Fairlane
N Nerre skrev:
Macken ligger ju precis intill motorvägen.

[bild]


Åter igen:Jag har inget emot att stanna, men jag vill ha valfrihet när och var jag stannar.
Jag vet precis var macken ligger. Jag är inte säker, men jag tror det tar längre tid än 5 minuter.
Först ska du sakta in och ta avfarten, sen kanske släppa fram någon i rondellen under motorvägen. Efter det kommer du till en ny rondell där du kanske får sakta in och släppa förbi någon. Vänstersvängen brukar gå rätt bra där, men ibland får man vänta en liten stund innan man kommer över. In på macken och fram till en ledig pump (om det finns någon, annars vänta). Ur bilen, fram med plånboken och stoppa in kortet. OKQ8 har långsamma automater så det tar lite tid innan man får knappa kod. När man sen tankat så ska man in i bilen och köra ut på motorvägen igen. Troligen tar det mer tid än 5 minuter. Det spelar ju ingen som helst roll förvisso om det tar 5 minuter eller 10, men om det spelar roll om det tar 5 eller 10 sekunder att stoppa i laddsladden så...

Jag vill minnas att du skrivit att du bor norr om Stockholm, så kanske har du 7-8 mil till macken? Hade tanken varit full när du åkte hemifrån så hade du nog inte stannat där (om du inte gör det för att köpa kaffe, eller gå på toa etc). Tänk då på att med en elbil så hade "tanken" just varit full när du åkte hemifrån. ;)

Sen är vi olika alla människor, tur är väl det. Vissa vill ha ordning och reda och följa alla regler till punkt och pricka och stör sig mycket om rutinerna rubbas, till exempel en man som heter Ove, medan andra är mer avslappnade för att rutiner bryts. Det finns plats för alla sorter. Den ena har inte mer rätt eller fel än den andra. Man får bara försöka acceptera att andra tänker annorlunda.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag lovar det är inga problem att glömma, bytte från rak turboladdad sexa till el/hybrid och kommer aldrig nånsin titta bakåt igen.
:rolleyes: Men du gillar att lyssna på ljudet av andras bilar hoppas jag? Annars har jag svårt att ta dig för en entusiast.
 
O
Fairlane Fairlane skrev:
Jag som pendlar varje dag (nästan) tankar 2-3 ggr i månaden, så lite mer än vad du gör, men inte är det så frustrerande.
För dig som tankar mer sällan så kan du välja när det passar, men det kan du ju faktiskt göra med elbilen också. Du kan peta i sladden när du kommer hem på måndagkvällen om du vill, eller låta bli och peta i sladden på lördag om det passar dig bättre.
Det enda som egentligen skiljer är ju på långresorna, där ett laddstopp tar längre tid än att tanka bensin (eller diesel). Om de få gångerna per år är ett problem, ja då är elbilen inte rätt för dig, men det beror ju inte i sig på att det är för tidigt generellt att köpa elbil eller att räckvidden generellt är för dålig.
Vad klassar du som pendling undrar jag :)

3,6 tankningar med 70KW batteri= 126mil/21dagar*3mil och ett snitt på 20kwh/100mil

Då räknar jag lågt och utan 3%värmeförlust samt reservkapacitet.


Pendling är för mig minimum 10 mil varje dag.
 
Fairlane
O Ovation skrev:
Vad klassar du som pendling undrar jag :)

3,6 tankningar med 70KW batteri= 126mil/21dagar*3mil och ett snitt på 20kwh/100mil

Då räknar jag lågt och utan 3%värmeförlust samt reservkapacitet.


Pendling är för mig minimum 10 mil varje dag.
Pendling för mig är när man regelbundet reser, om det sen är 5 eller 10, eller 15 mil om dagen tycker inte jag spelar någon roll. Mina resor är mellan 4 och 15 mil om dagen (vardagar) för det mesta.
Sen kör jag på bensin/E85 så övriga uträkningar blir lite ointressanta. Hade jag haft en elbil hade jag nog "tankat" varje kväll.
 
V vectrex skrev:
Bekräftar väl mer eller mindre det jag skrev. Ingen av de bilarna plockar ut någon maxeffekt annat än under väldigt korta stunder (om ens det).
Det är ju svårt att plocka ut maxeffekt hela tiden annat än om man kör i kraftig uppförsbacke eller kanske drar ett väldigt tungt släp.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Först ska du sakta in och ta avfarten, sen kanske släppa fram någon i rondellen under motorvägen. Efter det kommer du till en ny rondell där du kanske får sakta in och släppa förbi någon. Vänstersvängen brukar gå rätt bra där, men ibland får man vänta en liten stund innan man kommer över. In på macken och fram till en ledig pump (om det finns någon, annars vänta).
Klockan 8 en helgdagsmorgon? (Jag kör av princip nästan aldrig i rusningstrafik.)

