1 16386 skrev:
Jag tycker att ni ska behålla duschen där ni har ritat den. En duschhörna tar inte mycket utrymme när man fällt in dörrarna. Jag skulle byta plats på handfat och toalett. Annars tycker jag det ser bra ut med era förutsättningar.
Jag ska visst inte svara innan kaffet kickat in. Glöm det jag skrev om byta plats på handfat och toalett - jag tittade på den gamla ritningen...
 
1 16386 skrev:
Jag tycker att ni ska behålla duschen där ni har ritat den. En duschhörna tar inte mycket utrymme när man fällt in dörrarna. Jag skulle byta plats på handfat och toalett. Annars tycker jag det ser bra ut med era förutsättningar.

Det var nog inget jag skrev med i mitt inlägg men jag har rätt svårt för infällda duschhörnor. Det är otroligt praktiskt och frigör mycket yta men rent visuellt är det något jag eller frun inte riktigt uppskattar. Hittar vi ingen annan lösning så blir det ju dock det praktiska man får gå efter och bortse det att det stör oss visuellt men går det att undvika så gör vi gärna det.

BirgitS BirgitS skrev:
Går det att vrida badkaret 90 grader och placera det längs en av de andra väggarna och då få plats med handfat och toalett längs väggen mot sovrummet?

Jag skulle inte byta plats på handfat och toalett eftersom man då skulle behöva går runt toaletten för att komma till handfatet. Eftersom handfatet inte sticker ut lika mycket som toaletten är det nu en rakare och enklare väg att nå toaletten.

Tillägg:
Missade att badkaret förstås får placeras längs förrådsväggen så man inte duschar på fönstret.
Det här alternativet tycker jag är bra, det är något vi har haft uppe med. Det känns dock som att toaletten och kommoden kommer störa "flödet" när man går in i rummet. Men nu är vi inne på smådetaljer och idén är god, man får en full ståhöjd i badkaret och man slipper skvätta på fönstret.


Men nu hade vi igår en brainstorming och flyttat möblemanget fram och tillbaka och nu tror vi att vi hittat ett bra alternativ som kombinerar både bad och en dusch men utan att behöva ha en duschhörna med vikdörrar. Dessutom kommer vi nog kunna ha samma dragning av avloppsrör som vi tänkt tidigare. Så här är vår tanke nu, vi placerar helt enkelt duschen bredvid badkaret och flyttar iväg kommoden till platsen där duschen tidigare var placerad. Någon som ser något direkt dåligt med detta? :) Jag skickar med en liten inspirationsbild över hur det kan se ut på ett ungefär.

Översiktlig planritning av ett badrum med dusch intill ett badkar, och en flyttad kommod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bdff23e1a01a2e4b630c723202258cd4.jpg
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Har du inte ett fönster på högerväggen?
Det måste skyddas mot vatten från duschen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du inte ett fönster på högerväggen?
Det måste skyddas mot vatten från duschen.
Jo det stämmer, det sitter ett fönster där. Är du säker att det behöver till något skydd mot fönstret?

Vårt badrum på första våning är dryga 1,7m brett och där är duschen placerad på ungefär samma sätt men där blir det inget stänk på väggen mitt emot så jag tänker att det borde vara än mindre problem med större bredd.
 
BirgitS
Okej, min erfarenhet är att när handduschen används så får man vatten överallt (nåja med undantag av taket och längst upp på väggarna). Nåja om ni märker att det blir ett problem får ni väl hänga upp en gardin (nerklippt duschdraperi) som dras för fönstret under duschen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, min erfarenhet är att när handduschen används så får man vatten överallt (nåja med undantag av taket och längst upp på väggarna). Nåja om ni märker att det blir ett problem får ni väl hänga upp en gardin (nerklippt duschdraperi) som dras för fönstret under duschen.

Hehe ja, den där handduschen kan ju leva sitt egna lilla liv ibland men vi verkar ändå ha hyfsad koll på den så det ska nog fungera tror jag. Värre blir det väl med barnen framöver, men då får man göra en gardinlösning eller liknande som du skriver :)
 
En liten detalj i senaste förslaget: Var gör du av toapappret?
 
Anna_H Anna_H skrev:
En liten detalj i senaste förslaget: Var gör du av toapappret?
Det där jag jag med funderat över och inte kommit fram till något slutgiltigt ännu :) Det finns ju sådana där golvställningar man skulle kunna använda men jag vet inte riktigt om jag gillar dem särskilt mycket. I vårt andra badrum så har vi limmat upp en hållare på väggen, kanske skulle man kunna göra det på duschglaset. Men då gäller det att det blir snyggt från andra sidan glaset med.

Någon som har någon bra idé?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.