S Sommartid skrev:
Hej,

Lite offtopic kanske men vet att här finns duktiga och kunniga personer.

Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.

Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.

Uppskattar all info och kunskap ni kan ge mig.

Tack på förhand.
Jag hade kontaktat min länsstyrelse för rådgivning och att uppmärksamma dem på problemet med den hotade arten. Pratat med Naturskyddsföreningen för att få stöd. Om du är med i Villaägarna kan du ringa deras jurister för att få stöd och information om vilka rättigheter du har som fastighetsägare. Det har generellt blivit svårare och dyrare för myndigheter att expropriera mark från privata
 
  • Gilla
Sommartid
  • Laddar…
Följer lite med här, har ett par tomter och en stuga i en av korridorerna, men har ej blivit inbjuden till något möte, kanske det bara är dom som har adress i området?


Är där några som vet reglerna för kompensation vid evt. buller om dom inte väljer att ligga banan på mina tomter, men ändå så nära att det bullrar så mycket att man förlorar på fastighetsvärderingen? Där är ju ingen som pallar att höra på nått jävla tåg konstant om man har betalad för att komma bort från stan.
 
  • Gilla
Sommartid
  • Laddar…
S StugLajf skrev:
Följer lite med här, har ett par tomter och en stuga i en av korridorerna, men har ej blivit inbjuden till något möte, kanske det bara är dom som har adress i området?


Är där några som vet reglerna för kompensation vid evt. buller om dom inte väljer att ligga banan på mina tomter, men ändå så nära att det bullrar så mycket att man förlorar på fastighetsvärderingen? Där är ju ingen som pallar att höra på nått jävla tåg konstant om man har betalad för att komma bort från stan.
Det ser ut ungefär som ett reklamutskick där det står att man kan följa och lämna synpunkter om höghastighetsbanan, jag bor i samma kommun som korridorerna men inte nära.

Jag har aldrig hört om ersättning för buller, däremot om kriterierna är uppfyllda kan man få bullerdämpande åtgärder vilket inte är någon tröst.
 
harry73
S Sommartid skrev:
Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.
Vilket naturreservat syftar du på? Vad jag ser har man lagt alla korridorer så att man undviker naturreservat.
Korridoren till västra Lund verkar t ex inte att gå igenom Stångby Mosse (var det det naturreservat du syftade på?)
https://www.lansstyrelsen.se/downlo...857d/1528363075911/skylt_Stångby mosse_NR.pdf

Det viktiga är att komma med sakliga argument. Och ett naturreservat som korridoren inte gör intrång i, är inte ett bra argument. Skulle du ha en mosse i närheten, som kanske inte är naturreservat, men i alla fall skyddsvärd, kan det vara värd att fokusera på det. http://xn--hje-wla6f.se/restaurering-av-fels-mosse/

Då skulle det vara intressant att låta experter undersöka om den på något sätt blir ett bra komplement till Nöbbelövs mosse och Stångby mosse och om trollsländor, fåglar osv kan förflytta sig mellan dessa områden.

Nu säger jag såklart inte att du bor just där. det är framförallt menad som exempel för hur du ska tänka.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
Jag vet att SR är rätt tveksamma i sin rapportering med tanke på alla aktivister dom anställt som journalister som driver en agenda istället för att hålla på med journalistik
Jag vet att journalister inom public service är väldigt neutrala i sin rapportering, tycker iof att de drivit åt höger
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Och demokrati innebär att om 51 % av befolkningen vill ha en höghastighetsjärnväg genom @Sommartid gårdsplan så kommer det bli så.
Demokrati fungerar inte så om man inte har folkomröstning el det är iaf de folkvalda som bestämmer kanske inte någon vill ha något utom de folkvalda men då blir det som de folkvalda vill
 
KristinaRT
Som nämndes tidigare finns det inte mycket ”tom” mark i Skåne om man jämför med hur det kan se ut längre norrut.
Så någonstans måste järnvägen gå (om den nu byggs), och det kommer tyvärr bli där någon har hus eller mark.

Däremot stod det senast idag i Sydsvenskan att kommunen inte vill ha någon station i västra Lund, så det västraste alternativet känns inte sannolikt....

Men om jag förstår TS rätt är det inte bara att tvingas flytta, det är osäkerheten fram till att man vet hur det blir. Och att det kan dröja år innan får veta - vill man reparera och satsa på en fastighet som ”kanske” kommer lösas in och få en järnväg över sig.
Men vi vet ju aldrig vad som inträffar i framtiden och det går inte att sätta livet på paus för något som kanske händer. Man kan råka ut för en olycka i morgon, bli förlamad och tvingas flytta från drömboendet för att det inte går att anpassa. Man måste leva i nuet, och göra det man vill och önskar just nu.
 
  • Gilla
Sommartid
  • Laddar…
harry73
Det är många saker som spelar in här.
Å ena sidan kan man säga att det finns 6 alternativ, så 15% risk att TS blir av med huset, MEN alternativet är framtagen för att vara billigt och skapa ett alternativ för en tunnel genom Lund. Så då ökar risken plötsligt.

Kommunen vill helst en variant mellan sjukhus och Lund C, men regionen diskuterar att flytta sjukhuset till en ny plats. Så jag vågar i alla fall inte gissa hur det blir. Lund har så klart gärna en tunnel som staten betalar, men hur mycket vill kommunen själv bidra till en tunnel? Inte omöjligt att kommunen ändå väljer det billigaste alternativet.

