Joni414 Joni414 skrev:
Ingen aning va de är för spånskiva... men tänker om det är som de diskuterats - att man ej limmat spånskivan (eller limmat dåligt) så att det släppt och orsakar spänningar - vilket gör att även spacklet släppt
Det räcker med 60 cc mellan reglarna. Sen måste ju reglarna självklart vara rätt dimensionerade för ändamålet.
Man lägger en primer på spånskivan innan flytspackling. Sen biter flytspacklet fast som ett lim. Ofta när man bilar så följer en bit av spånskivan med själva flytspackelbiten.
Detta gör att det är ännu märkligare i min skalle att flytspacklet skulle släppa från underlaget. Även om det låter så på din video. Och skulle det vara spånskivan som är boven så borde det inte låta som det låter.
Riktigt klurigt som sagt....
 
  • Gilla
Joni414 och 1 till
  • Laddar…
Knarrande golv brukar för det mesta vara att bjälklaget rör sig, troligtvis om du godkänner det så är det nog bara förstärkning underifrån. Som någon skrev , stämp och då ska dom stå på en stadig botten som inte kan sjunka, Stämpen spänns upp mot bjälklaget och styvar upp det. Annars blir det nog att riva allt och inte kul.
 
J jonaserik skrev:
Knarrande golv brukar för det mesta vara att bjälklaget rör sig, troligtvis om du godkänner det så är det nog bara förstärkning underifrån. Som någon skrev , stämp och då ska dom stå på en stadig botten som inte kan sjunka, Stämpen spänns upp mot bjälklaget och styvar upp det. Annars blir det nog att riva allt och inte kul.
Lyssna på videon Ts lagt upp
 
Var nog lite snabb med standardåtgärd, helt klart är det något mellanrum som hoppar ner när golvet belastas, kan vara något med att det inte är tajt mot bärlinorna. Skulle vara intressant att veta om regelverket rör sig när någon går på golvet. Om man känner på bärlinorna från krypgrunden och någon går ovanpå, så kan man nog lokalisera var det rör sig, annars öppna upp i ett fack och lysa/känna så märks det nog.
 
  • Gilla
Joni414
  • Laddar…
Joni414
Ja det låter ju mest sannolikt att de skulle börja spricka då ja. Hade varit superintressant å se vad din kakelsättare säger!

Ja något utrymme måste de väl va, oavsett hård/mjukfog. I och med att de rör sig lite. Ja det är så på ett ställe, (ev 2) där kakelplattan möter klinker, då kaklet ”vilar” på klinkerplattan.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag hör vad du skriver. Tror absolut inte knarret beror på detta. Visserligen är dagens kakellim lite elastiska men om klinkerplattan ligger mot väggplattan och allt skulle svälla så borde någon av plattorna börja spricka eller släppa mot underlaget.
Jag ska försöka ringa en duktig plattsättare som varit med om det mesta imorgon och dra ditt fall för honom imorgon.

Anledning till att fogen har olika bredd vid golvvinkeln är troligen att rummet inte är helt rakt. Självklart ska det vara en glipa mellan klinker och kakel. Jag vet inte om jag ska läsa din text helt bokstavligt att det faktiskt är så att klinkerplattan rider mot väggplattan?
 
P Plutus skrev:
Jag har minskat knarr underifrån, spikat golvspån som börjat släppa. tog bort isoleringen, tryckte i pur-lim drog ner golvet med vinkeljärn, mycket jobb, men tyst blev det.
Är det du som är upphovsman till denna konstruktion också? ;)
 
  • Byggkonstruktion med många vinkeljärn förstärkande träbjälkar och stödben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
gaia och 9 till
  • Laddar…
Min gissning är som oxå redan varit på tapeten är att flytspackelkakan har krackelerat, har råkat ut liknande,
och då var det en felmärkt primer som var äldre än datummärkningen.
Vilken innebar att flytspacklet la sig som en lös kaka på spångolvet, det hölls på plats av tätskiktsfolien.
Blev inga sprickor el dyl i fogen då heller, men dom kommer säkerligen komma om inget görs.
Att träbjälklaget är orsaken tror jag inte på dessvärre
 
