useless useless skrev:
Förmodligen den extra försäkring man kan teckna via Arctic som täcker åldersavdrag och självrisk.
Aha har bara hört skit om dom. Men då finns det kanske några nöjda då :).
 
Jag är i samma situation som du med en gammal Nibe Viking. Den bara står och går - aldrig servad. Till slut blev ångesten för stor och jag ringde en servicetekniker för jag tänkte att någonting måste väl ändå underhållas?

Han åsikt var att dom äldre värmepumparna är helt fantastiska maskiner; analoga kretskort som håller i evighet, överdimensionerad mekanik som aldrig går sönder. På min fråga om det ändå inte var dags för en modernare pump svarade han absolut inte. Den här kan fungera helt perfekt i många år till.

Enligt hans åsikt var det mycket mer problem med nya pumpar. Svindyra digitala kretskort som går sönder stup i kvarten, massor med avancerade funktioner och mjukvara som gör det onödigt krångligt och ökar risken för fel. Han undrade vem som 17 egentligen behöver WiFi-koppling till sin pump?

Så jag kände att jag plötsligt låg helt rätt! Nu kör vi den här gamla häcken in i väggen. Och när jag skall byta så blir det till en pump med så bra mekanik det bara går och så få digitala funktioner som möjligt.

Till sist; jag undrade om jag kanske skulle stänga av den på sommaren för att förlänga livslängden. Nope, var svaret. Låt den bara gå så sköter den sig själv och mår bäst. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Bo-Gösta Rönnberg Bo-Gösta Rönnberg skrev:
Vår gamla värmepump av märke IVT fungerade i 23 år innan den började att stanna inbland. Ingen service hade utförts endast rensning av vattenfilter före och efter pumpen.
Jag ville inte ha ett byte av pump under vintern så i sommras bytte jag till en ny IVT.
Fick offerter från andra leverantörer men de var så mycket dyrare. Den nya pumpen drar mindre ström och är tystare. Är mycket nöjd!
Hälsningar
Bo-Gösta
Följdfråga, vad heter den nya då?
 
R RetaN skrev:
Aha har bara hört skit om dom. Men då finns det kanske några nöjda då :).
Skit och skit... Det många missar är kanske just att den försäkringen täcker hemförsäkringens åldersavdrag och självrisk. Om inte hemförsäkringens försäkringsbolag tycker att dom ska täcka skadan (på grund av ålder t ex) så träder inte Arctic-försäkringen in heller.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skit och skit... Det många missar är kanske just att den försäkringen täcker hemförsäkringens åldersavdrag och självrisk. Om inte hemförsäkringens försäkringsbolag tycker att dom ska täcka skadan (på grund av ålder t ex) så träder inte Arctic-försäkringen in heller.
Så efter 10-12 år när det är 100% åldersavdrag från hemförsäkringen så får man heller ingenting från Arctic?
 
B
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
haft en viessmann 300-G sen första versionen med elektronisk expansionsventil, fruktansvärt nöjd, har en 100l buffert i serie så den går lagom lång tid. fick problem för ett år sen när det var 11 år, och då var det ett styrkort som gett upp, men vet att de sen åtgärdat konstruktoinen så det felet inte ska komma igen.

min far har i snart 20 år haft en 2-.stegs som också funkat bra,. den börjar sjunga på sista versen i ena kompressorn, men på det hela väldigt nöjd.

bra kvalitet i viessmann.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
NIBE F1255 sen 2016. Går som en klocka!!
 
Jag hade en IVT från 1999 till 2016. Den felvarnade och krånglade ofta och förde mycket oväsen (hördes i hela huset. Till slut tröttnade jag på alla problem och installerade en Nibe 1255 + frikyla. För att höra om Niben är igång måste man lägga örat till. Frikylan är kopplad till två Rhoss fläktkonvektorer på vinden som kyler sovrum o kontor samtidigt som de värmer borrhålet på sommaren. Går nästa ljudlöst håller huset svalt o skönt även de varmaste sommardagar till nästan noll kostnad. Elförbrukningen har gått från 18000 kWh per år till 12000, där viss del kanske beror på varmare vintrar. Jag hade en extern 300 l varmvattentank men nu räcker det gott och väl med den inbyggda i Nibe 1255 för duschar och badkar.
En annan viktig faktor är att Nibe är svensktillverkad i Småland och svenskägt, så det lär aldrig bli några problem med reservdelar. Och deras tekniska support är fantastiskt duktiga (gav råd före köp).
 
  • Gilla
lyssnar och 1 till
  • Laddar…
B
M mxjolle skrev:
Följdfråga, vad heter den nya då?
vad är det för service som ska göras? jag frågade och det är i princip inget mer än att rensa filter, så jag undrar vad de här firmorna som erbjuder serivce egentligen gör?
 
  • Gilla
perrer
  • Laddar…
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Var ligger huset och hur mycket borra har du?
Viktigt att inte underdimensionera.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Följdfråga, vad heter den nya då?
IVT
 
  • Gilla
Pär Leckius
  • Laddar…
R RetaN skrev:
Så efter 10-12 år när det är 100% åldersavdrag från hemförsäkringen så får man heller ingenting från Arctic?
Nej. Om man inte lyckas övertala sitt försäkringsbolag att betala ut en femhundring...
 
B Boan skrev:
vad är det för service som ska göras? jag frågade och det är i princip inget mer än att rensa filter, så jag undrar vad de här firmorna som erbjuder serivce egentligen gör?
Det är egentligen off topic men hursomhelst, korta svaret är att de kommer att vara här i ett annat ärende så lika bra att passa på.
 
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Vi har en Nibe 1255 som installerades 2017 och tar värmen från ett 220 meters borrhål och den har hittills fungerat ganska väl. Har fått göra rent filtret på brine-sidan ett antal gånger. Väntar nu på en service om ett par veckor som installatören ska utföra. Nu när det varit som kallast här i Östergötland så har den levererat ut 60 grader till elementen utan tillsatsvärme.
 
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Thermia Duo 10 som är från 2010
Har varit mycket nöjd med den.
Kan rekommendera att ha Arctic (eller liknande försäkring som tar mellanskillnaden vid reparation) försäkring på just bergvärmepumpar då försäkringsvärdet på puumpen är noll efter 10 år och det oftast är då reparationsbehov uppstår, och det räcker med ett besök av vvs kille för att 10 års försäkring ska vara betald... Annars brukar jag aldrig teckna tilläggsförsäkringar men just värmepumpen tror jag är klokt att göra det på.
Det som är åtgärdat på den är en växlingsventil som kärvade.
Bor i ett gammalt hus från 36 så det är gamla sortens element, detta gör att det far runt magnetit (svart beläggning i rör" och detta kan få ventiler att kärva så detta är ett vanligt fel i äldre hus. Man kan sätta i ett magnetfilter för att avhjälpa detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hus98 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.