Magnus E K Magnus E K skrev:
Var tvungen att trippelkolla två gånger att det är rätt tråd. Från felfulkopplad el till förfalskat hårschampo?
Fulkopplad tråd.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Var tvungen att trippelkolla två gånger att det är rätt tråd. Från felfulkopplad el till förfalskat hårschampo?
Men hästkött gick bra?
 
  • Gilla
Mattiasje
  • Laddar…
Mikael_L
Men på tal om tråd, så kan jag visa upp just en sådan, denna lilla godbit:
En felaktigt ihopkopplad sladd med isoleringstejp och en lös nolla ansluten till en skarvklämma.

Men det tarvar lite bakgrund och berättelse.
Denna ryckte jag bort förra veckan i en affärslokal som vi gjort om all el i för några år sedan.
Fastighetsägaren tog tag i att byta ut och fräscha upp alla affärslokaler samt fastighetsel i ett stort projekt, allt var ju mer eller mindre orört sedan huset byggdes på 50-talet förutom att förändringar som skett under årens lopp, utförda av den lokala elektriska firman, som alla numera vet gjorde mest skitjobb, och ja, det stämmer - mycket skitjobb.
Och just denna lokal hade en ganska stor central, så vi satte in två st Hager gamma dockade med varandra för att täcka alla rörutlopp samt få plats med tillräckligt mycket säkringar och tidur etc.
Den blev också begåvad med två JFB samt en trefasgrupp utanför JFB för att mata en liten UC som hade befintlig TN-C-matning.

Nu har denna lokal bytt ägare ett par gånger, och denna sista har låtit någon greja med elen (påstår han i alla fall, påstår också att det gjordes en uppsäkring, vilket antyder att det måste varit en auktoriserad elinstallatör inblandad. Men allt är väldigt luddigt, och raka svar är svåra att få, dessutom inte min uppgift att rota i detta).
Men nåja, fastighetsägaren var upprörd, det hängde och dinglade lösa uttag och sladdar lite här och var och annat skit, så jag fick uppgiften att kolla över allt och fixa.
Så vad hittade jag?
Lösa uttag och kablar.
Kablar instoppade i kanaler för AC-anläggningen.
Alla nya uttag ej på JFB.
16A säkring till några 1,5 mm2

Och när jag grejade med centralen för att flytta över till JFB så kunde jag konstatera att den som utvidgat hade bara fortsatt med fler säkringar efter den som var utanför JFB och försörjde UC.
Så alla nollor var alltså inkopplade på jordskenan, men det syntes att det först hade provats med nollskenan, så då måste JFB hela tiden ha löst ut. Och när jag grävde vidare så hittade jag denna roliga sladdstump, som gick till nollskenan i centralen bredvid. "Elektrikern" i fråga måste ha tänkt "aha, om jag tar den nollskenan så funkar det säkert ... Men då vara alla blå redan klippt för korta, så denna lilla sladdbit fick föra fram nolla till grupperna. Och det fungerade ju naturligtvis inte heller - förstås.
Så denna person måste ha provat sig fram allteftersom till det plötsligt fungerat, och troligen aldrig förstått varför det fungerar. :D


Ja vad ska man säga ...?
3x1,5mm2 = 4,5mm2 ... :thinking:
Elsladd felaktigt ihopkopplad med nollskenan, indikerar dåligt elektriskt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Haladria och 12 till
  • Laddar…
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Krokben och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, det är nästan rätt i alla fall ...
Men en 400V spis kommer aldrig fungera.
 
  • Haha
Krokben
  • Laddar…
???
Varför gör man på detta vis?

Aha, Perilex. Men?
 
  • Gilla
xl15
  • Laddar…
Mikael_L
För att köra en modern 230V spis eller häll på perilex, fast det bara är enfas.

Det korrekta är ju naturligtvis att ansluta spisen eller hällen enfasigt, men de hade kanske inte rätt uttag eller lämplig kopplingsdosa, så det fick bli en sån här habrovink.
Lite kreativt tycker jag ...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite kreativt tycker jag ...
Jag skulle nog använda andra ord för att beskriva detta...
 
  • Gilla
  • Haha
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar inte ha anledning att skriva i den här tråden (tack och lov), men idag så stötte jag på något som jag känner är värdigt ett inlägg här.

En bekant hade problem med några spotlights som inte fungerade under en hylla och bad mig ta en titt.
Någon hade försökt laga dessa förut enligt följande kreativa lösning: Stickpropp -> lampsladd -> utanpåliggande ram på väggen med en dimmer monterad i -> lampsladd -> transformator -> spotlights.

Transformatorn var väl inte riktigt i 100% skick. Det visade sig att matningen var inkopplad på 12V-utgången. Det fungerade naturligtvis inte. Av någon anledning så lämnades det i alla fall inkopplat och har så varit ett bra tag. Även hyllan den låg på var bränd.

Följande fel hittades:
  • Stickpropp till fast installation
  • SKX i fast installation
  • SKX fastklämd i hylla
  • RK i kopplingsklämmorna på dimmern
  • Trådarna växlade färg efter dimmern. Brun blev blå och tvärt om
  • Matning kopplad på utgång på transformatorn och tvärt om
  • Skyddet för anslutningarna på transformatorn låg bredvid
  • Transformatorn låg fritt på hyllan och utan dragavlastning

Bara tur att det inte blev brand.

Bränd och skadad transformator med synliga brännmärken och delvis smält etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
N nmeden skrev:
Wow. Haha. Och högtalarkabeln!!
Någon har tagit fasta på att det blir apparat, där man får koppla hur man vill, om det kommer efter en stickpropp.. =) Är detta "tekniskt sett" fel?
Ja, iom att kabeln är klammad blir det en fast installation
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A
blå boken är väl ute nu?
 
Kan det bli mycket värre än detta?

Jag vill gärna nominera detta fall till listan!
Relacom på uppdrag av Fortum mfl har bytt mängder av elmätare de senaste åren. Dessa jobb har ofta gjorts av "snabbutbildade" elektriker... Utgå inte från att de hade din säkerhet som högsta prio!

Vid en koll i vårt skåp konstaterade jag följande:
Inkommande jordkabel helt lös och utan kontakt med plint!!!

Vattenläckage vid vertikal inkommande kabel pga att de plastbuntband som Relacom använt som kabelförankring inte tål uv-ljus och utomhusmiljö. Kabeln längs stolpen har slängt i vinden och förstört förskruvningen.

Vanlig pvc eltejp applicerad på kabelförskruvning/avlastare av Relacom för att täta det läckage som den lösa kabeln orsakat.

Korrosion på samtliga säten till huvudsäkringarna.

Relacom har dragit ny jordledare från inkommande jordplint som inte längre får användas. Kan ge 400V i 240V kretsar vid dålig kontakt mellan övre och nedre plinthalva. Jord som går från utgående jordplint är ej grön/gul. Borde försetts med gul-grön strumpa eller bytts när Relacom jobbade i jordkretsen/anläggningen.

Pizzabagare och privatpersoner i all ära men detta är jobb utfört av en nätleverantör.
 
  • Wow
  • Gilla
DonPablo och 2 till
  • Laddar…
Jag blir bara lite nyfiken på vad det är för plint som inte längre får användas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.