MultiMan MultiMan skrev:
Den låga skatten är ju bara ett resultat av märkliga politiska beslut, som ökar klyftorna och motsättningarna i samhället. De som har råd får betala minst. Knappast rimligt att jag betalar 2900kr i skatt per år för en SAAB som används 250 mil per år, med motsvarande låga utsläpp och minimalt vägslitage.

Samhällsutvecklingen har gått åt fel håll i många årtioenden, vilket man kan se effekterna av idag med oroligheter över hela världen.
Jag håller inte med dig ofta politiskt (däremot oftast konsumenträttsligt).
Men här håller jag med, skatten borde vara på körda mil och gärna delat i vägslitage och utsläpp.
(Men det kan bli knepigt att hantera fusk, skulle kunna vara därför vi inte ser det idag)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Jo,lite konstigt ändå att inget hänt ännu,elbilar har ju funnits ett antal år iaf,ganska orättvist upplagt,tom en stor släpvagn som mest står still har ju högre skatt.
 
useless useless skrev:
Jag tankar HVO100 i min dieselbil och beskattas hårdare än elbilar trots att jag släpper ut mindre CO2 än elbilar i dag med nuvarande elbrist. :cry:
Tänker du då att 100% av alla elbilar alltid laddar enbart under höglasttimmar då vi har fossilbaserad el?
 
  • Haha
Alexn72
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ville bara påpeka samma sak, men med en annan produkt, att det är kanske inte så dumt tänkt att räkna in all tid man lägger på att "bara svänga in på en mack och tanka lite snabbt sådär" slipper man ju med elbil om man nästan alltid laddar hemma.
Har du summerat den extra tiden som går åt att koppla i och ur sladden för elbilen?

Om vi säger att man enbart laddar hemma, och laddar varje dag. Säg att det tar 30 sekunder per tillfälle (totalt för både i- och ur-koppling, jag tror dock att det tar betydligt mer tid).

Edit: Nä, jag blandade minuter och sekunder såg jag.

Det blir 30 minuter bara (cirka 180 sekunder), vilket motsvarar 6 stycken 5-minuters tankningar.

Men om det tar en minut så blir det det dubbla.
 
N Nerre skrev:
Har du summerat den extra tiden som går åt att koppla i och ur sladden för elbilen?

Om vi säger att man enbart laddar hemma, och laddar varje dag. Säg att det tar 30 sekunder per tillfälle (totalt för både i- och ur-koppling, jag tror dock att det tar betydligt mer tid). Det är 30 timmar om året. Motsvarar 36 5-minuters tankningar om året.
10s per gång hemma max, lite längre tid på jobb när jag måste fiska upp sladden från bakluckan.

Men det är ju med en laddhybrid, en ren elbil lör sällan behöva laddas mer än 1-2ggr i veckan.
 
Ja men alla elbilsförespråkare här verkar ju alltid koppla in laddaren när de kommer hem?

Vi har laddplatser på jobbet och de som parkerar där kopplar alltid in sladden. Och det tar rätt lång tid för dem det jag har sett.

Jag tror det är det här klassiska att man tänker inte på hur mycket det bli om man bara tar lite i taget.

6 stycken 10-sekunders grejer känns kortare än en som tar en minut att göra, även om den totala tiden faktiskt är densamma.
 
De flesta som laddar på jobbet brukar väl köra hybrider?
På mitt jobb har jag aldrig sett elbilsägarna ladda på jobbet, det är bara vi med hybrider.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
Jag som fortfarande tankar en "vanlig" bil är lite tveksam om man i snitt klarar det på 5 minuter på macken. Först svänga in på macken och sen fram till pumpen. Ibland är det kö, ibland kommer man fram till pumpen direkt. Sen ska man kliva ur bilen, plocka fram sitt kort, peta i det i automaten, vänta på att få slå kod, slå kod, vänta på att få välja vad man ska ha, öppna tanklocket, tanka, stopppa undan kortet, hänga tillbaks slangen på pumpen, gå runt bilen, öppna dörren, sätta sig i bilen, starta och åka ut från macken.

Alldeles oavsett om jag kan spara 5 minuter av mitt liv varje år på att tanka bensin, diesel, gas eller el jämfört med något av alternativen, så är det en icke-fråga för mig. Jag har nog spenderat mer tid i den här tråden redan än vad det tar att tanka under flera år.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Har du summerat den extra tiden som går åt att koppla i och ur sladden för elbilen?

Om vi säger att man enbart laddar hemma, och laddar varje dag. Säg att det tar 30 sekunder per tillfälle (totalt för både i- och ur-koppling, jag tror dock att det tar betydligt mer tid).

Edit: Nä, jag blandade minuter och sekunder såg jag.

Det blir 30 minuter bara (cirka 180 sekunder), vilket motsvarar 6 stycken 5-minuters tankningar.

Men om det tar en minut så blir det det dubbla.
Det tar 5 sekunder att koppla i och ur laddaren hemma...
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Ja det börjar bli löjligt att vi sitter och räknar sekunder hit och dit. Jag har haft bensinbil i 16 år, laddhybrid i 3 år och elbil i 1,5 år och ingen kan argumentera bort min uppfattning om att elbilen är den jag tycker det funkar allra bäst med. :)
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Det är lite som att folk aldrig kommer orka koppla in telefonen varje kväll för att ladda den ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är lite som att folk aldrig kommer orka koppla in telefonen varje kväll för att ladda den ;)
Det är väl det man har en butler till?
Ladda mobilen, ladda bilen (eller åka och tanka den) och så hämta ett glas whisky åt en.
Fast en gång var James sjuk. Då fick jag göra allt det där själv. Bortkastad tid och träningsvärk.
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Man kan fundera lite över när den självdockande bilen kommer :thinking:
 
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Jag som fortfarande tankar en "vanlig" bil är lite tveksam om man i snitt klarar det på 5 minuter på macken. Först svänga in på macken och sen fram till pumpen. Ibland är det kö, ibland kommer man fram till pumpen direkt. Sen ska man kliva ur bilen, plocka fram sitt kort, peta i det i automaten, vänta på att få slå kod, slå kod, vänta på att få välja vad man ska ha, öppna tanklocket, tanka, stopppa undan kortet, hänga tillbaks slangen på pumpen, gå runt bilen, öppna dörren, sätta sig i bilen, starta och åka ut från macken.
Om man har lite hjälp samt "genar" lite, så går det bra ...
Racerteam utför en snabb pit-stop under en tävling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan fundera lite över när den självdockande bilen kommer :thinking:
Induktionsladdning. Då jävlar får elallergikerna hålla sig borta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.