S Sommartid skrev:
/.../ Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.

Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.

Uppskattar all info och kunskap ni kan ge mig.

Tack på förhand.
Hej Sommartid!

Förstår att du håller på att fixa och dona med ditt nya hus och har hittat en plats du verkligen gillar - grattis! Hoppas det blir en riktigt njutningsful resa för dig och dina närstående.

Jag liksom några andra gissar att detta rör sig om Hässleholm - Lund men det finns ju fler projekt så det kan vara någon av de andra - huvudprinciperna är desamma. Jag förstår din oro men tycker att du ska ta till dig av de som redan skrivit att du ska försöka att inte oroa dig allt för mycket. Det betyder inte att du ska 'ge upp' eller inte bry dig men det är en lång process och det finns både möjlighet att påverka och mycket liten möjlighet att påverka. Väntan nu? Vad sa jag där? Jag ska försöka förklara.

Du säger att det finns sex alternativa korridorer och det stämmer med Hm - Lu. Detta projekt befinner sig i lokaliseringsutredningsskedet i järnvägsplansprocessen. En järnvägsplan är ett juridiskt dokument som tas fram enligt lagen om byggande av järnväg (LBJ 1995:1649 och 2012:708) samt miljöbalken (särskilt förordningen om mijöbedömning). Någon här sa något i stil med "är det inte en demokrati vi bor i?" å ni är ytterligare många fler ovanför som ondgjort er över politikernas och de som styrs beslut som tas över huvudet på oss vanligt folk. Hela syftet med lagstiftningen är just att ge inflyttande och insyn. Det är därför Trafikverket just nu samråder om de alternativa korridorer som tagits fram och det är därför du fått ett brev hem.

De korridorer som presenteras i ett tidigt skede i samrådsprocessen är inte slutgiltiga och ibland kan inkomna synpunkter skapa helt nya alternativa korridorer men troligt är att om järnvägen byggs så byggs den innanför de områden som nu definierats. Det är dock långt ifrån satt i sten.

Vad är då en korridor? Oftast är den mycket bred. I fallet med Hässleholm - Lund är de sex olika alternativen mellan 300 meter och 3 kilometer eller mer i bredd. Inom dessa korridorer ska sedan en järnväg placeras. Den är (inklusive slänter, avvattning, elledningar och staket med mera) mellan omkring säg 15 och 60 meter* beroende på förutsättningarna på platsen Även där dessa korridorer är som smalast finns därmed 'svängrum' och många möjliga linjer inom korridoren.

Att höghastighetsbana kan komma att byggas mellan Lund och Hässleholm har varit känt i många år och diskuterats. Om du bott på platsen länge är det inte omöjligt att du bjudits in att tycka till i ett tidigare skede men troligtvis har en nöjt sig med att annonsera innan det finns förslag till korridorer och innan fältutredningar inletts. Nu befinner sig projektet som sagt i lokaliseringsutredning i samrådshandlingsskedet Det samråd som nu pågår syftar till att lyssna till vad befolkningen i området och andra intressenter har för åsikt för att väga samman olika intressen och utifrån det landa i en korridor. Nästa skede är planförslag i samrådshandlingsskede med miljökonsekvensbeskrivning (den har redan påbörjats och byggs vidare under projektets gång). När det finns en korridor skall som sagt en faktisk utformning av järnvägen föreslås inom korridoren. Under samrådshandlingsskedet finns stor möjlighet att komma in med synpunkter och bidra med information som Trafikverket kan ha missat. För att driva igenom din vilja är det fördelaktigt om du delar den med andra och att ni både skriver enskilda yttranden (av vilket det framgår vilken fastighet ni bor i) samt gemensamma yttranden via föreningar eller liknande sammanslutningar. Däremot rekommenderar jag att ni försöker vara konstruktiva - exempelvis som du fått tips om ovan: vilket är den bästa lösningen? Inte bara "inte här där jag bor!".

I det sista samrådshandlingen (om inte tidigare) framgår mer exakt hur din tomt påverkas, om någon mark du äger kommer behöva lösas in (exploateras). Om ditt hus ligger i en av de sex korridorerna och inte i de andra så är dock sannolikheten stor att du inte påverkas. Särskilt om du ligger i den längsta korridoren (som du nämnde).

