Joni414
Jag nämnde detta när snickaren första vändan, men han trodde absolut inte det. Så jag hoppas inte det. Men det borde man kunna kontrollera från krypgrunden tänker jag?
Handyman 1 skrev:
Kan det redan vara en vattenskada som orsakar ljudet,låter ju som om golvet sväller om fogen pressas ut?
 
Joni414
Jag förstår, men hur skulle det låta då? Mer knarrande? Grejen är ju den att de inte låter varje gång man går in å ibland hör man bara lite ytligt. Så frågan är vad de e som gör att de låter mer när man inte varit där inne på ett tag. (Å mer på natten/morgonen). Jag ser ju inte att fogen tryckts bort mellan plattorna utan bara på två ställen där golv möter vägg som sagt. Så på 2 ställen finns inget ”mellanrum/fog” från plattan på golvet till plattan på väggen.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Trycks fogen bort så måste du ha rörelser. Har man rörelser brukar det bli bomt. Börjar fundera i banor att det skulle vara för liten springa mellan spån och vägg så att spånet reser sig. Då skulle faktiskt flytspacklet kunna sitta kvar på spånskivan ändå. Problemet är bara att det inte känns som att ljudet stämmer.
Riktigt, riktigt klurigt. Och intressant. Tyvärr känns risken för en vattenskada stor. Så därför borde det verkligen ligga i entreprenörens intresse att ta detta på allvar.
 
Om reglarna sitter med cc30-40 cm känns det osannolikt att det skulle flexa i 22 mm (?) spånskiva.
 
Joni414
Ingen aning va de är för spånskiva... men tänker om det är som de diskuterats - att man ej limmat spånskivan (eller limmat dåligt) så att det släppt och orsakar spänningar - vilket gör att även spacklet släppt
L Lassebo skrev:
Om reglarna sitter med cc30-40 cm känns det osannolikt att det skulle flexa i 22 mm (?) spånskiva.
 
Har ni haft möjlighet att titta underifrån? Går möjligen att lokalisera var ljudet uppstår om man plocket bort isoleringen. Om ni reklamerat jobbet ligger det på snickaren att börja agera.
 
  • Gilla
Joni414
  • Laddar…
Joni414
Nu insåg vi att där golv möter vägg - där finns det ingen silikon, utan bara fog. Ska de inte va silikon precis som i alla hörn på väggarna? För det är väl just för att en viss rörelse ska kunna uppstå...

Vi har reklamerat till hantverkarna i nov, nu i februari ska de börja ta tag i det med besiktningsman m.m...
L Lassebo skrev:
Har ni haft möjlighet att titta underifrån? Går möjligen att lokalisera var ljudet uppstår om man plocket bort isoleringen. Om ni reklamerat jobbet ligger det på snickaren att börja agera.
 
Joni414 Joni414 skrev:
Nu insåg vi att där golv möter vägg - där finns det ingen silikon, utan bara fog. Ska de inte va silikon precis som i alla hörn på väggarna? För det är väl just för att en viss rörelse ska kunna uppstå...

Vi har reklamerat till hantverkarna i nov, nu i februari ska de börja ta tag i det med besiktningsman m.m...
De flesta plattsättare jag jobbar med drar hårdfog i golvvinkeln och silikon i väggvinklar. Aldrig kollat upp vad Bkr säger om detta.
Är detbi golvvinkeln du upplever att fogen tryckts ihop? Är det hårdfog så spricker den lätt vid rörelse. Så har du hårdfog där skulle jag säga att ingen rörelse eller väldigt liten rörelse har skett.
Du måste uppdatera i tråden när du vet mer. Har hantverkaren tagit in en egen besiktningsman? Väldigt ovanligt i så fall.
 
Joni414
Asså? Är det så? Enligt branschregler (vad jag kan tyda) så är det mjukfog som gäller. Om det inte är betong. Har bifogat en print. Det är ju i detta fall hårdfog.

Så om du tänker dig i fogen längs med där vägg möter golv är det först 1 cm hårdfog, sen blir det mindre å mindre å tillslut nuddar klinkerplattan kaklet. Och nu när jag läst lite så behöver de ju vara något ”rörelse” utrymme för att minska ljud. Så troligt att detta ”tighta” utrymme orsakar knarr. Framförallt när värmegolvet börjar bli varmt eller när det börjar svalna. Eller är jag helt ute å cyklar?

Jag väntar svar ifrån hantverkaren. De kanske räcker att de själva kommer ut igen. Oavsett måste de åtgärdas.
Krille-72 Krille-72 skrev:
De flesta plattsättare jag jobbar med drar hårdfog i golvvinkeln och silikon i väggvinklar. Aldrig kollat upp vad Bkr säger om detta.
Är detbi golvvinkeln du upplever att fogen tryckts ihop? Är det hårdfog så spricker den lätt vid rörelse. Så har du hårdfog där skulle jag säga att ingen rörelse eller väldigt liten rörelse har skett.
Du måste uppdatera i tråden när du vet mer. Har hantverkaren tagit in en egen besiktningsman? Väldigt ovanligt i så fall.
 
