Hej
Hittar inget om hur man gör för att klä in en vägghängd fixtur, alltså hur man sätter fast gipset efter att man moterat fixturen på väggen. Någon som vill dela med sig?
 
  • Vägghängd fixtur för toalett installerad på kakelvägg, väntar på inklädnad med gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klä fixturen med tex 15mm plywood, osb eller liknande, skruva dit gips och sätt kakel.

Man kan även sätta en LUX-skiva eller motsvarande och kakla på direkt, det är nog det bästa. Finns självborrande skruv med stor bricka för ändamålet.

Lämna öppet mitt under stolen så ev läckande vatten kan rinna fram och blöta ner dina fötter så du blir uppmärksam på att det läcker.
 
  • Gilla
Johan Hårsmar
  • Laddar…
nino nino skrev:
Klä fixturen med tex 15mm plywood, osb eller liknande, skruva dit gips och sätt kakel.

Man kan även sätta en LUX-skiva eller motsvarande och kakla på direkt, det är nog det bästa. Finns självborrande skruv med stor bricka för ändamålet.

Lämna öppet mitt under stolen så ev läckande vatten kan rinna fram och blöta ner dina fötter så du blir uppmärksam på att det läcker.
Så man kan skruva skivan direkt på fixturen med självborrandw skruv? Tänkte att jag skulle göra en ram med stålregel så man kan skruva på den, kanske ej behövs. Tack för svar!
 
Nej jag har för mig att jag använde LUX skivor som skruvades direkt i ställningen
 
Jag har klätt in två fixturer. Den ena med plywood +gips och den andra med enbart gips. I bägge fallen så förborrade jag genom skivan in i fixturen och använde sedan helt vanligt gipsskruv.
 
Luxskivor är att rek, finns dessutom färdiga med håltagningen redan gjord.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Själv gillar jag inte att sätta bara dessa luxskivor utan föredrar en plywood bakom för att styva upp allting men det är kanske byxhängslor och livrem förknippat med det. ;)
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Lyfter tråden lite, står i samma val av material för att klä in toan på vår WC.

Rummet är våtrumsmålat och jag avser att måla inklädningen av fixturen också.

Kan jag montera våtrumsskiva och sedan spackla den jämn och fin och därefter måla?

Eller är det bättre med plyfa+gips?
 
För mig är det helt oförstående att man väljer göra på detta sätt.
Är det hyllplanet på toaletten ni absolut vill ha?

Har man en vägghängd är det väll just på väggen man vi ha och inte en låda framför :crysmile:
 
  • Gilla
thadanne
  • Laddar…
Eftersom regelverket kräver att man har tätskiktet bakom fixturen. Alltså så att fixturen står in inne i badrummet och inte i väggen så har man inte mycket till val.

Självklart så kan man bygga in fixturen hela vägen upp till tak för att få en illussion om att den är en del av väggen. Dock så föredrar de flesta att behålla så mycket volym som möjligt i rummet och väljer därför lösningen med ett hyllplan över fixturen.
 
T TheGame skrev:
För mig är det helt oförstående att man väljer göra på detta sätt.
Är det hyllplanet på toaletten ni absolut vill ha?

Har man en vägghängd är det väll just på väggen man vi ha och inte en låda framför :crysmile:
Primärt tycke och smak skulle jag säga, estetiskt helt enkelt.

Även enklar att hålla rent!
 
Janus82 Janus82 skrev:
Eftersom regelverket kräver att man har tätskiktet bakom fixturen. Alltså så att fixturen står in inne i badrummet och inte i väggen så har man inte mycket till val.

Självklart så kan man bygga in fixturen hela vägen upp till tak för att få en illussion om att den är en del av väggen. Dock så föredrar de flesta att behålla så mycket volym som möjligt i rummet och väljer därför lösningen med ett hyllplan över fixturen.
Det är endast en WC, men tätskikt kommer läggas i form av våtrumsfärg!

i övrigt håller jag med i din punkter.

Om jag använder mig av typ luxskiva, kan jag bara bredspackla den och sätta glasfiberremsa i skarvarna sen måla in i samma färg?
 
K
T TheGame skrev:
För mig är det helt oförstående att man väljer göra på detta sätt.
Är det hyllplanet på toaletten ni absolut vill ha?

Har man en vägghängd är det väll just på väggen man vi ha och inte en låda framför :crysmile:
Mycket lättare att städa under och ansamlas inte massa damm och snusk runt avloppsgenomföringen i golvet.
 
  • Gilla
FiO82
  • Laddar…
K kniv skrev:
Mycket lättare att städa under och ansamlas inte massa damm och snusk runt avloppsgenomföringen i golvet.
Du glömmer väl inte bort dom mysiga ljusen och tingel tanglet som också kan ställas där.
 
  • Gilla
andreas Hawelka
  • Laddar…
K
A atomlab skrev:
Du glömmer väl inte bort dom mysiga ljusen och tingel tanglet som också kan ställas där.
Det är inte mig du ska övertyga, du borde nog citera den som har motsatt åsikt mot dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.