Just Hässleholm - Lund är ett krångligt projekt med väldigt väldigt mycket och täta värden. Det är en hög befolkningstäthet, mycket natur (som det finns allt för lite av i Skåne) och höga värden både när det kommer till boende-, kulturmiljö och naturmiljö (och tysta zoner). Oavsett var jänrvägen dras (om den dras - vilket jag personligen hoppas) så kommer det finnas värdefull mark. Målet måste vara att minimera de negativa påverkan och få så stor samhällig vinst för den samhälliga förlusten. Häri ligger också mitt uttalande att du kanske inte har så mycket att påverka eftersom just ditt enskilda hus visserligen är ett värde som Trafikverket helst vill undvika skada men med tanke på hur tätt det finns enskilda hus så är det helt omöjligt att dra en ny modern järnväg utan att riva bostäder. Om just ditt hus hamnar i det lilla nålsögat så är det en liten tröst att många andra inte påverkats och att fördelarna på samhällsnivå är stora.

Slutligen vill jag påpeka och lova att det inom Trafikverket och de organisationer som jobbar med detta och liknande projekt finns en genuin vilja att skapa något bra. I något bra så ingår även de enskilda som riskerar att få ta den negativa smällen för något som för med sig många fördelar på annat håll. Jag förstår att det är liten tröst om just ditt hus inlöses och jag är själv inte alltid glad för allt som händer nära min bostad men jag tror verkligen att vi som samhälle måste fortsätta utvecklas och hitta gemensamma lösningar.



*Siffrorna är inte tagna ur luften men inte heller självklara. Lokala förutsättningar och byggteknisk lösning kan i betydande utsträckning påverka höghastighetsjärnvägens markintrång.



I ikeo skrev:
lagom osäker på om det är en skröna eller inte men var det inte ett vägbygge där dom försökte göra samma med nån äldre gentleman som hela tiden svarade absolut ska vi göra det här och naturligtvis ska vi skriva på alla papper hela tiden fram tills dom mer eller mindre stod vid hans mark och behövde underskriften.
Då ändrade han sig och sa att här ska inte byggas nån väg och jag kommer överklaga till alla instanser som existerar vilket tvingade dom att bygga runt hans mark eftersom dom inte hade tid med att sätta hela bygget på vänt i x antal år.
Låter def. som en skröna. Eller såhär: det har definitivt hänt att personer ångrat sig när det väl är dags att skriva på men att det skulle påverka tidplanen för ett projekt i denna storlek är inte sannolikt och än mindre att faktiskt få rätt i en rättsprocess.

B b8q skrev:
Jag föreslår att du väljer att sälja till en vinst på 25%, istället för att det ska behöva gå som i Kina, med sina så kallade "nail houses", där ägaren stretar emot in i det längsta:
[bild]
Svensk lagstiftning hindrar den enskilde från att i ren illvilja motsätta sig på det sättet. Samtidigt skyddas också den enskilde från att staten ska kunna hitta på liknande tokigheter eller bara agera utan att först ha gått igenom en demokratisk process. Svensk lag skyddar i stora drag även en boende som bor nära infrastrukturen. Grundprincipen skulle jag påstå är att om boendemiljön inte är tillräckligt god efter förändringen så skall exploatering ske även om marken inte behövs för projektet. Rent naturligt är det dock en gråskala och ibland kan det vara bättre om vägen går rakt över tomten så att den blir inlöst än 50 meter utanför....

845d1738-77cc-4a1b-92bc-c49548e9e817.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 24 till
  • Laddar…
harry73
Det var inget dåligt första inlägg
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 5 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Går inte att påverka? Vi lever väl för fasen i en demokrati.
Och demokrati innebär att om 51 % av befolkningen vill ha en höghastighetsjärnväg genom @Sommartid gårdsplan så kommer det bli så.
 
harry73
Jag skulle säga att rättsskyddet är bättre än så.
Man kan i alla fall i vår demokrati inte med 51% av befolkningen mobba en person.
Rättssäkerheten är större än så
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Länsstyrelsen har kartor där man kan se kulturmiljöer, riksintressen och mycket mera. Om ni inte har kollat detta så är det ett hett tips då det är reglerat till viss del i lagstiftningen hur dessa perspektiv skall bemötas i juridiskt bindande planer
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Och demokrati innebär att om 51 % av befolkningen vill ha en höghastighetsjärnväg genom @Sommartid gårdsplan så kommer det bli så.
De skulle snarare vara direktdemokrati.. och de skulle fortfarande bibehålla frågan, vilken befolkning. Jag menar socken, kommun, län, region eller rike kan alla få olika svar.

