Grannen under (i ett mycket lyhört lägenhetshus från 50-talet) verkar ha fyllnat till det rejält senaste halvåret och kör en snark-orkester flera timmar varje natt. Gissningsvis sömnapné. Har snarkats lite då och då tidigare men varit hanterbart, nu är det en akustisk misär till symfoni...

Har lagt en tjock matta under sängen som inte hjälper ett skvatt.

Tänkte höra om någon annan har haft ett liknande problem och om eventuell ljudisolering av golvet kan vara något?

Tänkte i första skede bryta upp golvet och lägga nytt underlag. Tittat lite på XPS Maxima:

https://www.bauhaus.se/underlag-xps-maxima-5mm

Just nu ligger ett tunt, billigt laminatgolv, så har även planer på att byta till ett tätare parkettgolv ist.

Planerar dock flytt härifrån så vill inte lägga för mycket pengar på antisnark-projektet.
 
Trist läge, kan man inte lägga en tunn frigolit skiva 15-20mm o sen laminatet?
 
H håbbe1961 skrev:
Trist läge, kan man inte lägga en tunn frigolit skiva 15-20mm o sen laminatet?
Det skulle kunna vara något. Vet dock inte om en så tjock skiva och det tunna laminatgolvet kan medföra att golvet sviktar vid belastning. Är något utav en total färsking på detta så alla tips är intressanta.
 
T tapeworm skrev:
Grannen under (i ett mycket lyhört lägenhetshus från 50-talet) verkar ha fyllnat till det rejält senaste halvåret och kör en snark-orkester flera timmar varje natt. Gissningsvis sömnapné. Har snarkats lite då och då tidigare men varit hanterbart, nu är det en akustisk misär till symfoni...

Har lagt en tjock matta under sängen som inte hjälper ett skvatt.

Tänkte höra om någon annan har haft ett liknande problem och om eventuell ljudisolering av golvet kan vara något?

Tänkte i första skede bryta upp golvet och lägga nytt underlag. Tittat lite på XPS Maxima:

[länk]

Just nu ligger ett tunt, billigt laminatgolv, så har även planer på att byta till ett tätare parkettgolv ist.

Planerar dock flytt härifrån så vill inte lägga för mycket pengar på antisnark-projektet.
Är mycket intresserad av den underlagsfoamen få jag ska lägga ca 100m2 av den hemma men har inte beställt än så berätta gärna hur det blev om du använder den :)
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Är mycket intresserad av den underlagsfoamen få jag ska lägga ca 100m2 av den hemma men har inte beställt än så berätta gärna hur det blev om du använder den :)
Tänkte du köra på tjockleken 5 mm då?
 
T tapeworm skrev:
Grannen under (i ett mycket lyhört lägenhetshus från 50-talet) verkar ha fyllnat till det rejält senaste halvåret och kör en snark-orkester flera timmar varje natt. Gissningsvis sömnapné. Har snarkats lite då och då tidigare men varit hanterbart, nu är det en akustisk misär till symfoni...

Har lagt en tjock matta under sängen som inte hjälper ett skvatt.

Tänkte höra om någon annan har haft ett liknande problem och om eventuell ljudisolering av golvet kan vara något?

Tänkte i första skede bryta upp golvet och lägga nytt underlag. Tittat lite på XPS Maxima:

[länk]

Just nu ligger ett tunt, billigt laminatgolv, så har även planer på att byta till ett tätare parkettgolv ist.

Planerar dock flytt härifrån så vill inte lägga för mycket pengar på antisnark-projektet.
T tapeworm skrev:
Det skulle kunna vara något. Vet dock inte om en så tjock skiva och det tunna laminatgolvet kan medföra att golvet sviktar vid belastning. Är något utav en total färsking på detta så alla tips är intressanta.
Därför jag tycker en hård laminat ovanpå borde funka som fördelar trycket, man kan ju testa nån m2 tror det funkar, det bli billigt, 600X1200X10 finns
 
Den där mattan du la under sängen. Hir stor var den? Är rummet i övrigt dämpat, har du gardiner och så?
Jag hade satsat på heltäckningsmatta med tanke på att du ska flytta. Finns att köpa i rutor så det är lätt att lägga. Varmt och skönt med.
 
