Är det någon skillnad på kvalite mellan olika fabrikat på normapparater? Ska man satsa på kända namn som Siemens, Hager, Malmbergs, Garo eller får man samma kvalitet om köper Classes GDS eller Haralds Ohmotron?

Ska man hålla sig till ett fabrikat eller är det OK att blanda?

Vilka erfarenheter har ni?

/Stefan
 
Det är skillnad, det är som vanligt dom bästa kostar mest. Men om du har koll på vad som är "hög kvalitet" kanske inte är så säkert (med tanke på exemplen).
 
Hager är det ändå du skall använda... vid eventuell felsökning komplettering så har varje elektriker tillgång till HAGER.

Malmbergs ? du skämtade.... Eller? malmbergs säljer dom på biltema och Clasohlson, rena sop prylarna...

OCH då menade jag helheten, inte ensklida automatsäkringar, Hager´s sortiment är genomtänkt.

Garo har haft en hel del barnsjukdomar, så dom har gjort sitt anser jag....

Som deras ordspråk." Hager på lager"
 
Jag frågar för att få koll på vad man ska be elektrikern om för prylar. Vilket nivå man ska välja, sedan har han/hon säkert sina favoriter. Vilka är dina?
 
I princip alla yrkesverksamma förefaller föredra hager. Själv fick jag min elektriker att acceptera abb
 
el_richard skrev:
Malmbergs ? du skämtade.... Eller? malmbergs säljer dom på biltema och Clasohlson, rena sop prylarna...

OCH då menade jag helheten, inte ensklida automatsäkringar, QUOTE]

Hur ser du på att folk köper dessa grejer, kan det i något sammanhang vara OK att handla där?

Normapparater, kan någon upplysa mig om vad det innebär? Elcentraler kanske? Frågar mest för att jag fått elektrikerns förtroende att handla material till nybygget och det primära för honom är att grejerna är CE-märkta.

Kjell G
 
malmbergs har inte det bästa ryktet bland profsen så vill du ha en glad elektriker så undvik dem.

normkaplingar brukar man kalla centraler och andra kåpor till elprylar.

enligt norm ska all matriel som säljs inom uniounen vara ce märkt men detta fuskas det tyvärr en del med.
Ett tips är att du tittar in på elbutik.se eller expressel.se med flera och tittar på priserna där.
Min personliga uppfattning är att hager, abb och siemens tex har bra grejor av god kvalitet.

Ska väl tillägga att jag inte är elektriker men har viss erfarenhet ändå......
 
S
mats_o skrev:
Ett tips är att du tittar in på elbutik.se eller expressel.se med flera och tittar på priserna där.
Ett tips till och det är att jämföra de priser du hittar på internet med en offert på samma prylar från några närliggande elfirmor. Det är inte allt på internet som är billigare än elfirman runt hörnet.
 
Min normcentral är en Malmbergs i plåt, inget fel på den, funkar utmärkt. Apparater fabrikat ABB, Hager + något mer fabrikat och några Biltema, för jämförelsens skull.
Men den Garo med Garoapparater i som hamnade i farsgubbens pannrum är betydligt mer lättjobbad, med finesser som normskenorna på en lös ram som går att vika fram, bättre noll/jordplintar osv. Snyggare också.
 
Kör också enbart med Garo men det beror mest på att kompisen är säljare där så jag är "tvungen" att testa en del produktnyheter med jämna mellanrum:)
 
sawsaw skrev:
Ett tips till och det är att jämföra de priser du hittar på internet med en offert på samma prylar från några närliggande elfirmor. Det är inte allt på internet som är billigare än elfirman runt hörnet.
Du har säkert rätt, men i mitt fall har jag åtagit mig att köpa in material. Som privatperson kan jag inte handla på Selga o liknande och jag tror inte att en elfirma är så förtjust i att jag köper grejer av dem men inte deras tjänster. Några kompispriser lär det inte bli i såfall.

Har handlat en hel del nu hos elbutik.se, får väl höra vad elektrikern säger om deras prylar. Återkommer med hans kommentarer:)

Kjell G
 
Normapparater är prylar som har ett visst mått, som gör att de passar tillsammans i en normcentral. Hålen där apparaternas framsidor syns är avpassat för att normapparaterna ska fylla ut det precis.

Detta är en DIN-standard från början.
Allmänt gäller att sådana apparater:
Monteras på en DIN-skena 35 mm.
Hålets höjd är 45 mm.
Skenans och hålets placering inbördes är normerad, så att alla apparaterna kommer rätt i hålet, när de sitter på samma skena.
Bredden kan variera, men ska vara i ett helt antal moduler, där modulbredden är 17,5 mm.

Som normapparater finns massor av prylar, såsom automatsäkringar, kontaktorer, transformatorer, brytare, kopplingsur, jordfelsbrytare, styrsystem, ljusreläer, energimätare osv.

Det finns en del elgrossister som säljer över disk till vem som helst. Smålands Elektriska (f.d. Ljungby Eltjänst) i Ljungby, exempelvis.
 
apersson850 skrev:
Det finns en del elgrossister som säljer över disk till vem som helst. Smålands Elektriska (f.d. Ljungby Eltjänst) i Ljungby, exempelvis.
Ja, det verkar stämma här med. Hittade in till Elektroskandia nånting och de sålde även till privatpersoner men killen var schysst o poängterade att då gällde listpriser, en elektriker/firma får rabatt såklart. Får skicka min elektriker dit och handla lite prylar framöver.

Kjell G
 
Hur är det med grejer från Merlin Gerin?? Har precis bytt ut alla (3st) gamla gängsäkringscentraler mot nya från dom. Är det bra grejer? Verkar iof. fungera än så länge... Satte också in JFB av modell Asi klass E2165036? Vad tror ni om det?
 
apersson 850:

normmaterial kan även vara halva moduler (Telemecaniques motorskydd, 2,5 modul)

Om Malmbergs: Så träffade jag en elekteriker på senaste resan som hade den erfarenheten att 13 st Malmbergs automatsäkringar inte gick in i en Malmbergs 13 modulers kapsling. blev någon millimeter fel.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.