I sverige har vi represenativ demokrati.. de betyder att partiet med mest stöd av media och mest karismatisk ledare bestämer vad skjuton de vill och de lyckas bygga ihop en majoritet med andra partier med karismatisk ledare.

Kan notera att de inte behöver vara en majoritet ens. I ett Landstingsval 2002 så vann Vänsterblocket på mandat, även fast de förlora på rösträkningen. Det är inte jätte vanligt, men mandatfördelningen kan mycket väl göra så att den som har 49% av rösterna har 51% av mandaten. Detta är relativt ovanligt, och 4% spärren Riksdagen gör de ganska osannolikt på riksdagsnivå (om man inte räknar med partier under spärren för då blir de helt plötsligt väldigt sanolikt)
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Och demokrati innebär att om 51 % av befolkningen vill ha en höghastighetsjärnväg genom @Sommartid gårdsplan så kommer det bli så.
Du menar förståss minst 4%.
 
  • Gilla
asa-nesse och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du menar förståss minst 4%.
Nej, jag menar att om majoriteten vill något så blir det på minoritetens bekostnad i en demokrati.
Var du får 4 % ifrån vet jag inte.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Nej, jag menar att om majoriteten vill något så blir det på minoritetens bekostnad i en demokrati.
Var du får 4 % ifrån vet jag inte.
De vet jag, men jag tänker inte säga det för då kommer folk bli upprörda.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Det ligger så mycket politisk prestige i såna frågor att om det så växte flyktingbarn ur marken skulle man inte backa.

Försök få till en bra deal för din egen gård om det blir dags. Staten/kommunen betalar för att slippa bråka.
Tack för tipset.
 
M Mattias Svederberg skrev:
De vet jag, men jag tänker inte säga det för då kommer folk bli upprörda.
Ojdå, det låter som graverande information. Vad är det som inte tål dagens ljus?
 
Förstod jag det rätt när alternativet förbi din gård var det som gav externt läge på station? Isf ska du strida för att lönsamheten för projektet som helhet blir lägre iom att de bygger station utanför centrum.
Det finns experter som redan strider för detta.
Att bygga stationer i externa lägen är enbart för att det är billigare sträckning men man vinner inte lika mycket på det.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Det ligger så mycket politisk prestige i såna frågor att om det så växte flyktingbarn ur marken skulle man inte backa.

Försök få till en bra deal för din egen gård om det blir dags. Staten/kommunen betalar för att slippa bråka.
Skulle tro du har rätt, men det finns möjlighet att överklaga planläggningen för TS del som ska komma någon gång efter 2024, men såklart lär det behövas argument.
Jag skulle även tro att om TS meddelar trafikverket om ängslycka (som han borde göra oavsett) via synpunkter om dragningen så finns risken att trafikverket ansöker om dispens om det blir aktuellt vid planläggningen och får den. Dock kan informationen om ängslycka göra att de väljer bort just den korridoren för trafikverket har inte sådan koll, kartorna är för stora områden där det har setts någon gång.
 
harry73
Det känns lite att vi pratar om den vänstra sträckning här med Station väster om Lund.
Då har du i alla fall Lunds kommun på din sida som absolut inte vill ha ett annat alternativ än station i närheten av befintlig Lund C https://www.sydsvenskan.se/2021-02-10/sandberg-station-vid-nova-uteslutet
Karta över lokalisering av nya stationer väster om Lund med markerade korridorer och stationområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det känns lite att vi pratar om den vänstra sträckning här med Station väster om Lund.
Då har du i alla fall Lunds kommun på din sida som absolut inte vill ha ett annat alternativ än station i närheten av befintlig Lund C [länk]
[bild]
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.