useless useless skrev:
Det är väl ganska enkelt - Har man ställt väckarklockan så ska man vara vaken.
Visst, mitt exempel löser du så.

Har dock försökt gå den vägen, med mer eller mindre komplicerad logik i automationerna som tar hänsyn till flera olika saker. Inte ens för egen del tycker jag det har fungerat bra, det finns alltid något man inte tänkt på.
Särskilt när man slänger in en partner som har lite annorlunda vanor i ekvationen så ballar den här typen av komplicerad logik ur helt.

Du kommer alltid förr eller senare till den punkten där du måste justera något manuellt i appen, och eftersom man gör det tycker jag att det är lite lönlöst att försöka automatisera bort allt. Mitt råd efter att ha försökt är helt enkelt att ha en override-knapp nånstans som tänder/släcker scener manuellt. Det är en KISS-approach till väldigt oförutsägbara vardagshändelser.
 
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
T TCG skrev:
Tvillingkort till ditt mobilabb. och en 4G router om du vill styra/övervaka på distans.
Vilket hemauto. system du ska välja beror på vad du tänkt styra.
Extrakort är ofta dyrare än att ha två separata abonnemang. När jag gick igenom kostnaderna för min familj så visade det sig att separata abonnemang blev klart billigare. Det beror dock lite på vilka förutsättningar man har. Oftast måste man ha ett dyrare basabonnemang för att ens kunna beställa ett extra sim-kort.

Om man skall ha sommarstugan uppkopplad så kommer det med stor sannolikhet inte att behövas så stora datamängder till denna och då är ofta ett separat abonnemang billigare.

Telia vill ha 189kr/mån för ett extra simkort (Fello tar 95kr/mån för 2GB, men du får 3GB om du beställer åt en student eller pensionär). Telenor erbjuder ett rent datakort för 69kr/mån (Vimla kostar 100kr/mån för 3GB). Tele2 tar 99kr/mån för (Comviq, 3GB för 95kr/mån). Tre vill ha 49kr/mån för ett extra sim (99kr/mån på Hallon för 4GB). Alla priser inom parentes är för lågprisabonnemang i samma nät. Men som sagt var, man måste ha ett dyrare abonnemang för att kunna ha ett extra sim-kort på det.
 
harry73
T tompaah7503 skrev:
Är du en nattskvättare vill du inte bländas av full belysning mitt i natten, så det behövs ett tidsspann där belysningen är mer dämpad. Detta tidsspann får absolut inte inkräkta på eventuella sena middagsgästers toalettbesök strax innan avfärd, eller de gångerna du har morgonjouren och faktiskt behöver full belysning redan kl 04.00.
Kan man koppla det till belysning i andra rum? Belysning i vardagsrummet på betyder då ingen dimning i badrummet, eller om nattarbete är igång är dimning igång
 
Per Bankvall Per Bankvall skrev:
Förlåt en som inte orkat läsa in sig fullt ut på ZigBee - men hur interfacear du Knycklan för att styra den genom en controller? Knäcker du upp knappdosan som kommer med enheten och kopplar in dig på något sätt eller går du mer rakt in på vattenbrytaren och tar över knappdosans funktion genom att ansluta för att skicka motsvarande signaler från ett styrsystem? Och vad är det då för signaler du skickar och var hittar man specen på det?

Har precis samma önskan som du att kunna vattna en liten del av trädgården under sommaren när vi är borta länge så det borde gå att lösa med lämplig modul lagd till vårt Niko-system. Har vattenfelsbrytare och garageport ansluten på liknande sätt idag men där fanns ju elskisser att utgå ifrån för att lista ut vad för aktor som behövde sättas i elcentralen.
Eftersom Knycklan kör på ZigBee så blir det en ren ZigBee-koppling till kontrollenheten. När jag läste på om detta i IKEAs manualer så konstaterade jag att man parade ihop de olika delarna med varandra via ZigBee. Detta innebär att man kan para ihop dem med en generell kontrollenhet som exempelvis deConz/Conbee2 eller Samsung SmartThings. I vilken mån det går att koppla till Philips Hue eller IKEAs egen kontrollenhet är däremot något som man får prova sig fram med.

