Hej!

Jag har asfalterad garageuppfart och jag är fundersam på hur vattnet från stupröret ska ledas bort på bästa sätt. Förre ägaren hade ett långt avloppsrör liggande rakt över gången men det känns ju inget vidare. Rakt under utkastet finns ett sorts galler det växer ogräs i. Det verkar inte vara kopplat till något.
Kan man hacka upp asfalten och dra nån sorts markränna diagonalt till gräsmattan?
Eller flytta stupröret till andra sidan och dra markränna längs grannens gräsmatta ut till diket vid vägen?

Det har blivit en liten spricka i garageväggen och jag tänker att det kanske har med vattnet att göra.

Det röda på bilden är hängränna och stuprör.
Skiss av en tomt med garage, markering av hängränna och stuprör, och plan för vattenavrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Galler i marken under, säkert någon form av avledning från stupen som satt igen sig eller bara en liten stenkista under. Rännan på garaget kanske går att vända eller lägga något mellan krokar och ränna för att luta åt andra hållet, på med stupet och gräv ner ett 110 rör till ditt dike. Vad har du på tvättstugesidan, annan tomt eller.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Tack för svar. Framåt våren får jag kanske ta en liten trädgårdsspade och försöka gräva ur under gallret och se vad som finns där men jag tror inte det finns nåt rör och vidareledning.

Att luta om hängrännan på garaget och flytta stupröret till högra sidan är en tanke men iom att det är asfalt ända till tomtgränsen (+kantsten) så är det en del jobb med att gräva och återställa de 12 metrarna till diket.

Är det en dum idé att försöka göra nån sorts fåra med gatsten eller markränna ut till min gräsmatta?
Det kanske bör tilläggas att avrinningen är från 15m2 garage så det är inga jättemängder men är ändå orolig då marken i området är väldigt blöt. Har efter jag köpt huset fått reda på att de kallades skandalhusen när de byggdes 1959.pga dålig dränering. Mycket är väl åtgärdat sedan dess men man blir ju orolig.

Det som syns på bilden är förresten endast den låga delen av huset. Resten är till vänster, litet enplan med platta på mark. Ska gräva ur och kolla dräneringen där till sommaren men är som sagt osäker på hur det är vid asfalten.
 
Hur är det md grannens mark intill garaget , det ska väl kunna gå att komma överens om att få gräva ner ett rör i kanten, blir lite åverkan men växer igen på sommaren. Andra sidan kan det gå att ha en stenkista. Numera ska enligt gällande bestämmelser varje fastighet ta hand om sitt eget tak/dränvatten på den den egna fastigheten.
 
Jo, grannarna är väldigt trevliga så de skulle iofs säkert inte ha nåt emot det. Men som du säger, det kanske inte är tillåtet att dra ut det till vägdiket. Jag har några månader att fundera på iaf. :)
 
Skit i det , det är ett dike som det kommer att gå till och det lutar nog bort från allt, Det med att ta hand om sitt eget, gäller då det inte finns avrinning för vatten, det diket tar säkert hand om regn från gatan/väg/och annat som rinner i den riktningen. Sämre då med den del på andra sidan. Finns det något naturligt på den sidan att använda
 
Ah, ok det var ju bra.

Funderar på att gräva ner sten- (plast-) kistor på baksidan av huset där det blir väldigt blött när det regnar. Kanske även en på framsidan.
 
Har du blött på baksidan, nästan sjö så hjälper det inte med en kista av något slag, den fylls bara upp och du är tillbaka på ruta ett. Det går med kista men då måste ett rör läggas ca 0,5 ner i mark och ledas bort till lämpligt ställe. En sista utväg är att ha en stenkista ( minst 1 meter djup ) med ett rör ( 40 cm ) ner mot botten och sätta en dränpump i röret med slang ut till diket, förhoppningsvis är det nerförsbacke dit och är det nerförsbacken så rinner det ut och tömmer slangen Då ska det inte finnas någon backventil vid pump eller annorstädes. Är det en backventil så fryser det i slangen
 
Ah, ok! Många bra tips där. Det verkar vara mer arbete och pengar än jag hoppats på.

Sjö är väl att ta i men om det regnat en del så klafsar det när man går på gräset. Och när jag eldade med ved och gick där en del för att hämta mer så blev det lerigt. Det är svag lutning mot huset också så även om jag har plaströr kopplade till utkasten verkar det rinna tillbaka. Eller så är det helt enkelt det som regnar på gräsmattan som samlas där.

Jag kom på en tillfällig lösning för att se om det blir bättre. Koppla stuprören till vattentunnor och koppla på en vattenpump och slang som pumpar ut i diket. Har en gammal Kärcher stående.

På framsidan huset är det inte alls samma problem så där kan kanske en stenkista funka.
 
Kör inte med stenkista på framsidan, raka rör ska det vara ut till diket. Sen det med att tunnor Tja , hur många m3 kommer ner från taket, en tunna rymmer ca 150 L och det mycket pumpande så, samt flera av den sorten. En väg att gå är att ha en stenkista och pumpa därifrån till diket, då blir du av med klaffset på baksidan som finns säger du.
 
Ja, alltså tunnorna skulle ju bara vara tillfälligt för att se om det blev bättre så jag inte gräver i onödan eller gräver för lite. Om jag hittar några billiga gamla plasttunnor alltså. Gissar att man får tömma varje dag om det regnar rejält.
 
Magnus E K
En tunna liten nog att vara flyttbar för hand (jag har en 30 liters) kan fyllas på 10-15 minuter vid ordentligt regn!
 
T Trrttsch skrev:
Gissar att man får tömma varje dag om det regnar rejält
Varje dag , regnar det 10 mm så är det 10 liter per m2 och ett tak på 100 m2 blir 1 m3, blir mycket tömma då :( Det du kan göra är att skaffa en sådan, men ska vara utan dränhål i, går att köra över
https://www.byggmax.se/vattenavledarslang-p31168 , då kan du se vad som händer till en billig penning
 
Ja, såna kan jag testa på framsidan. På baksidan är det motlut så det blir värre.
 
T Trrttsch skrev:
På baksidan är det motlut/QUOTE]
Hur mycket, flera meter eller vad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.