Men oavsett måste TS fortsätta leva, beställa fiber, rusta upp huset mm. Och skulle huset bli inlöst, är tanken såklart att TS får marknadsvärdet + lite extra (25%?) så investeringar som höjer marknadsvärdet är inte bortkastade pengar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
harry73 harry73 skrev:
Det är många saker som spelar in här.
Å ena sidan kan man säga att det finns 6 alternativ, så 15% risk att TS blir av med huset, MEN alternativet är framtagen för att vara billigt och skapa ett alternativ för en tunnel genom Lund. Så då ökar risken plötsligt.

Kommunen vill helst en variant mellan sjukhus och Lund C, men regionen diskuterar att flytta sjukhuset till en ny plats. Så jag vågar i alla fall inte gissa hur det blir. Lund har så klart gärna en tunnel som staten betalar, men hur mycket vill kommunen själv bidra till en tunnel? Inte omöjligt att kommunen ändå väljer det billigaste alternativet.

Men oavsett måste TS fortsätta leva, beställa fiber, rusta upp huset mm. Och skulle huset bli inlöst, är tanken såklart att TS får marknadsvärdet + lite extra (25%?) så investeringar som höjer marknadsvärdet är inte bortkastade pengar.
Att regionen beslutar om ett nytt sjukhus kommer ske ungefär dagen innan månen trillar ner :rofl:.... Men visst, diskussionen förs men då lär det hamna mellan Malmö och Lund, så sannolikt inget som påverkas av järnväg.

Men oavsett, detta är en plan med lång horisont och man kan inte ta time out fr livet under 5-10 år....
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Förhoppningsvis blir det inte något. På många år.
Hovdala vill de göra till naturreservat, de vill absolut inte ha tågen nära slottet. De vill inte bygga tunnel eller bro över Finjasjön.

Sista förslaget jag såg var att de ville lägga station i Finja, ett samhälle på ca 500 personer utan något överhuvudtaget. En buss går utanför samhället, det är en avfolkningsby dessutom.

Protestera in i det minsta. Folk ska inte behöva lämna sina hem för prestigeprojekt.
 
  • Gilla
Sommartid
  • Laddar…
harry73
I ikeo skrev:
lagom osäker på om det är en skröna eller inte men var det inte ett vägbygge där dom försökte göra samma med nån äldre gentleman som hela tiden svarade absolut ska vi göra det här och naturligtvis ska vi skriva på alla papper hela tiden fram tills dom mer eller mindre stod vid hans mark och behövde underskriften.
Då ändrade han sig och sa att här ska inte byggas nån väg och jag kommer överklaga till alla instanser som existerar vilket tvingade dom att bygga runt hans mark eftersom dom inte hade tid med att sätta hela bygget på vänt i x antal år.
något liknande som inte är en skröna hände i 1847 mellan Amsterdam och Rotterdam.
Historisk illustration av en järnväg under konstruktion mellan Amsterdam och Rotterdam från 1847.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Järnvägen låg så under 5 dagar, därefter gav fastighetsägaren med och kunde man bygga den felande länken
 
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Så nu ska de små bruna sprätta skit här oxå
Jag har anmält den bruna kommentaren till moderatorn.
 
  • Gilla
  • Haha
G-83 och 2 till
  • Laddar…
S Sommartid skrev:
Hej,

Lite offtopic kanske men vet att här finns duktiga och kunniga personer.

Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.

Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.

Uppskattar all info och kunskap ni kan ge mig.

Tack på förhand.
Tråkigt om ni drabbas!
Jag skulle fundera också över hur de övriga alternativen skulle påverka ert boende. Och i så fall hur ni ställer er till dessa.
Om "det värsta" scenariot uppstår tror jag det bästa är att fokusera på att få ut maximalt för fastigheten om det blir fråga om inlösen.

Jag har ett smultronställe som jag aldrig tänkt göra mig av med. De pengar jag skulle kunna få ut är ointressanta om än tre gånger dagens marknadspris. Men, vad gör jag om jag råkar ut för hotet att där skall byggas en flygplats, väg eller järnväg just där?
Tanken är hemsk men värd att reflektera över.
Till exempel hur mycket skulle jag sprattla emot om jag innerst insåg att jag kommer att förlora till slut?
Kanske bättre då att på ett tidigare stadium, acceptera faktum, bryta ihop och inse att livet går vidare?

Naturligtvis kan och ska ni protestera enskilt och tillsammans med andra. Omfattande protester, opinionsbildning och överklaganden kan försena ett projekt kraftigt. Men handlar det om ett jättelikt järnvägsbygge för många miljarder kronor betyder den enskilde individen ingenting. Kort sagt - äganderätten är svag i Sverige!

Vad jag menar att det är bra om det nu visar att ni så att säga ligger i vägen, förbereda sig mentalt.
Alltså att också väga in den tid och energi det kostar att satsa allt till sista blodsdroppen och stånga pannan blodig. Att fundera över vad det faktiskt är värt i termer av ett bra liv. Att betänka risken att bli en rättshaverist.
Jo, man kan hävda som i idrotten att man aldrig ska ge sig "before the fat lady sings". Men i sådana här fall kommer ingen ny match eller nästa säsong.
 
  • Gilla
Sommartid
  • Laddar…
hsd
Har för mig att det var liknande då den nya banan drogs norrut -höga kusten
Massor av protester men när bansträckningen var ritad på karta så var det kört
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.