catherineb catherineb skrev:
Det tar 5 sekunder att koppla i och ur laddaren hemma...
Du får gärna posta en video som bevis på det.
 
W witten skrev:
Ja det börjar bli löjligt att vi sitter och räknar sekunder hit och dit. Jag har haft bensinbil i 16 år, laddhybrid i 3 år och elbil i 1,5 år och ingen kan argumentera bort min uppfattning om att elbilen är den jag tycker det funkar allra bäst med. :)
Låt mig gissa: Du pendlar dagligen med bilen?

Då blir det mycket tankningar, och då kan jag förstå att det känns enklare att ladda hemma.

Men för mig som inte tankar med än kanske 15-20 gånger om året blir det inte alls lika frustrerande att behövas tanka stup i kvarten (just eftersom jag inte behöver tanka stup i kvarten utan kan passa på att ta det när det passar).
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Låt mig gissa: Du pendlar dagligen med bilen?

Då blir det mycket tankningar, och då kan jag förstå att det känns enklare att ladda hemma.

Men för mig som inte tankar med än kanske 15-20 gånger om året blir det inte alls lika frustrerande att behövas tanka stup i kvarten (just eftersom jag inte behöver tanka stup i kvarten utan kan passa på att ta det när det passar).
Jag som pendlar varje dag (nästan) tankar 2-3 ggr i månaden, så lite mer än vad du gör, men inte är det så frustrerande.
För dig som tankar mer sällan så kan du välja när det passar, men det kan du ju faktiskt göra med elbilen också. Du kan peta i sladden när du kommer hem på måndagkvällen om du vill, eller låta bli och peta i sladden på lördag om det passar dig bättre.
Det enda som egentligen skiljer är ju på långresorna, där ett laddstopp tar längre tid än att tanka bensin (eller diesel). Om de få gångerna per år är ett problem, ja då är elbilen inte rätt för dig, men det beror ju inte i sig på att det är för tidigt generellt att köpa elbil eller att räckvidden generellt är för dålig.
 
Har vi inte redan konstaterat sjuttioelva gånger att en elbil inte är nått för Nerre, av en massa anledningar... :thinking:
 
  • Gilla
AXS och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du får gärna posta en video som bevis på det.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Bra inslag på TV igår om mannen som bytte batteri på sin BMW i3, billigt... :rofl:
 
catherineb catherineb skrev:
[video]
Här sitter vi och diskuterar vem som kan plugga in en stickpropp snabbast. Herregud vad alla människor måste vara effektiva. Här sitter jag själv med mobilen i soffan och slösar tid :sweat:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Här är ett klipp på automatisk inkoppling av batteri-laddning. Dock för något större fordon än en bil:

 
Har varit på studiebesök på en av båtarna. Intressant! De går mycket tyst, med nästan inga vibrationer.
Dock har det varit lite bekymmer med att få roboten att fungera helt smärtfritt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det enda som egentligen skiljer är ju på långresorna, där ett laddstopp tar längre tid än att tanka bensin (eller diesel). Om de få gångerna per år är ett problem, ja då är elbilen inte rätt för dig, men det beror ju inte i sig på att det är för tidigt generellt att köpa elbil eller att räckvidden generellt är för dålig.
Det jag tycker är så lustigt i diskussionen är att det tydligen inte är nåt besvär med halvtimmes laddstopp några gånger om året, men väldigt besvärligt att stanna och tanka 5 minuter några gånger om året?

För min del är det som sagt var inte längden på stoppen, eller ens antalet stopp, som är problemet, utan valfriheten (eller bristen på valfrihet) kring när stoppen behöver göras.

Med en bil med längre räckvidd får man större valfrihet när det gäller att "tanka" (d.v.s. tanka eller ladda).

Ja, om man pendlar med bilen och kan ladda varje natt är det ju lugnt, men om man som jag inte pendlar med bilen så blir de "ofrivilliga" stoppen ganska många fler än de frivilliga.
 
  • Gilla
jlind74
  • Laddar…
Aha, som bevis på att det tar 5 sekunder att koppla in sladden visas en video på 10 sekunder? :)

Sen blev jag lite fundersam, jag hade fått för mig att det inte är tillåtet att ha sladden sitta kvar i laddaren, men det kanske jag missförstått?

Jag hade tänkt klocka en tankning idag när jag behövde svänga förbi jobbet (nåt som sker kanske 2-3 gånger i månaden just nu när jag jobbar hemma), men tyvärr höll de på att byta cisterner på macken där jag skulle tanka så det fanns ingen 95 blyfri. Men det gör inte mig så mycket, jag kan tanka nästa vecka istället. Eller om två veckor.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Det jag tycker är så lustigt i diskussionen är att det tydligen inte är nåt besvär med halvtimmes laddstopp några gånger om året, men väldigt besvärligt att stanna och tanka 5 minuter några gånger om året?
Men det är nog inte riktigt det som sägs. Jag tror att de flesta tycker att det varken är särskilt ansträngande att stanna och tanka oavsett om det är el eller bensin som fylls på. Det är mer en reaktion på att vissa verkar tycka det är jobbigt att stoppa i sladden hemma, eller för all del stanna någon/några gånger per år för att toppa upp med el.

N Nerre skrev:
För min del är det som sagt var inte längden på stoppen, eller ens antalet stopp, som är problemet, utan valfriheten (eller bristen på valfrihet) kring när stoppen behöver göras.
Tja, du tvingas kanske stanna redan efter 4-5 timmar. Ja, det är som sagt ett problem för dig, men inte för alla andra människor.

N Nerre skrev:
Med en bil med längre räckvidd får man större valfrihet när det gäller att "tanka" (d.v.s. tanka eller ladda).
Absolut. Således kör du en dieselbil med en tank på 80-liter eller så?

N Nerre skrev:
Ja, om man pendlar med bilen och kan ladda varje natt är det ju lugnt, men om man som jag inte pendlar med bilen så blir de "ofrivilliga" stoppen ganska många fler än de frivilliga.
Har du testat? Jag tror inte det är så många som du tror. Detta under förutsättning att du inte är på långresor där laddmöjlighet saknas.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A
Kan man köra på "ångor" med en elbil? :D
(flåt..!)
 
N Nerre skrev:
Låt mig gissa: Du pendlar dagligen med bilen?

Då blir det mycket tankningar, och då kan jag förstå att det känns enklare att ladda hemma.

Men för mig som inte tankar med än kanske 15-20 gånger om året blir det inte alls lika frustrerande att behövas tanka stup i kvarten (just eftersom jag inte behöver tanka stup i kvarten utan kan passa på att ta det när det passar).
Nej jag pendlar faktiskt inte, har lyxen att gå till jobbet.

Precis som @Fairlane svarar så bra, man provoceras lite att svara och försvara när just laddningen beskrivs som jobbig av de som varken tycker om elbilar eller ens ägt en elbil själv.

Jag tycker varken att tanka eller ladda är särskilt frustrerande aktiviteter. Bara nödvändigheter i livet man får ta. Sen finns det bättre och sämre elbilar och bättre och sämre laddnätverk.
 
Handyman 1 skrev:
Kan man köra på "ångor" med en elbil? :D
(flåt..!)
I grupper jag är med i postas det ibland inlägg från folk som rullar in på uppfarten med -2% kvar i batteriet. :D:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.