. Jag ska nämligen byta läkten som är dålig längs med ränndalen. Förmodligen även en del board också kommer bytas
 
  • Närbild på ett gammalt tak med läkt och masoniteboard ovanpå plåt med synliga rostfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt tak med mossa där läkt och masonit ligger direkt på plåten vid ränndalen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt tak där läkt och masonite ligger direkt på plåten vid en ränndal utan uppvikta kanter som skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gammalt tak med läkt och board direkt på röd plåt, tecken på fukt och mögel, bristande kantuppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt tak med direktkontakt mellan läkt och masonite på plåt, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bump, hoppas på svar! :)
 
skall du byta ut läkten , så måtta ut och gå till en plåtslagare så fixar han plåtar till dig , helt vansinne att hålla på att slipa och måla sådan plåt ( tycker jag ) , och hålla på att stoppa i en extra plåt ny kostar runt 250-300 kr / metern , om du betalar kontant så blir det ännu billigare
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
skall du byta ut läkten , så måtta ut och gå till en plåtslagare så fixar han plåtar till dig , helt vansinne att hålla på att slipa och måla sådan plåt ( tycker jag ) , och hålla på att stoppa i en extra plåt ny kostar runt 250-300 kr / metern , om du betalar kontant så blir det ännu billigare
Ok, varför är det vansinne? Plåten är tjock och jag renoverar den hellre än att byta helt. Om vi skulle byta så kostar det ca 8000 bara i material 4 ränndalar ca 5-6 meter). Sen kommer vi isåfall behöva anlita en plåtis för att bygga en skopa vid takfoten, där ränndalen ansluter till hängränna.

Problemet är att vi bor i ett stort hus ute på vishan. Pengarna vi lägger ner får vi inte igen, det är därför jag är sugen på att slipa och måla
 
M mhoglund skrev:
Ok, varför är det vansinne? Plåten är tjock och jag renoverar den hellre än att byta helt. Om vi skulle byta så kostar det ca 8000 bara i material 4 ränndalar ca 5-6 meter). Sen kommer vi isåfall behöva anlita en plåtis för att bygga en skopa vid takfoten, där ränndalen ansluter till hängränna.

Problemet är att vi bor i ett stort hus ute på vishan. Pengarna vi lägger ner får vi inte igen, det är därför jag är sugen på att slipa och måla
skall förtydliga ,
att slipa och måla plåten OCH försöka få till en till extraplåt och försöka skarva kommer vara bli pannkaka.
för du hade väl tänkt köpa extra plåten eller har du plåt som ligger och går och använda till din skarvplåt .
ställ den kostnaden mot att byta ut den till ordentlig plåt som är ordentlig knäckt , 250-300 kr / meter är färdigknäckt om du går till en plåtis .billigare om du betalar kontant . Garanterat ...
 
Ja det är sant... inte sugen på att lägga pengarna pga vi vet inte hur länge vi bor kvar. Vad tror du om att frilägga gamla plåten, knäcka till själv över läkten? Kanske svårt att få till
 
Rickard.
Först vill jag säga att rätt lösning är såklart att byta rännan till en rätt gjord. Är inte det ett alternativ kan jag bjuda på en fullösning som dök upp i huvudet som ev. kan fungera.

Köp den billigaste "fotplåten" från byggmax och montera på den nedersta bärläkten ner i rännan. Den är gjord av folie och helt värdelös till det den är tänkt för med det skulle kunna vara fördel för dig då det inte gör någon om måtten och vinklarna inte stämmer med det du bygger.

Tätband, fog eller ett litet uppvik på rännan löser vinddrivet regn. Ett frågetecken är om deras fotplåt är tillräckligt lång för att nå ner i rännan.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Först vill jag säga att rätt lösning är såklart att byta rännan till en rätt gjord. Är inte det ett alternativ kan jag bjuda på en fullösning som dök upp i huvudet som ev. kan fungera.

Köp den billigaste "fotplåten" från byggmax och montera på den nedersta bärläkten ner i rännan. Den är gjord av folie och helt värdelös till det den är tänkt för med det skulle kunna vara fördel för dig då det inte gör någon om måtten och vinklarna inte stämmer med det du bygger.

