J jassaj skrev:
min jag inte har fel så behöver väl Knx fyra trådar till varje ”sak”.

hos elbutik.se ligger en KNX ”puck” runt en tusing, för z-wave kan jag hitta från ca 350 spänn.

blir snabbt pengar när du sätter runt 10-15 brytare i ett hus.

Så varför klabba till det när det kan vara så mycket enklare, plus att jag kan köpa utanpåliggande uttag som jag kan para ihop i mitt system, finns det till KNX?

Jag säger det igen, inget fel på Plejd i sig självt. MEN andra system löser samma sak fast billigare och bättre med så många fler möjligheter.

Kvalite, ja, det har funkat felfritt i 5 år för mig. Lösa lampor, ja allt är integrerat hos oss, följer solens upp o nedgång, släcker när det ska vara släckt o tänder vid geofenc när vi kommer hem.

En vattensensor (379:) placerad på kritiska ställen stänger av vårt vatten om det skulle uppstå läcka, kan Plejd det?

listan kan göras lång o allt integrerat i ett o samma system.
Om vi nu ska låta tråden glida in lite även på KNX så kan vi räta ut några missförstånd.
Man håller inte på med "puckar" överhuvudtaget i nyinstallationer med KNX. Det används däremot vid retrofit som @KjellTimell påpekar.
Priset per styrd kanal blir runt 175-200 kr per styrd kanal när man gör en välplanerad installation. Ev. komplettering görs då i central eller i decentraliserade kopplingspunkter.
Det är så otroligt mycket enklare.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu är jag inte säker på att jag kan reglerna, men den får väl inte gå i samma rör.
Busskabel får förläggas i samma rör som 230V men det finns sällan/aldrig någon anledning att göra det i nyinstallationer eller vid större renoveringar eftersom de ska till olika ställen...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Busskabel får förläggas i samma rör som 230V men det finns sällan/aldrig någon anledning att göra det i nyinstallationer eller vid större renoveringar eftersom de ska till olika ställen...
Under förutsättning att den är isolerad för den högsta förekommande spänningen i röret:
- https://www.elsakerhetsverket.se/fr...ignalkabel-och-starkstrom-i-samma-kabelkanal/

Hittade denna nu när jag hade tid att kolla upp förutsättningarna själv. Så den busskabel som används skall alltså vara isolerad för 240V, sedan bör den naturligtvis vara tvinnad och ha skyddsskärm för att minska störningarna från 230V-ledarna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Under förutsättning att den är isolerad för den högsta förekommande spänningen i röret:
- [länk]

Hittade denna nu när jag hade tid att kolla upp förutsättningarna själv. Så den busskabel som används skall alltså vara isolerad för 240V, sedan bör den naturligtvis vara tvinnad och ha skyddsskärm för att minska störningarna från 230V-ledarna.
Allt det där kan man lämna därhän eftersom man använder certifierad busskabel och standarden beskriver väl hur förläggning skall, bör och kan göras. (T.ex. tillsammans med 230V.) Systemet är mycket genomtänkt och robust i sin design.
Men i regel finns det sällan något behov av samförläggning med 230V annat än vid retrofit eller möjligtvis komplettering.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Allt det där kan man lämna därhän eftersom man använder certifierad busskabel och standarden beskriver väl hur förläggning skall, bör och kan göras. (T.ex. tillsammans med 230V.) Systemet är mycket genomtänkt och robust i sin design.
Men i regel finns det sällan något behov av samförläggning med 230V annat än vid retrofit eller möjligtvis komplettering.
Jag håller med, jag visste bara att jag inte fick installera klenspänning med 230V i samma rör av någon orsak en gång i tiden. På den tiden hade vi garanterat inte tillräcklig isolering på trådarna till sensorerna.
 
Det man ska tänka på om man samförlägger enkelisolerade elkablar och busskablarna någonstans i anläggningen är att hela busskabeln blir en del av starkströmsanläggningen och måste skyddas och hanteras därefter.
 
useless useless skrev:
Det man ska tänka på om man samförlägger enkelisolerade elkablar och busskablarna någonstans i anläggningen är att hela busskabeln blir en del av starkströmsanläggningen och måste skyddas och hanteras därefter.
Samt att man måste ha skydd mot 230V på det som busskabeln ansluter till också (vilket iofs är implicit utifrån vad du skriver, men det är kanske inte uppenbart för alla). Detta leder oftast till att hela klenspänningsanläggningen måste hanteras som att den har 230V om inte olika anslutningar har tillräcklig isolation (vilket de knappast har om de saknar optoisolatorer, något man I så fall måste försäkra sig om).

KNX klarar säkert allt detta. Dosdimmer och dosbrytare uppfyller det med trådlös signalering. Det finns en anledning till att trådlöst är populärt...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det man ska tänka på om man samförlägger enkelisolerade elkablar och busskablarna någonstans i anläggningen är att hela busskabeln blir en del av starkströmsanläggningen och måste skyddas och hanteras därefter.
Nja, jag är inte säker på att man ska tolka det så. Busskabelns godkända dubbelisolering menar jag är tillräckligt för samförläggning med t.ex. enkelisolerad fk utan att bussen blir en del av starkströmsanläggningen.
Skiljeväggar krävs i dosor och andra kopplingspunkter t.ex. om busskabeln skarvas eller avgrenas.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Nej nej, busskabeln går aldrig till några vägguttag.

