Hallå!

Ska börja bygga ett hus inom kort och sitter och våndas över om planritningen ser tillräckligt bra ut. Jag och min sambo är nöjda över planritning men känner ändå nånstans att jag skulle behöva nån utomstående som kanske har nåt input att komma med innan vi skickar vidare ritningen. Kanske finns nåt man glömt eller inte tänkt på.

Vill helt enkelt veta vad ni tycker.

Tack på förhand
 
  • Skärmbild av en planritning visas på en datorskärm för ett framtida husbygge med möblerade rum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Inget av badrummen och inte heller köket ser ut att uppfylla alla tillgänglighetskrav.
Badrumsdörrar ska alltid öppnas utåt av säkerhetsskäl.

Kontrollera att de små sovrummen verkligen går att möblera när det finns fullstora garderober i de rummen. Sovrumsdörrar ska öppnas inåt så att man inte slår upp dörren på någon som passerar utanför.

Skjutdörrar är inte lika ljuddämpande som vanliga dörrar och det kan därför vara bra att undvika sådana som sovrumsdörr.

Soffan i allrummet ser ut att vara ovanligt grund. Se till att det går att ha en normaldjup soffa och soffbord på ett normalt avstånd från soffan.

H Hustomte37 skrev:
innan vi skickar vidare ritningen.
Arkitekter gör mest nytta tidigt i planeringen.
 
Nissens
Opraktiskt att ha stora badrummet endast tillgängligt genom att gå igenom Master bedroom.
Hallen ser lite konstig ut, är den ett eget rum?
Skulle också tänka mig för innan jag gjorde helt öppen lösning mellan kök och vardagsrum. Mycket störande ljud åt båda hållen...
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
H Hustomte37 skrev:
Hallå!

Ska börja bygga ett hus inom kort och sitter och våndas över om planritningen ser tillräckligt bra ut. Jag och min sambo är nöjda över planritning men känner ändå nånstans att jag skulle behöva nån utomstående som kanske har nåt input att komma med innan vi skickar vidare ritningen. Kanske finns nåt man glömt eller inte tänkt på.

Vill helt enkelt veta vad ni tycker.

Tack på förhand
Vad är syftet medrummet som är 5,76m2? Jag tycker det mest ser ut som ett märkligt genomgångsrum

Ps. Jag tror att detta kommer sluta som majoriteten av andra trådar om planlösning; man har redan bestämt sig och slår ifrån sig all form av feedback :)
 
BirgitS
D Daaaaaniel skrev:
Vad är syftet medrummet som är 5,76m2?
Jag gissade att det är entrén.
 
Toaletten bakom sänggaveln blir väl inte bra. Prova att lägga huvudet vid en toalettvägg när nån står och kissar på andra sidan.

Hallgolvet är ofta blött och smutsigt. Inte bra att behöva gå igenom hallen för att komma till sovrum.

/M
 
D Daaaaaniel skrev:
Vad är syftet medrummet som är 5,76m2? Jag tycker det mest ser ut som ett märkligt genomgångsrum

Ps. Jag tror att detta kommer sluta som majoriteten av andra trådar om planlösning; man har redan bestämt sig och slår ifrån sig all form av feedback :)
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gissade att det är entrén.
jag trodde rummet som är 9.54m2 var det.

vad används då det rummet till?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inget av badrummen och inte heller köket ser ut att uppfylla alla tillgänglighetskrav.
Badrumsdörrar ska alltid öppnas utåt av säkerhetsskäl.

Kontrollera att de små sovrummen verkligen går att möblera när det finns fullstora garderober i de rummen. Sovrumsdörrar ska öppnas inåt så att man inte slår upp dörren på någon som passerar utanför.

Skjutdörrar är inte lika ljuddämpande som vanliga dörrar och det kan därför vara bra att undvika sådana som sovrumsdörr.

Soffan i allrummet ser ut att vara ovanligt grund. Se till att det går att ha en normaldjup soffa och soffbord på ett normalt avstånd från soffan.