Jag googlade lite på saken och hittade då dessa länkar:
- https://www.automatiserar.se/ikeaknycklan/
- https://community.home-assistant.io...alve-with-water-leak-sensor-and-remote/184267
- https://www.reddit.com/r/homeautoma...cessfully_added_ikea_knycklan_to_smartthings/
-

Som vanligt så var man inte först med att komma på något...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Visst, mitt exempel löser du så.

Har dock försökt gå den vägen, med mer eller mindre komplicerad logik i automationerna som tar hänsyn till flera olika saker. Inte ens för egen del tycker jag det har fungerat bra, det finns alltid något man inte tänkt på.
Särskilt när man slänger in en partner som har lite annorlunda vanor i ekvationen så ballar den här typen av komplicerad logik ur helt.

Du kommer alltid förr eller senare till den punkten där du måste justera något manuellt i appen, och eftersom man gör det tycker jag att det är lite lönlöst att försöka automatisera bort allt. Mitt råd efter att ha försökt är helt enkelt att ha en override-knapp nånstans som tänder/släcker scener manuellt. Det är en KISS-approach till väldigt oförutsägbara vardagshändelser.
Instämmer helt - vi har nu bott snart 2 år i ett nybyggt hus med "full automation", dvs allt styrt som vi kommit på att vi vill styra samt en logik för att styra det, och då har vi efter en del justering landat i att "tänd grundbelysning" i kombination med "olika beroende på tid på dygnet" är så nära "läs mina tankar" vi kommer. Därmed behöver det finnas en knapp på väggen för att tända lite mer när man så vill, samt har vi också en knapp som deaktiverar automatiseringen vid behov - t.ex. om man sitter relativt still och pratar kring middagsbordet vill man kanske inte att rummet ska släcka / dimma ner som om vi gått därifrån och varit frånvarande ett tag. På samma sätt har vi fixa scenarios för filmtittande, etc som också deaktiverar styrning på närvaro för att inte rörelse ska tända upp t.ex.
 
  • Gilla
Jan_Backman och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kan man koppla det till belysning i andra rum? Belysning i vardagsrummet på betyder då ingen dimning i badrummet, eller om nattarbete är igång är dimning igång
Just nattskvättandet har jag löst genom att ha en rörelsesensor som tänder en specifik svag lampa bara (den styrs även av timer). Jag orkade inte försöka få ordning på tider och ljusstyrkor på den vanliga belysningen så att det alltid fungerade utan detta blev kompromissen. När barnen var mindre så var man ju uppe och sprang titt som tätt, sen sprang de till vårt sovrum hela tiden. Nattbelysning behövdes verkligen då. Nu är de uppe och springer på nätterna av helt andra anledningar dock och egentligen borde man stänga av all belysning så att de går och lägger sig i vettig tid istället.
 
  • Gilla
  • Haha
Trokadero och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kan man koppla det till belysning i andra rum? Belysning i vardagsrummet på betyder då ingen dimning i badrummet, eller om nattarbete är igång är dimning igång
Ja, jag gör det i homekit, bara att lägga upp två automatiseringar med olika villkor.
 
P PelleWidell skrev:
Sen skall så klart den nya Nibe pannan styras och övervakas tillsammans med temperaturer både inomhus i de olika rummen och utomhus så golvvärmen fungerar optimalt. Där är ett område jag inte kan något om, så jag hoppas artikeln om Frånluftspannan ger lite svar på de frågorna.
Ta en titt på NibePi. Där ersätter man mycket av Nibes logik med en egen. Samt exponerar alla Nibes inställningar och avläsningsvärden via MQTT som man då kan integrera smidigt i HomeAssistant.
https://github.com/anerdins/nibepi
https://www.facebook.com/groups/nibepi/

Jämfört med NibeUplink så är NibePi det mycket "smartare"!
 