H håbbe1961 skrev:
Därför jag tycker en hård laminat ovanpå borde funka som fördelar trycket, man kan ju testa nån m2 tror det funkar, det bli billigt, 600X1200X10 finns
Tack! Ska kika närmare på det!
 
M Masthugg skrev:
Den där mattan du la under sängen. Hir stor var den? Är rummet i övrigt dämpat, har du gardiner och så?
Jag hade satsat på heltäckningsmatta med tanke på att du ska flytta. Finns att köpa i rutor så det är lätt att lägga. Varmt och skönt med.
Den täcker ju max halva rummet men ligger under sängen. Jag tror inte att heltäckningsmatta kommer räcka men har funderat att kanske lägga en ovanpå om inte isolering under golvet räcker till. Det är ganska illa med hennes snarkande. Möjligen att det är någon form av parkettresonans som sker.

Har inte gardiner just nu men det kan ju vara vettigt att sätta upp igen. Tror du att detta kan göra skillnad? Problemet är att hon verkar ligga precis under mig på samma sida av sängen. Min sambo störs inte lika mycket av hennes snarkande, men jag har troligen bättre hörsel.

Grannen tittar även högt på teve hela dagarna/kvällarna så situationen är ganska tärande. Tänkte dock ta ett snack med henne gällande detta alt. lägga en lapp i brevlådan. Gällande snarkning så känns det som ett ganska känsligt ämne som jag inte vill vara jävlig och ta upp. Ska jag isolera hela lägenheten blir det en kostsam historia, särskilt när jag inte planerar att bo kvar superlänge till. :D
 
Heij83
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Öronproppar är underbara, har man väl börjat använda så klarar man sig inte utan.
[länk]
Problemet med öronproppar är att det är omöjligt att somna med. Jag hör liksom mitt hjärta dunka och känner mig allmänt klaustrofobisk med dessa i. Du borde prova.

Har även provat att somna med lurar i öronen lyssnades till någon trevlig podd under längre perioder, det fungerar, men har utvecklat svamp i öronen p.g.a. detta, det är inget jag rekommenderar.

Uppskattar om vi kan hålla oss till ämnet golvisolering.
 
Heij83
Det var ett helt seriöst förslag som är billigt om ni ändå vill flytta, då hade inte jag lagt några stora pengar på ljudisolering.
Öronproppar är en vanesak, själv kan jag inte sova utan längre. Så ge det några dagar och viktigt är att ha rätt storlek och sköna proppar.
 
T tapeworm skrev:
Tänkte du köra på tjockleken 5 mm då?
Jajemän, har gamla smått ojämna golv och vill utjämna dom med den mattan sen att den är isolerande är ingen nackdel :)
 
Heij83 Heij83 skrev:
Det var ett helt seriöst förslag som är billigt om ni ändå vill flytta, då hade inte jag lagt några stora pengar på ljudisolering.
Öronproppar är en vanesak, själv kan jag inte sova utan längre. Så ge det några dagar och viktigt är att ha rätt storlek och sköna proppar.
Okej, om du är seriös så tackar jag för tipset. Kanske har du rätt med att det är en vanesak. Vilka öronproppar använder du?
 
Är jag på resa har jag alltid med öronproppar eftersom jag inte heller kan sova när det låter, tex snarkljud. Använder dessa som är de som passar mig allra bäst, känner inte av att jag har dem i efter ett tag. Men har flera gånger gått in i duschen med dem fortfarande kvar i öronen för att jag inte känner av dem vilket jag tycker är ett bra betyg men det är så klart en vanesak, har man ändå öronproppar hela dagarna så vänjer man sig.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.