Har en gammal Nibe 1215 från 2000 med snart 60000 timmar och mer än 10000 starter. En ny Nibe kanske inte alls har samma kvalitet, sådant vet man ju inte.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
En liten inflikning.
On/off styrning behöver inte vara dålig om motorn mjukstartas och man har tillräcklig volym i VB-kretsen så att gångtiderna blir långa.
Jag är tvärtom rädd för att vi kommer att se problem med en del frekvensstyrda värmepumpar vad gäller t ex:
- korrosion i lager p g a övertonsströmmar
- kompressorer som får ineffektiv smörjning vid låga varvtal
Men jag kan ha (hoppas jag har) fel.
 
K Kurtivan skrev:
Har en gammal Nibe 1215 från 2000 med snart 60000 timmar och mer än 10000 starter. En ny Nibe kanske inte alls har samma kvalitet, sådant vet man ju inte.
10000 starter låter väldigt lite, det fattas inte en nolla?
 
  • Gilla
Heliflyer
  • Laddar…
Räknaren börjar säkert om efter 65535...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
10000 starter låter väldigt lite, det fattas inte en nolla?
Jo, när du säger det... den har kanske bara går till 9999 och sen börjar om. Jag har inte dokumenterat ngt alls utan den har tuffat på genom åren bara så nu läste jag bara av displayen och avrundade starterna uppåt. Jag satte upp en speciell elmätare för den så den totala elförbrukningen ser jag, den årliga brukar vara ca 6000 - 6500 kWh.
 
K Kurtivan skrev:
den har kanske bara går till 9999 och sen börjar om.
Nej, det vanliga är att den antingen går till 32767 och börjar om på -32767 eller att den går till 65535 och börjar om på 0.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Nej, det vanliga är att den antingen går till 32767 och börjar om på -32767 eller att den går till 65537 och börjar om på 0.
Förlåt, men i mitt huvud länkade jag din siffra till gångtimmarna, men det var ju starterna. Intressant information.
 
Excel
Har en Thermia G3, fungerat som en klocka sedan installation för 8 år sedan. Har aldrig behövt använda spets trots -30 grader ute.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det vanliga är att den antingen går till 32767 och börjar om på -32767 eller att den går till 65535 och börjar om på 0.
Signed eller unsigned 2 byte integer.
( Ska man vara petig med signed så är det nog -32768 till +32767 )
Hursom, min VP Nibe 1230 börjar närma sig både 60000 starter och lika många drifttimmar. Ska bli spännande att se om det blir en wrap around på räknarna eller inte.
 
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Har en Thermia Diplomat Duo som fungerat klockrent i 6 år. Service en gång om året
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag är jättenöjd med våran Nibe 1245. Har sina år på nacken (ca 12 år) och har aldrig heller gjort service på den. Lätt att hitta reservdelar (nya tempgivare som bara var estetiskt trasiga).
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nöjd med Thermia.

har haft den sedan 2012, har även en Thermia luft/vatten vid vårt fritidshus i fjällområde. Den har vi haft i 14 år om jag räknar rätt.

Vår bergvärmepump drabbades häromåret av läcka från varmvattenberedaren. Fixades av installationsfirman dagen efter. Kostnaden täcktes till 100% av försäkring (reparationen kostade drygt 20 000).

Vår luftvatten VP vid fritidshuset var det en del strul med i början, den isade igen. Men efter att Thermia bytte hela utomhusdelen (förbättrad konstruktion) har den fungerat bra. Vi fick fantastiskt bra support från Themia. Häromåret var det fel på en tryckgivare på den, även det täcktes till 100% av försäkring.
Va??? Vad har du för försäkring? Sj räkna dom av 10% åldersavdrag/år efter år 2. Garanti/försäkringen har gått ut på min så fick ta genom min hemförsäkring där dom då drog av 70% pga åldersavdraget.. så Länsförsäkringar skulle hjälpa till med 30%...
 
R RetaN skrev:
Va??? Vad har du för försäkring?
Förmodligen den extra försäkring man kan teckna via Arctic som täcker åldersavdrag och självrisk.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Vår gamla värmepump av fabrikat 9584"]Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)[/QUOTE]

Vår gamla värmepump av märke IVT fungerade i 23 år innan den började att stanna inbland. Ingen service hade utförts endast rensning av vattenfilter före och efter pumpen.
Jag ville inte ha ett byte av pump under vintern så i sommras bytte jag till en ny IVT.
Fick offerter från andra leverantörer men de var så mycket dyrare. Den nya pumpen drar mindre ström och är tystare. Är mycket nöjd!
Hälsningar
Bo-Gösta
 
  • Gilla
lyssnar
  • Laddar…
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Kolla in Daikins senaste. Bäst särskilt om du har möjlighet och behov av kyla sommartid. Har en Daikin sedan några år. Perfekt! Kombinerar med solceller.
 
  • Gilla
lyssnar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.