31 153 läst · 152 svar
31k läst
152 svar
Höghastighetståg genom vår gård
Tack för ditt svar.harry73 skrev:Du får förutsätta att alla alternativ har sina nackdelar och att det inte går att dra en höghastighetsjärnväg med alla radier det innebär, så att det går att undvika gårdar, naturreservat och skyddade arter.
Om du säger att alternativet förbi din gård är den största omvägen, borde den inte ligga så högt på trafikverkets önskelista.
På mötet går det såklart bra att upplysa trafikverket om alla skyddade arter, trädalleer, biotopskydd, naturreservat, mm och fråga hur de ska ta hänsyn till det. Men i slutänden kommer de välja ett alternativ och då acceptera att det inte blir bra på alla möjliga sätt.
Fortsätt leva och hushåll med din energi. Dvs bråka lagom och börja fundera över var ni vill bo ifall ni behöver flytta.
Ja, det kan ju vara något i det du säger.T tompaah7503 skrev:Håller nog med @El-Löken66 fullt ut.
Så här stora infrastrukturprojekt kommer inte att backa på att en fastighetsägare inte vill. De kommer tvångsinlösa dig om alternativet över din gård är det som bestäms. Det är viktigt att du förstår detta mentalt redan nu. Det innebär inte att det är lönlöst att kämpa, däremot innebär det att man får vara beredd att vid ett visst tillfälle att kasta in handsken och säga "okay, det blev så här, nu går jag vidare utan bitterhet".
Ni kan absolut göra gemensam sak med flera fastighetsägare, det är klart större chanser så än var och en för sig. Men det är bara att upprepa, så här stora projekt kommer främst inte att ta hänsyn till en eller några få fastighetsägares känslor.
Det normala är att man blir kompenserad med marknadsvärdet + 25 % vilket är en ekonomiskt fördelaktig affär för er. Sen är det så klart en massa faktorer som "det perfekta läget", "drömgården" och whatnot.
Själv har jag flyttat mellan flera perfekta lägen och drömgårdar, har numera insett att det handlar mer om en inställning till sitt liv än den faktiska platsen.
Tror inte de som behöver höghastighetsförbindelsen håller med dig.
El-Löken66 menade "samhället" med "kollektivet", inte kollektivtrafiken. Att du som enskild får göra en uppoffring för samhället, för att samhället behöver den här förbindelsen. Det finns inte ett inneboende problem i kollektivtrafik som gör att den inte fungerar, det är hur man gör det och hur man styr det. Finns gott om kollektivtrafik i världen som fungerar väldigt effektivt och prisvärt.
Tack, är redan med i den gruppen.M Martin_ skrev:
Ja, men sen är frågan om det inte blir den här gången kanske är det med i någon annan planering längre fram om 10-20 år. Är det då värt att sätta pengar tid och energi på att fixa brunnen, dra in fiber och bygga ut? Känns lite bortkastat att leva med den oron.
Det skulle bl a blivit en bergtäkt i Ulvsby utanför Karlstad. Om inte grannarna gått samman och protesterat och drivit på mot företaget i fråga. Och till slut fått rätt. Så visst går det, även om det givetvis blir svårare om man har staten som motpart. Men detta är ett exempel på människor som inte satte sig ner och började fundera över vart hän dom nu skulle flytta. <3S Sommartid skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/besked-om-bergtakten-i-ulvsby
Tror inte man har så mycket att säga till om när det gäller så stora projekt. Staten gör som den vill.S Sommartid skrev:Hej,
Lite offtopic kanske men vet att här finns duktiga och kunniga personer.
Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.
Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.
Uppskattar all info och kunskap ni kan ge mig.
Tack på förhand.
