P Peter787 skrev:
Såg inte den delen av programmet men gipsskivor ska inte stå direkt på ett betonggolv, det ska vara ett mellanrum. Gipsskivor tål inte kontinuerlig fuktighet som ett betonggolv kan ge.
Ett slipat betonggolv gjutet på rätt sätt med golvvärme avger minimalt med fukt, antar att de hade golvvärme, inte ett ord om sånt i programmet som vanligt, vi har det och det är varmt och ”mjukt” att gå på
 
B Byggmarodören skrev:
Med ROT stämmer det, men utan ROT är det snarare 3-4 miljoner snickaren tar för varje miljon du tjänar.
En månadslön på 40000kr ger runt 180:-/h efter skatt. Tar hantverkaren 450:-/h + moms behöver man jobba över 3h för varje timme man har råd att köpa hantverkare för, eller omvänt, om inte hantverkaren gör jobbet tre gånger snabbare än man själv hade gjort det själv, så är det ekonomiskt bättre att ta tjänstledigt och göra jobbet själv (förutsatt det blir jämförbar kvalitet förstås).
Det var bara ett snabbt överslag, man får även en erfarenhet o säkerhet så man behöver aldrig med någon snickare i hela sitt liv så plus går det o det mycket
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Men det var ju just pengar som denna diskussion började. Hur vida deras budget var korrekt eller ej. De själva nämnde till och med i programmet att de kört över budgeten med 150 000 men sa också i samma mening att de inte räknad in bortfall av inkomst. Verklig kostnad är nog snarare dryg 5 miljoner.
Sen är det du som flummar iväg i annat, investering i kunskap etc
Glöm inte den övertid som som de inte har arbetat över, mycket pengar där
 
S Stuff skrev:
Men det var ju just pengar som denna diskussion började. Hur vida deras budget var korrekt eller ej. De själva nämnde till och med i programmet att de kört över budgeten med 150 000 men sa också i samma mening att de inte räknad in bortfall av inkomst. Verklig kostnad är nog snarare dryg 5 miljoner.
Sen är det du som flummar iväg i annat, investering i kunskap etc
Så du tycker inte det är bra att människor investerar i kunskap el är det viktigast för dig var man får kunskapen, KTH o handels duger väl kantänka
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag har nyss kollat mig syn och den är perfekt tack.
Jag blir mest mörkrädd om du säger att de flesta hantverkare gör ett dåligt jobb.
Är det hela branschen det är fel på? Eller är det så att det är dina förväntningar som ligger på en nivå som är mycket högre än gemene man?
Nej alla hantverkare gör inte dåligt arbete helst inte elektriker, men snickare av i dag ger jag inte mycket för om de inte gör åt sig själva
 
J Jarlsgård skrev:
Mestadels då det blev väldigt mycket fokus på deras livssituation (typ 70% av avsnittet) och väldigt lite fokus på huset.
Blev lite svårt att få grepp om huset.
Konstigt, jag upplevde tvärtom att det här är det avsnitt de fokuserat mest på huset någonsin! Jag brukar säga att det borde heta "Familjedrama" istället då det mest handlar om familjen och drama, men det här avsnittet tyckte jag var ett steg i rätt riktning.

Dock hade de gärna fått lägga någon minut till på genomgång av huset, kändes inte som att man fick se alla rum och det presenterades på ett så osammanhängande sätt att jag blev helt virrig.

Att vi inte får veta mer om teknik och byggnadstekniska frågor är synd men det kommer troligen aldrig ändra då programmet känns som det ska vara lättsmält och till för folk som inte bygger sina egna hus.
Till exempel blev jag väldigt nyfiken på vad de hade valt för isolering och varför, med tanke på att de körde ångbroms överallt bör det ju ha varit träfiber eller cellulosa tänker jag.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Visst är det härligt att kunna tycka :) , det får dem tåla om de väljer vara med på tv. Men det är ju så sjukt fin utsikt, varför köper man då ett av de billigaste badkaren? Hade ju kunnat bli så bra.
Så badkaret är inte utbytbart alltså?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
M Mikedigitize skrev:
Så badkaret är inte utbytbart alltså? idiot...
Dagens ljushuvud grattis Mike! Självklart är det utbytbart men har man känsla av design så håller man ofta någon form av stringens i inredningen. Vissa detaljer gör helheten.
 
A Andreas_jti skrev:
Visst är det härligt att kunna tycka :) , det får dem tåla om de väljer vara med på tv. Men det är ju så sjukt fin utsikt, varför köper man då ett av de billigaste badkaren? Hade ju kunnat bli så bra.
Tyckte badkaret var fint.
 
Man märker verkligen skillnaden mellan Grand design och Husdrömmar. Gubben i Grand design hade fått en hjärtinfarkt över fuktproblemen som uppstår när ett hus står utan vettigt tak i ett år.

Ingen annan som fick sunkig pubtoalettskänsla av gästtoaletten?
 
Ett av de bättre avsnitten hittills. Ett härligt par och ett mycket fint hus med fint läge. Skönt också att för en gångs skull slippa se rika storstadsbor som åker ut en gång i halvåret till "bygget" och inspekterar framstegen som kostat många miljoner över budget. Gör man allt för att krama ur kvadratmeter och kvalite för pengarna så kanske inte allt blir perfekt men som i det här fallet kan det bli mycket bra ändå.
 
  • Gilla
Fiddelie_76 och 10 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Så du tycker inte det är bra att människor investerar i kunskap el är det viktigast för dig var man får kunskapen, KTH o handels duger väl kantänka
Jo jag tycker att det är otroligt bra.
MEN det hör inte till frågan tycker jag. Vi pratade om husbudgeten.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Man märker verkligen skillnaden mellan Grand design och Husdrömmar. Gubben i Grand design hade fått en hjärtinfarkt över fuktproblemen som uppstår när ett hus står utan vettigt tak i ett år.

Ingen annan som fick sunkig pubtoalettskänsla av gästtoaletten?

Bara en fråga, vem har påstått att huset stod utan färdigt tak i ett år???
Är de ingen som förstår att detta är ett tv-program som inte har all fakta med pga programtid och för att skapa drama. Självklart va huset väl uttorkat och fuktmätt innan vi slog ihop det! Eller är inte det underförstått...kanske är det mera spännande att spekulera i osanning snarare än att forska i sanning !
 
  • Gilla
Fiddelie_76 och 17 till
  • Laddar…
Är det ditt hus? Grattis i så fall.
Kan du inte berätta mer om avlopp och uppvärmning? Vad har ni för system?
 
Jonnirs Jonnirs skrev:
Bara en fråga, vem har påstått att huset stod utan färdigt tak i ett år???
Är de ingen som förstår att detta är ett tv-program som inte har all fakta med pga programtid och för att skapa drama. Självklart va huset väl uttorkat och fuktmätt innan vi slog ihop det! Eller är inte det underförstått...kanske är det mera spännande att spekulera i osanning snarare än att forska i sanning !
Den får jag ta på mig, och ja, jag kryddade lite.

När ni fick färdigt taket framgår inte riktigt i programmet, det enda jag kan se är att från okt-feb så var taket inte färdigt?
Under förutsättning att man kan lita på filmmaterialet vill säga!

Men kul att du hittat hit, oavsett vad vi alla tycker om programmet!

Hur är huset nu när ni bor i det? Blev det så bra som ni tänkt er?
Är det något ni känner nu ni borde gjort annorlunda?


Och sen den sista frågan, berätta gärna lite mer om huset, vad är det för uppvärmning? Vilken isolering har ni valt mm. :)
 
  • Gilla
Jonnirs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.