1 467 075 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Så bra då att det finns fullständigt problemfria förbränningsmotordrivna bilar att köpa, som är mer än 8 år gamla och gått 16.000 mil minst. Bilar där man aldrig någonsin behöver göra några dyra åtgärder, inga oförväntade utgifter och inget som man som köpare bör kontrollera vid köp.G Ganescha skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Bläddra i motortidningar från 80-talet så kan ni se ett mycket kompakt motstånd mot katalysatorer, med en otrolig massa skäl varför det är dumt och dåligt, ja t.o.m omöjligt ...Johannes Carlsson skrev:En sak som fascinerar mig är att många motorjournalister gör liknande test. Har sett det i Norge också. Vill absolut tanka till 100%, alla vet ju att det går långsammare att ladda på slutet och med kallt batteri, väljer inte laddstationer med hög effekt och lyckas använda ett betalsätt som ger extremt hög kostnad. Känns som man avsiktligt gör på det sämsta sättet man kan för att påpeka att förändring är dåligt typ.
Har jag knappast påstått, men en bil som är 8 år eller har gått dom milen är knappast gammal eller ha tappt något effekt. Sen dessa dyra kostnader, ELbilar har också en hjulupphängning, bromsar m.m osv. Så dom kostnaderna tillkommer dessutom även på en ELbil.T tompaah7503 skrev:
Kan vi inte bara vara överens om att elbilar har sina för-och nackdelar precis som fossildrivna bilar har och man bör välja den som passar ens situation bäst. Själv tvivlar jag dock inte på att elbilar kommer vara i absolut majoritet inom en 10-årsperiod och att såväl räckvidd som laddmöjligheter kommer att förbättras i snabb takt.
Jag tvivlar. Jag tror de flesta standardbilar går hädan ganska snabbt att köras på max effekt kontinuerligt.martin43 skrev:
Fast sen kom jag att tänka på SAAB och Talladega
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega
Där gick nog bilarna åtminstone ganska nära max effekt i 10.000 mil resp 16000 mil, i flera dagar i streck med endast stopp för tankning, förarbyte, snabb service (samt kanske byte av topplock eller turbo eller något annat, men det hittar jag inte någon info om, mer än att de reservdelarna medfördes i bagaget för att kunna bytas vid behov.)
Men gör samma sak med någon annat bilmärke än SAAB, ska du nog se att det inte håller så länge ...
Alla biltillverkare är överens om att el inte är framtiden och det är ett spel för galleriet just nu för att sälja bilar.
Ska vi kunna gå över till mer vind och vattenkraft så kan vi inte samtidigt använda den elen till att köra till jobbet. Finns inte heller elnät som tillåter att alla ska tanka sina bilar samtidigt efter jobbet eller på natten.
Sen ska ju alltid staten ha sitt så oavsett när dom lurat in folket att ta kostnaden för att byta ut bilparken så kommer elbilar beskattas på samma sätt som diesel idag och man kommer förmodligen få betala samma pris per kwh som betalar för bensin.
Sen är ju ett land som har en bilpark som går på el rätt utsatta, vad händer om en naturkatastrof inträffar eller att ryssarna slår ut elnätet i några veckor. Hela landet stannar och ingen kan köra någonstans.
Ska vi kunna gå över till mer vind och vattenkraft så kan vi inte samtidigt använda den elen till att köra till jobbet. Finns inte heller elnät som tillåter att alla ska tanka sina bilar samtidigt efter jobbet eller på natten.
Sen ska ju alltid staten ha sitt så oavsett när dom lurat in folket att ta kostnaden för att byta ut bilparken så kommer elbilar beskattas på samma sätt som diesel idag och man kommer förmodligen få betala samma pris per kwh som betalar för bensin.
Sen är ju ett land som har en bilpark som går på el rätt utsatta, vad händer om en naturkatastrof inträffar eller att ryssarna slår ut elnätet i några veckor. Hela landet stannar och ingen kan köra någonstans.
Nu glider vi kanske utanför frågeställningen. Frågan är om räckvidden är tillräcklig och på den frågan är svaret "för vissa". Allt bränsle som vi inte tillverkar själva inom landet från början till slut kan ta slut "om kriget kommer".T Thörre skrev:Alla biltillverkare är överens om att el inte är framtiden och det är ett spel för galleriet just nu för att sälja bilar.
Ska vi kunna gå över till mer vind och vattenkraft så kan vi inte samtidigt använda den elen till att köra till jobbet. Finns inte heller elnät som tillåter att alla ska tanka sina bilar samtidigt efter jobbet eller på natten.
Sen ska ju alltid staten ha sitt så oavsett när dom lurat in folket att ta kostnaden för att byta ut bilparken så kommer elbilar beskattas på samma sätt som diesel idag och man kommer förmodligen få betala samma pris per kwh som betalar för bensin.
Sen är ju ett land som har en bilpark som går på el rätt utsatta, vad händer om en naturkatastrof inträffar eller att ryssarna slår ut elnätet i några veckor. Hela landet stannar och ingen kan köra någonstans.
Tesla är en biltillverkare. Med andra ord du har fel.T Thörre skrev:Alla biltillverkare är överens om att el inte är framtiden och det är ett spel för galleriet just nu för att sälja bilar.
Ska vi kunna gå över till mer vind och vattenkraft så kan vi inte samtidigt använda den elen till att köra till jobbet. Finns inte heller elnät som tillåter att alla ska tanka sina bilar samtidigt efter jobbet eller på natten....
Sen är ju ett land som har en bilpark som går på el rätt utsatta, vad händer om en naturkatastrof inträffar eller att ryssarna slår ut elnätet i några veckor. Hela landet stannar och ingen kan köra någonstans.
Ang elen så har du fel. På nätterna när de flesta bilar står still så är nätet inte överbelastat.
Märks att du inte räknat på de överhuvudtaget.
Det har bevisats flera gånger om att ditt senare är fel.
Var får vi allt fossilt bränsle ifrån....
I händelse av krig eller naturkatastrof så kan man fortfarande få energi från vind vatten och sol i varierande omfattning.
Oljan.... not so much
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Undrar hur lätt man konverterar en modern förbränningsbil till gengasdrift