Tätband, fog eller ett litet uppvik på rännan löser vinddrivet regn. Ett frågetecken är om deras fotplåt är tillräckligt lång för att nå ner i rännan.
Det lät vettigt, om jag förstår hur du tänker :) ska in o läsa imorn igen när jag är lite mer klar i huvet
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
skall du byta ut läkten , så måtta ut och gå till en plåtslagare så fixar han plåtar till dig , helt vansinne att hålla på att slipa och måla sådan plåt ( tycker jag ) , och hålla på att stoppa i en extra plåt ny kostar runt 250-300 kr / metern , om du betalar kontant så blir det ännu billigare
Hej igen, försöker väcka detta ämne till liv igen då taket ska fixas så fort snön smält bort helt. Jag har noterat ditt svar men är ändå inne på en lösning som blir billigare för mig. Såhär har jag tänkt (se bild). Bilden visar ränndalen, takboard, läkt och panna i genomskärning. Det mörkgrå är den plåt jag tänkt sätta dit och det gröna är lim (LIM-O-TÄT från t.ex. Beijer).

Är detta totalt vansinne? Jag är inte sugen på att punga ut 250-300 kr metern för ny ränndalsplåt i fyra st ränndalar som är 7 meter långa. Läkten och boarden ska bytas innan detta görs, sedan limmar jag den knäckta plåten och målar allt med ny plåtfärg (typ Hammerite). Sedan ska takpannorna målas (efter tvätt och skarpning)
 
  • Genomskärning av ränndal med takboard, läkt och panna, inklusive planerad reparation med plåt och lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av takkonstruktion med mått och beräkningar för ränndal, takbrädor och läkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen , kan tyvärr inte ge dig ett annat svar nu jämfört med förut , din lösning är högst innovativ får jag säga .

Tror inte den kommer funka långsiktigt .
men prova om du tror på den själv , själv hade jag inte gjort det , men det beror nog på att jag är plåtslagare
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hej igen , kan tyvärr inte ge dig ett annat svar nu jämfört med förut , din lösning är högst innovativ får jag säga .

Tror inte den kommer funka långsiktigt .
men prova om du tror på den själv , själv hade jag inte gjort det , men det beror nog på att jag är plåtslagare
Tack för svar! Ja jag kommer köra på den. Tyvärr har jag inget annat att välja på (om ingen annan har ett förslag). Det bästa vore självklart att montera ny ränndalsplåt, men i dagsläget kan/vill jag inte lägga de pengarna. Det finns andra saker som är mer akuta. Min förhoppning är att min lösning håller lika länge som takpannornas livslängd förlängs med målning (10-15 år). Sedan kommer ju det oundvikliga takbytet :) tills dess är det lappa o laga som gäller
 
Rickard.
Varför vill du inte låta plåten gå in längre under pannorna?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Varför vill du inte låta plåten gå in längre under pannorna?
Sant, jag har inte tittat på standardutförandet för just det. Tack för tipset. Jag kommer låta plåten gå in så långt under pannorna som krävs. Ska grotta i detaljerna mer :)
 
Hmmm. 7m plåtränna som limmas. Spännande o se när solen ligger på och expanderar plåten om limmet håller för rörelserna och värmen
 
M mhoglund skrev:
Tack för svar! Ja jag kommer köra på den. Tyvärr har jag inget annat att välja på (om ingen annan har ett förslag). Det bästa vore självklart att montera ny ränndalsplåt, men i dagsläget kan/vill jag inte lägga de pengarna. Det finns andra saker som är mer akuta. Min förhoppning är att min lösning håller lika länge som takpannornas livslängd förlängs med målning (10-15 år). Sedan kommer ju det oundvikliga takbytet :) tills dess är det lappa o laga som gäller
Nu "gubbgooglar" jag (och är ingen takexpert heller), men borde inte enbart trä hålla 10-15 år? Jag hade nog först försökt hitta nån lösning som håller boarden borta från vatten, och som inte kräver någon plåt-plåt skarv som måste tätas..

Tryckimpregnerade staketribbor med ett fräst spår som boarden kan gå i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.