Joni414
Krille-72 Krille-72 skrev:
De flesta plattsättare jag jobbar med drar hårdfog i golvvinkeln och silikon i väggvinklar. Aldrig kollat upp vad Bkr säger om detta.
Är detbi golvvinkeln du upplever att fogen tryckts ihop? Är det hårdfog så spricker den lätt vid rörelse. Så har du hårdfog där skulle jag säga att ingen rörelse eller väldigt liten rörelse har skett.
Du måste uppdatera i tråden när du vet mer. Har hantverkaren tagit in en egen besiktningsman? Väldigt ovanligt i så fall.
 
  • Skärmdump av en webbsida med text om krav för utförande av keramik inkluderande specifikationer för fästmassa och fogning i hörn och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
T o m jag har lyckats bygga ett badrum på träbjälklag utan att det knarrar. Så, så svårt kan det inte vara.
Jag med.
De allra flesta villor med klinkergolvbadrum har träreglar. Att påstå att en regel:D är ett undantag, är en dålig undanflykt. Buss på dom, bara!

Staffan
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Nu brinner det kanske inte i knutarna än, men tänk på att inte låta tiden rinna iväg om ni behöver någon utomståendes bekräftelse av att felet existerar.
(Tänker på att symptomen tycks förstärkas av temperaturskillnader – om veckor och månader rinner iväg så försvinner uppvärmningsperioden, och även om ni skulle fortsätta att brassa golvvärme så blir skillnaden mellan natt/dag mindre.)
 
Joni414
Ja du har helt rätt! Jag inväntar svar nu ifrån dem, så hoppas de kommer ut inom 2 veckor för att ”starta” upp processen. Så precis som du säger ska ju tiden absolut inte rinna iväg!
M Modig skrev:
Nu brinner det kanske inte i knutarna än, men tänk på att inte låta tiden rinna iväg om ni behöver någon utomståendes bekräftelse av att felet existerar.
(Tänker på att symptomen tycks förstärkas av temperaturskillnader – om veckor och månader rinner iväg så försvinner uppvärmningsperioden, och även om ni skulle fortsätta att brassa golvvärme så blir skillnaden mellan natt/dag mindre.)
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Intressant. Jag har som jag skrev aldrig kollat upp regeln om mjukfog vid golvvinkeln. Ska ställa frågan till de plattsättare vi anlitar. Mer för att jag är nyfiken. För din del spelar det ingen som helst roll ifall du har mjuk- eller hårdfog i golvvinkeln. Skulle hårdfogen börja spricka och släppa så är det bara att dra en mjukfog då.
Ditt problem är något helt annat. Och vad det nu är ska bli riktigt intressant att följa.
 
  • Gilla
Joni414
  • Laddar…
Joni414 Joni414 skrev:
Asså? Är det så? Enligt branschregler (vad jag kan tyda) så är det mjukfog som gäller. Om det inte är betong. Har bifogat en print. Det är ju i detta fall hårdfog.

Så om du tänker dig i fogen längs med där vägg möter golv är det först 1 cm hårdfog, sen blir det mindre å mindre å tillslut nuddar klinkerplattan kaklet. Och nu när jag läst lite så behöver de ju vara något ”rörelse” utrymme för att minska ljud. Så troligt att detta ”tighta” utrymme orsakar knarr. Framförallt när värmegolvet börjar bli varmt eller när det börjar svalna. Eller är jag helt ute å cyklar?

Jag väntar svar ifrån hantverkaren. De kanske räcker att de själva kommer ut igen. Oavsett måste de åtgärdas.
Jag hör vad du skriver. Tror absolut inte knarret beror på detta. Visserligen är dagens kakellim lite elastiska men om klinkerplattan ligger mot väggplattan och allt skulle svälla så borde någon av plattorna börja spricka eller släppa mot underlaget.
Jag ska försöka ringa en duktig plattsättare som varit med om det mesta imorgon och dra ditt fall för honom imorgon.

Anledning till att fogen har olika bredd vid golvvinkeln är troligen att rummet inte är helt rakt. Självklart ska det vara en glipa mellan klinker och kakel. Jag vet inte om jag ska läsa din text helt bokstavligt att det faktiskt är så att klinkerplattan rider mot väggplattan?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
T o m jag har lyckats bygga ett badrum på träbjälklag utan att det knarrar. Så, så svårt kan det inte vara.
Ingenting är svårt när man gör rätt. Det är när man gör fel det börjar bli svårt. Ibland har man tur när man gör fel. Oftast inte.;)
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.