Jag har dubbla uttag överallt där ett uttag är individuellt styrt och ett uttag styrs i grupp.
Njae, det vart inte själva busskabeln jag syftade på, utan mer topoligiskt.

Vill du ha 3 enheter med olika mönster i samma hörn, så behöver du från början ha 3 st uttag dit.

Så ska man hålla sig till enbart KNX, så måste man planera nätet efter ett färdig-inrett hem.


Eller ha väldigt många uttag överallt :p
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Njae, det vart inte själva busskabeln jag syftade på, utan mer topoligiskt.

Vill du ha 3 enheter med olika mönster i samma hörn, så behöver du från början ha 3 st uttag dit.

Så ska man hålla sig till enbart KNX, så måste man planera nätet efter ett färdig-inrett hem.


Eller ha väldigt många uttag överallt :p
Tja, man måste väl alltid bestämma var man vill ha sina uttag?
Eller du menar kanske lösa, styrda "klumpar" i grendosa? Annars är det ju vägguttagen med sina placeringar som styr möblering/inredning, oavsett system.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
J jassaj skrev:
Det finns redan firmor som tar ansvar för detta. Vårt företag använder sig av Interaktiva fastigheter och här installerar vi z-wave i ALLA våra nyproducerade hus.
Vilket styrsystem/controller använder ni ?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Njae, det vart inte själva busskabeln jag syftade på, utan mer topoligiskt.

Vill du ha 3 enheter med olika mönster i samma hörn, så behöver du från början ha 3 st uttag dit.

Så ska man hålla sig till enbart KNX, så måste man planera nätet efter ett färdig-inrett hem.
jbr jbr skrev:
Tja, man måste väl alltid bestämma var man vill ha sina uttag?
Eller du menar kanske lösa, styrda "klumpar" i grendosa? Annars är det ju vägguttagen med sina placeringar som styr möblering/inredning, oavsett system.
jbr jbr skrev:
Tja, man måste väl alltid bestämma var man vill ha sina uttag?
Eller du menar kanske lösa, styrda "klumpar" i grendosa? Annars är det ju vägguttagen med sina placeringar som styr möblering/inredning, oavsett system.
Grenuttag har ju uppfunnits av en anledning :p
Det skulle vart väldigt spännande om dessa inte fanns, och vi fick anpassa hela vår inredning exakt efter vart nån tyckte att det behövdes eluttag en gång för 70 år sedan :p

Är tanken med KNX att man ska fräsa upp väggarna och ringa elektriker varje gång man stoppar in nåt nytt i hemmet ?


Jag skulle verkligen inte ha nånting emot om det plötsligt fanns ett kablat system här hemma, speciellt till all fast belysning, men har svårt att se hur det skulle vara den enda systemet, men en bunt zigbeelampor och fula "smarta pluggar" skulle det allt bli kvar.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
För belysning finns ju också Dali som är trådat. Även med KNX använder man ofta Dali som sista steg ut mot belysningen, men det går att integrera med andra hemautomationslösningar också.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
D
Men framtiden måste ju ändå vara att varje apparat kan koppla upp sig själv?
I det perspektivet är ju både Plejd, Z-Wave-puckar och annat en ren parentes.
 
R
D djac skrev:
Men framtiden måste ju ändå vara att varje apparat kan koppla upp sig själv?
I det perspektivet är ju både Plejd, Z-Wave-puckar och annat en ren parentes.
Ganska irrelevant argument, all teknik vi har idag kommer förstås att vara en parentes förr eller senare.
Jag kan inte se att någon någonsin påstått något annat. När man ger sig in i den här diskussionen kan det vara bra att faktiskt läsa första inlägget för att se vad frågeställningen handlar om.

Det handlar alltså om att elektriker ränner runt hos privatpersoner och säljer in ett nedlåst belysningssystem från ett företag som uppenbarligen inte lyckats innovera särskilt mycket på 11 år men som blivit ett hajpat luftslott på börsen vilket många tror är samma sak som att det är ett bra företag. Elektrikerna försöker även sälja detta till folk som redan har fullt fungerande och betydligt mer kompetenta system för hemautomation. Många känner sig lurade när de inser att de inte alls köpt ett hemautomationssystem att bygga vidare på, utan en lampa som de kan släcka i mobilen.Det är ganska uppenbart att flesta som hyllar Plejd (ofta utan vettiga argument) är aktieägare och därför inte vill se verkligheten som den är.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Men framtiden måste ju ändå vara att varje apparat kan koppla upp sig själv?
I det perspektivet är ju både Plejd, Z-Wave-puckar och annat en ren parentes.
Det ena utesluter inte det andra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.