Jag vill minnas att du skrivit att du bor norr om Stockholm, så kanske har du 7-8 mil till macken? Hade tanken varit full när du åkte hemifrån så hade du nog inte stannat där (om du inte gör det för att köpa kaffe, eller gå på toa etc). Tänk då på att med en elbil så hade "tanken" just varit full när du åkte hemifrån. ;)
Ja, men nu var ju detta ett exempel på hur tankning inte brukar vara nån omväg för mig, eftersom jag passar på att göra det när det passar. Det är alltså inget argument för att laddning av elbil skulle vara värre än att tanka, det är ett argument mot påståendet att det skulle vara besvärligt att hålla på att tanka hela tiden.

Jag valde att tanka där eftersom det var smidigast, jag hade kunnat tanka på nån mack hemma i veckan innan, men då hade det varit krångligare. Jag hade friheten att välja att tanka på ett sätt som passade med den resa jag skulle jag.

Jag tror aldrig att jag nån gång de senaste 20 åren har åkt iväg hemifrån för att bara tanka.
 
O
Fairlane Fairlane skrev:
Pendling för mig är när man regelbundet reser, om det sen är 5 eller 10, eller 15 mil om dagen tycker inte jag spelar någon roll. Mina resor är mellan 4 och 15 mil om dagen (vardagar) för det mesta.
Sen kör jag på bensin/E85 så övriga uträkningar blir lite ointressanta. Hade jag haft en elbil hade jag nog "tankat" varje kväll.
Jag läste de slarvigt och trodde du tankade din elbil 3/månaden....
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Vad gäller teslan så vet jag inte men jag är tämligen övertygad om att dom 1100 hästkrafterna går att plocka ur betydligt längre än vad det gör ur motsvarande fossilbil (med samma effekt på motorn). Av en enkel anledning; 80% av energin blir till värme i en fossilbil. Så för att leverera 820 kW effekt på motoraxeln så behöver den kyla bort 4100kW värme. I en elbil har du istället en verkningsgrad på minst 95%.
Under belastning är det mindre än 80% som blir värme och ca hälften av värmen försvinner direkt ut i avgasröret. En elbil har inte "minst 95%" verkningsgrad, snarare max 95%. https://www.caranddriver.com/news/a34046953/tesla-range-strategy-details/

Men det var inte min poäng, utan den var just det att fossilmotorn kan alltid ge sin maxeffekt och det kan den göra tills tanken tar slut just eftersom den HAR ett kylsystem som klarar av det. Det sitter en stor kylare längst fram i bilen som kan kyl bort hundratals kW. Och tack vare att man har flera växlar tappar man inte effekt i högre hastighet. På elbilar har man i "låga" hastigheter möjlighet att skicka på fett med ström och få grym acceleration, men det går inte att ta ut dessa effekter kontinuerligt. Dessutom mattas effekten i högre fart pga. hur elmotorer fungerar. Jag konstaterade nån gång att med min gamla fossilhög går det att åka i toppfart kontinuerligt ända tills det är ca 55 grader utomhus, sen börjar temperaturerna sticka iväg. Det verkar rimligt att man dimensionerat ungefär så. Extra varma länder har dessutom "hot climate package" med större kylare.

Tesla har extremt lågt luftmotstånd så i 322 km/h behövs nånstans ca 300-350 hk grovt uppskattat. Vid den effekten tar batteriet slut på ca 20 minuter så man hinner nog lagom accelerera upp till maxfart och sen åka och ladda. 1100hk tömmer 100 kWh på sex minuter men då är nog å andra sidan däcken slut också om inte batteriet redan brunnit upp och lindningarna i elmotorerna smält först. :)

FYI så ogillar jag inte elbilar, tvärtom blir jag mer och mer sugen på att skaffa. Om inte BMW i3 varit så ful hade jag nog redan köpt en sån.
 
I eftermiddags blev det i alla fall tanka av (eftersom vi skulle iväg och handla). Nu är just denna tankning kanske inte helt rättvis, eftersom den extra sträckan inte är många hundra meter, men ändå. Blått är alltså där jag hade kört oavsett om jag hade tankat eller inte, den röda sträckan är omvägen. Men som sagt var, eftersom jag brukar passa på att tanka just när jag passerar en mack så är det väldigt sällan några större omvägar.