  • Gilla
PelleWidell
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Visst, mitt exempel löser du så.

Har dock försökt gå den vägen, med mer eller mindre komplicerad logik i automationerna som tar hänsyn till flera olika saker. Inte ens för egen del tycker jag det har fungerat bra, det finns alltid något man inte tänkt på.
Särskilt när man slänger in en partner som har lite annorlunda vanor i ekvationen så ballar den här typen av komplicerad logik ur helt.

Du kommer alltid förr eller senare till den punkten där du måste justera något manuellt i appen, och eftersom man gör det tycker jag att det är lite lönlöst att försöka automatisera bort allt. Mitt råd efter att ha försökt är helt enkelt att ha en override-knapp nånstans som tänder/släcker scener manuellt. Det är en KISS-approach till väldigt oförutsägbara vardagshändelser.

Man får byta mål för automatiseringen helt enkelt. Schemalägg kissandet istället för belysningen. :crysmile::crysmile:
 
S SamB skrev:
Man får byta mål för automatiseringen helt enkelt. Schemalägg kissandet istället för belysningen. :crysmile::crysmile:
Familjen tycker inte att det är OK. Jag har inte försökt ändra på nattkissandet, men jag har försökt med lampan ovanför köksbordet. De ville inte ha en särskild knapp för att kunna styra den. De ville använda samma brytare på väggen som de alltid har använt för detta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Visst, mitt exempel löser du så.

Har dock försökt gå den vägen, med mer eller mindre komplicerad logik i automationerna som tar hänsyn till flera olika saker. Inte ens för egen del tycker jag det har fungerat bra, det finns alltid något man inte tänkt på.
Särskilt när man slänger in en partner som har lite annorlunda vanor i ekvationen så ballar den här typen av komplicerad logik ur helt.

Du kommer alltid förr eller senare till den punkten där du måste justera något manuellt i appen, och eftersom man gör det tycker jag att det är lite lönlöst att försöka automatisera bort allt. Mitt råd efter att ha försökt är helt enkelt att ha en override-knapp nånstans som tänder/släcker scener manuellt. Det är en KISS-approach till väldigt oförutsägbara vardagshändelser.
 
Inte för att verka motsträvig mot ny teknik , men att lägga så mycket energi på för att tända upp ett hem verkar för mig helt verklighetsfrämmande kommer ju ändå aldrig funka fullt ut i en familj med alla dess olika viljor . Samt hur många timmar tillbringar vi verkligheten i vaket tillstånd i våra hem????
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Bor man själv kan man spara en hel del besvär med att går runt och tända/släcka lampor, samt stänga av spisen när man åker bort eller går och lägger sig. Dessutom kan man göra lite oregelbundna belysningsscheman som lurar en del inbrottstjuvar.
Men det som verkligen gör det ”smarta” hemmet värt, är att installera alla andra sensorer och prylar, typ: vattenläckagesensor, brandvarnare, termometrar, dörrlås, detektorer till dörrar, rörelsesensorer, värmestyrning, luftkvalitetsmätning, luftfuktighetssensorer och lite annat smått och gott.

Just nu tillbringar jag ca 14 timmar/dygn i mitt hem (jobbbar hemifrån).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
harry73
lnilsson lnilsson skrev:
Just nu tillbringar jag ca 14 timmar/dygn i mitt hem (jobbbar hemifrån).
Och du har fortfarande inte tid att klippa häcken? ;)
 
J
Man lär sig något nytt varje dag. Deltog i en kurs häromdagen och det är skillnad på automation och automatisering. Det förstnämnda är när man dragit det ett varv till och allt är självstyrande utan att människan behövs, medan det sistnämnda, automatisering är när man själv är med och påverkar, tex genom att trigga igång en serie händelser etc. Åtminstone på engelska.
Lite som skillnad på scene och routine (När jag säger detta eller trycker på denna, gör då detta), eller tap-to-run när man håller på med tex smartlife eller home assistant, smartthings (som Philips nu sålt)...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.