Arkitekter gör mest nytta tidigt i planeringen.
Faktiskt gör dem de, 120cm mellan köksö och kringliggande arbetsyta. Och på både wc1 och 2 följer man standarden enligt boverket.
Bra tips med dom små rummen.
Tack för skjutdörr tipset, är sambon som så gärna vill ha:)
Soffan där, har jag ingen om, den som fanns tillgänglig på prog.

Tack för responsen iaf
 
D Daaaaaniel skrev:
jag trodde rummet som är 9.54m2 var det.

vad används då det rummet till?
5,76 rummet är entre/hall, de där strecket ni ser är bara för att få fram antal m2.

9,54m2 ät tvättstugan.
 
M mgranbom skrev:
Toaletten bakom sänggaveln blir väl inte bra. Prova att lägga huvudet vid en toalettvägg när nån står och kissar på andra sidan.

Hallgolvet är ofta blött och smutsigt. Inte bra att behöva gå igenom hallen för att komma till sovrum.

/M

Tror du eller vet du angående pissljudet?

Men bra input på den blöta hallen ska tänka på de.
 
H Hustomte37 skrev:
Tror du eller vet du angående pissljudet?

Men bra input på den blöta hallen ska tänka på de.
finns värre ljud än pissljud...
”Tänt var det här” som dynamit-Harry ropar.
 
BirgitS
H Hustomte37 skrev:
Faktiskt gör dem de, 120cm mellan köksö och kringliggande arbetsyta. Och på både wc1 och 2 följer man standarden enligt boverket.
Bra tips med dom små rummen.
Tack för skjutdörr tipset, är sambon som så gärna vill ha:)
Soffan där, har jag ingen om, den som fanns tillgänglig på prog.

Tack för responsen iaf
Nu är det ju väldigt svårt att se på din ritning men det ser ut att vara 60 cm mellan diskhon och hällen vilket ju är 20 cm mindre än minimimåttet.

Snedställer man toaletten går det inte att placera en rullstol parallellt med toaletten, vilket så vitt jag vet krävs för att det ska gå att flytta sig mellan dem när man inte kan använda benen. Utan mått är det svårt att bedöma lilla badrummet men det ser väl trångt ut, men du kanske har lyckats fast det inte är planerat enligt ritningen för minsta godkända badrum.
 
D Daaaaaniel skrev:
finns värre ljud än pissljud...
”Tänt var det här” som dynamit-Harry ropar.
Så sant Får tänka till där
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju väldigt svårt att se på din ritning men det ser ut att vara 60 cm mellan diskhon och hällen vilket ju är 20 cm mindre än minimimåttet.

Snedställer man toaletten går det inte att placera en rullstol parallellt med toaletten, vilket så vitt jag vet krävs för att det ska gå att flytta sig mellan dem när man inte kan använda benen. Utan mått är det svårt att bedöma lilla badrummet men det ser väl trångt ut, men du kanske har lyckats fast det inte är planerat enligt ritningen för minsta godkända badrum.
Ska vara 80cm där.
Just med den snedställda toaletten, de har du rätt i. Så den ska ändras. Tack för de:)
 
H
H Hustomte37 skrev:
Hallå!

Ska börja bygga ett hus inom kort och sitter och våndas över om planritningen ser tillräckligt bra ut. Jag och min sambo är nöjda över planritning men känner ändå nånstans att jag skulle behöva nån utomstående som kanske har nåt input att komma med innan vi skickar vidare ritningen. Kanske finns nåt man glömt eller inte tänkt på.

Vill helt enkelt veta vad ni tycker.

Tack på förhand
Man måste ju känna själv vad som fungerar, först och främst.
Själv skulle jag så ihop badrum och toalett, små badrum och fler små "myshörnor" , jag skulle göra sovrummen större istället och med garderober med skjutdörrar. För mig ser det plottrigt ut men jag är inte ni och alla har vi olika smak och behov. Du frågade efter åsikter och nu får min åsikt.;):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.