Karta som visar en rutten med en blå linje och en omväg markerad med röd linje i närheten av en handelsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom lyckades jag klanta mig och drog ur kortet innan jag valt pump, så jag fick lov att avbryta, och sen sätta in kortet igen, slå koden igen och välja pump. Själv tankningen tog alltså längre tid än den normalt brukar göra.

Jag hade heller inget stoppur, men bilens klocka slog om till 16.08 precis när jag körde förbi infarten till Rotebro handel, och den hade inte hunnit slå om till 16.13 när jag efter tankningen körde in där.

Tankningen tog alltså mindre än 5 minuter, inklusive omväg och kortstrul. Jag gissar att från jag körde in på macken tills jag körde därifrån tog det mindre än 3 minuter.

Hade det varit kö på macken hade jag kanske skippat tankningen den här gången också, och väntat till bättre tillfälle. För mig handlar det inte om inom hur många mil jag måste tanka, utan inom hur många dagar. Och som det är nu har jag som sagt var ett par veckor på mig att tanka med nuvarande körmönster.

Det slog mig att jag nog tycker det är jobbigare att fylla på spolarvätska än tanka. Och fylla på spolarvätska slipper man väl inte på en elbil?
 
  • Haha
AXS
  • Laddar…
Men snälla lägg ner nu. Köp ingen elbil, tänk inte ens tanken!
DET ÄR INGET FÖR DIG!
 
  • Gilla
Krille4 och 10 till
  • Laddar…
Du missförstår mig, huvudpunkten som jag bemöter här är de felaktiga påståendena från de "elbilsfrälsta" om hur besvärligt det är att tanka.

Att elbil inte är nåt för mig vet jag redan eftersom jag bara kör 800 mil om året och det finns inte en chans att få ihop det ekonomiskt med elbil med den körsträckan.

Men bara för att elbil inte passar mig så är det väl inte fritt fram att sitta och ljuga om hur lång tid det tar att tanka? Min poäng är att om man ska argumentera med fakta ska man försöka få dem korrekta.

Jag vet själv hur lätt man missbedömer tiden i vissa lägen. Ett tag så brukade jag ofta irritera mig på en korsning där det var svårt att komma ut (vänstersväng med stopplikt). Jag brukade säga att "Fan man får stå i flera minuter och vänta ibland". Sen en dag hade jag stoppur i bilen för att klocka. Det som jag upplevde som flera minuter var 40 sekunder.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Du missförstår mig, huvudpunkten som jag bemöter här är de felaktiga påståendena från de "elbilsfrälsta" om hur besvärligt det är att tanka.
Fast jag tror inte du hittar några sådana påståenden. Det som finns är påståenden från folk som inte har elbil att det är jobbigt att behöva avbryta en långkörning för att fyle ett tar så lång tid. Det besvaras av de som kör elbil att det dels inte är så vanligt, dels att man är medveten om det och accepterar det och dels att utslaget på ett år så är det nog inte längre tid än vad andra spenderar på macken.

Dvs du har fått för dig att elbilsförare ser det som ett problem att åka och tanka och sen försvarar du att det inte är något problem. Själv tycker jag inte heller att det är något problem. Jag kör ofta E85 och det gör man inte om man tycker att tankandet är så jobbigt. Dock vet jag att det finns folk som aldrig kör E85 i bilen fast det än går utmärkt på det (Saab), bara för att de tycker det är jobbigt att tanka.
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Om ingen nämt det, då finns det fosilbilar kom körts med full gas non stop i 10.000 mil. Bla SAAB 9000 turbo med en snittfart på 219 km/h, och det tog 20 dygn.
Även om en Tesla skulle göra samma sak i 322 km/h, skulle det ta en mindre evighet.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
och dels att utslaget på ett år så är det nog inte längre tid än vad andra spenderar på macken.
Det är ju just det där påståendet jag menar är felaktigt.

Säg att jag tankar 20 gånger om året (eftersom jag inte kör tomt innan jag tankar). Med 5 minuter per tankning blir det en timme och 40 minuter om året. Det motsvarar alltså tre stycken sån här "ladda en halvtimme medans man äter"-stopp. Om det nu skulle ta mig 10 minuter att tanka motsvarar det sex såna stopp.
 
Mikael_L
För mig är det uteslutet att köpa en fossilbil, de där tankningarna är alldeles för ofta, för tidskrävande och kan inte ske när jag känner att det inte stör mig.

Så jag fortsätter att vänta på atomkraftsbilen, som jag får fulltankad vid leverans och kommer räcka ca 20 år, sen kommer jag kunna välja en dag under året som passar mig att byta bränslehärd, tyvärr tar det en halv dag, men det händer ju å andra sidan bara var 20'e år.

Jag hoppas att den enda bil jag kan tänka mig äga snart kommer ...
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.