Hallojsan. Vi har en Bahco Minimaster ACC i villan som har snurrat i 26 år. Den snurrar fortfarande men det börjar nog bli dags för ett byte.

Jag undrar vilka alternativ som finns. Fläktwoods erbjuder ju RDKG och RDKR, plattvärmevärmeväxlare respektive roterande växlare, men finns det andra leverantörer? Det är väl inte monopol på denna marknad hoppas jag?

Det jag söker är ett Minimasteraggregat med spiskåpa som klarar en villa på 155 kvm. Installation ovanför spisen alltså i ett utrymme 600x280x1000mm.
 
Jo, jag hittade dess trådar till slut. Det verkar finnas några alternativ trots allt.

Jag ser dock inte nån vits med att slänga upp aggregatet på vinden om man inte störs av lite brus från köket. Våra sovrum ligger långt från köket.

Det kommer kosta DEG att flytta aggregatet. Priserna jag såg är ju astronomiska 40-50.000:- bara för att flytta hårdvaran några meter. Komplikationerna blir ju inte oansenliga, är det verkligen värt det?

Ny uteluft. Kombidonet ska bort. Ny tilluft till vinden.
Ny frånluft från vinden i form av "skorsten"
Nya kanaler för anslutning till vind istället för kök
El till vinden
Kondensavrinning från vinden?
+ allt jäkla snickerijobb som tillkommer med hål i golv/tak/bjälklag.

Är det verkligen värt det bara för att flytta aggregatet några meter? Hur har ni resonerat för att räkna hem den kalkylen?
 
Hade sotarn på besök och tappade honom på en del info.

1. De flesta med gamla Minimaster har INTE bytt än. Så länge det finns reservdelar verkar de flesta hålla dem vid liv. Widéns Villaventilation i Enköping köpte på sig Bahcos reservdelslager när de lade ner.

2. De som byter byter till likvärdig enhet, Fläktwoods RDKG eller RDKR, eller Flexivent K3.

3. Som som flyttar på enheten flyttar den oftast från kök till tvättstuga, men även det blir DYRT eftersom alla ventilationsrör måste dras om. Det är nämligen knepigt att köra luften i rören baklänges eftersom det oftast är 125 mm vid aggregatet men 100 mm vid donen.

I min egna privata undersökning har jag kommit fram till att Flexivents K3 både är billigare och har modernare styrning än Fläktwoods RDKG.

Vill man har roterande värmeväxlare så har Flexivent också en enhet men den har bara kapacitet upp till 120 kvm. Fläktwoods RDKR funkar bättre kapacitetsmässigt, men bygger ut en "svulst" ovanför spisen + kostar en förmögenhet.

Slutsats? Flexivent K3 verkar vara det mest kostnadseffektiva utbytesaggregatet om man inte vill riva halva kåken.
 
Själva hade vi en wobblande Minimaster i köket när vi flyttade in. Bytte direkt till en Flexivent K3, fungerade utmärkt förutom att det fortfarande kändes si så där bra att ha ett aggregat mitt i huset. Efter knappt fyra år har vi just bytt ut det aggregatet till en annan lösning som innebär att vi flyttar alltihop till garaget. Lite rörfix men fullt överkomligt, vände bara luftströmmen eftersom stammen är 125mm och det bara är vid donen man dimensionerat ner till 100. En K3 blev över och en ny köksfläkt måste inhandlas.
 
I mitt fall löper alla kanaler, från- och tilluft i bjälklaget mellan botten- och övervåning. Hela innertaket på bottenvåningen måste rivas bort.

Har du kvar K3:an? Är den till salu?
 
Visst, nya filter monterade idag, ska bara rengöra fläktbladen också. Har bytt filter och rengjort varje höst, efter "insektsperioden".
 
Animan, du har fått PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.