  • Gilla
Joni414
  • Laddar…
Joni414
Tack för input! Med tanke på det ytliga ljudet så låter de fullt rimligt som du beskriver. Stommarna/bjälklaget är det nog inget fel på.
J Jörgen Ö skrev:
Min gissning är som oxå redan varit på tapeten är att flytspackelkakan har krackelerat, har råkat ut liknande,
och då var det en felmärkt primer som var äldre än datummärkningen.
Vilken innebar att flytspacklet la sig som en lös kaka på spångolvet, det hölls på plats av tätskiktsfolien.
Blev inga sprickor el dyl i fogen då heller, men dom kommer säkerligen komma om inget görs.
Att träbjälklaget är orsaken tror jag inte på dessvärre
 
Hur gick det, fick ni reda på orsaken?
 
Joni414
Hej!

Inte ännu. Vi har haft kontakt med en besiktningsman som är väldigt säker på att det är spånskivorna som släppt/lossat någonstans emot reglarna. På ett eller fler ställen. Snickaren kommer därför ut nu i maj och skall gå in i krypgrunden och kolla hur det känns/låter underifrån. Så fortsättning följer!
L Lassebo skrev:
Hur gick det, fick ni reda på orsaken?
 
  • Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
Joni414 Joni414 skrev:
Hej!

Inte ännu. Vi har haft kontakt med en besiktningsman som är väldigt säker på att det är spånskivorna som släppt/lossat någonstans emot reglarna. På ett eller fler ställen. Snickaren kommer därför ut nu i maj och skall gå in i krypgrunden och kolla hur det känns/låter underifrån. Så fortsättning följer!
Då är det nog så som jag misstänkte från början. Spånskivorna är inte limmade mot underlaget utan endast skruvade. Men knacket i filmen låter jäkligt märkligt.
 
Tråkigt när folk slarvar/fuskar.
Hoppas att det löser sig!
 
H
Joni414 Joni414 skrev:
Vi har har ett nyrenoverat och helkaklat badrum från sommaren 2019, där allt gick via hantverkare. Under hösten 2020 började vi märka att när man går in i badrummet, knäpper det i golvet (klinker). Och det blev mer och mer påtagligt och det låter som att det knakar i hela golvet. Precis som när man går på ett knakade parkettgolv eller skulle ställa sig på en tunn is. Ibland låter det mer ibland mindre. Mest låter det när man inte varit inne i badrummet på ett par timmar, ex nattetid och går in på morgonen. Men det låter även på dagarna till å från. Varje gång man tar ett nytt steg så knakar det.

Vår snickare och plattsättare har varit här men säger att de aldrig varit med om detta tidigare. Jag behöver därför tips och råd! Vad kan detta vara? Fogarna har inte spruckit, dock något fogsprång här å var på nån millimeter. Men annars inga sprickor i fogen eller plattor. Klinkerplattorna är 15x15cm.

Kan tillägga att de även renoverade badrummet på övre plan i samma veva och där låter det ingenting. Helt stumt och inte ett ljud!
Huset är byggt på krypgrund med trästomme.

Någon som har bra koll på detta och kan ge oss tips på vad det kan vara?
Var reglarna riktade och i våg innan de la på golvspånet?
 
H HEM2121 skrev:
Var reglarna riktade och i våg innan de la på golvspånet?
Det spelar mindre roll kan jag säga. Om det nu inte är något extremt. Men limma, skruva och lämna rörelsefog mot väggen är viktigt.
 
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det spelar mindre roll kan jag säga. Om det nu inte är något extremt. Men limma, skruva och lämna rörelsefog mot väggen är viktigt.
Felet måste ju logiskt ligga i reglar och/eller spånskivorna. Det är dock hantverkarnas problem att hitta felet och rätta till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.