Blir det inlösen av gården brukar de betala bättre än marknadsvärdet
Var i landet bor du? Höghastighetsbanan, sträckan Lund-Hässleholm är inte beslutat i riksdagen, men beslut finns att Trafikverket ska utreda förutsättningar för tänkbara korridorer. Det är det Trafikverket gör nu i Skåne. Protesterna är minst sagt massiva. Gå med i Facebookgruppen "Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne" så får du massor av uppslag hur du kan protestera och mycket tips om var du kan läsa mer om projektet
Tack för inspirationen.Anna-Karin Brikell skrev:Det skulle bl a blivit en bergtäkt i Ulvsby utanför Karlstad. Om inte grannarna gått samman och protesterat och drivit på mot företaget i fråga. Och till slut fått rätt. Så visst går det, även om det givetvis blir svårare om man har staten som motpart. Men detta är ett exempel på människor som inte satte sig ner och började fundera över vart hän dom nu skulle flytta. <3
[länk]
lagom osäker på om det är en skröna eller inte men var det inte ett vägbygge där dom försökte göra samma med nån äldre gentleman som hela tiden svarade absolut ska vi göra det här och naturligtvis ska vi skriva på alla papper hela tiden fram tills dom mer eller mindre stod vid hans mark och behövde underskriften.
Då ändrade han sig och sa att här ska inte byggas nån väg och jag kommer överklaga till alla instanser som existerar vilket tvingade dom att bygga runt hans mark eftersom dom inte hade tid med att sätta hela bygget på vänt i x antal år.
Då ändrade han sig och sa att här ska inte byggas nån väg och jag kommer överklaga till alla instanser som existerar vilket tvingade dom att bygga runt hans mark eftersom dom inte hade tid med att sätta hela bygget på vänt i x antal år.
Intressant. Ingen aning men en metod att använda.I ikeo skrev:lagom osäker på om det är en skröna eller inte men var det inte ett vägbygge där dom försökte göra samma med nån äldre gentleman som hela tiden svarade absolut ska vi göra det här och naturligtvis ska vi skriva på alla papper hela tiden fram tills dom mer eller mindre stod vid hans mark och behövde underskriften.
Då ändrade han sig och sa att här ska inte byggas nån väg och jag kommer överklaga till alla instanser som existerar vilket tvingade dom att bygga runt hans mark eftersom dom inte hade tid med att sätta hela bygget på vänt i x antal år.
här är en en som varit med om samma resa.https://affarsliv.com/nyheter/norrkoping/salde-tomten-sitt-hem-i-onodan-om4525930.aspxricebridge skrev:Sätt dig i motpartens sits och fundera över vilka argument som denne skulle finna vettiga och rimliga och skäl nog att välja något av de andra alternativen. Går det t ex att hitta fördelar med något av de andra alternativen?
Ju fler ni är som säger samma sak, desto lättare blir det dessutom att få gehör.
När det gäller ängsnyckeln beror det väldigt mycket på vilken sort det handlar om, se [länk]
Det där med höghastighetståg råder det ju ingen politisk enighet om. Det verkar dessutom inte vara en bra idé om man ser på det ur samhällsekonomisk synpunkt. Om du trivs och vill bo kvar så spjärna emot i det längsta. Sedan är ju alltid problemet om du får så pass betalt att du kan köpa något likvärdigt. Och hur lätt är det att hitta något sådant? Och rösta på ett parti som är emot höghastighetstågen!
Maxhastighet är inte det viktigaste tåget från lund till Stockholm tar 4 timmar och 15 min.S Sommartid skrev:
Avståndet är 500 km och tågets maxhastighet 200 km/t.
Inbromsning och acceleration vid stopp kostar såklart extra tid, men också med vilka andra tåg man delar spåret.
Åker tåget fort, hamnar den för eller senare efter ett godståg eller pendeltåg. Och då kör den inte längre på maxhastighet.
Fördelen med höghastighetsbanan är att man inte behöver blanda trafik med stora hastighetsskillnader på samma banan. Det ökar kapaciteten enormt.
Japp särskilt om det var Miljöpartiet som ville lägga räls i ditt vardagsrum så kan det här med hotade arter ta skruv.M Martin_ skrev:Nu tror jag att du redan vet men de finns en Facebook grupp som heter "Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne" som du kan gå med i. Finns det rödlistade arter i närheten kan det vara ett argument gå på. Miljöfrågor är troligtvis det största argumenten som kan hindra.
Annars i sakfrågan juridiskt det nog svårt för trafikverket kan som sagt tvångsinlösa marken.