Marike
nanowire nanowire skrev:
Flygplanet på bilden är ett bra exempel på vad du enkelt åstadkommer med en bandsåg. Inca-bansågarna är en mindre modell med gott renommé.
Och det är beställt några sådan till. Men intäkterna för ideellt arbete är glädje och inget jag kan handla bandsåg för.
 
Marike Marike skrev:
Ja det känns som jag ska det. Har precis plockat i skrothögen och hittat vad jag behöver. några detaljer måste jag tillverka, ska nog gå, jag får väl anse det som en hobby det med.
Det ska bli en såg gig för fogsvans, handdriven, blir det för jobbigt kompletterar jag den med motor senare. Eller så blir det skit av alltihop, men då har jag i alla fall försökt.
Tänk på att tänderna är skrängta och utgör bredaste stället på ett fogsvansblad. Jiggen får alltså inte klämma om bladet vid tänderna.
 
Marike
nanowire nanowire skrev:
Tänk på att tänderna är skrängta och utgör bredaste stället på ett fogsvansblad. Jiggen får alltså inte klämma om bladet vid tänderna.
Jodå det har jag tänkt på,
Ritningen är klar, nu ska det bara göras också.
Aha, jigg stavas så.
 
Redigerat:
Marike Marike skrev:
Jodå det har jag tänkt på,
Ritningen är klar, nu ska det bara göras också.
Aha, jigg stavas så.
Grymt, ska bli kul att se! Lägg upp bilder :)
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Marike
nanowire nanowire skrev:
Grymt, ska bli kul att se! Lägg upp bilder :)
Ok. Vi kan säga som så att blir det bra så ska jag visa, men blir det skit visar jag inte, för så roligt ska vi inte ha.
 
Marike Marike skrev:
Ok. Vi kan säga som så att blir det bra så ska jag visa, men blir det skit visar jag inte, för så roligt ska vi inte ha.
Om du visar redan nu innan du bygger så kan vi alla hjälpas åt att filura på om det kommer funka och ev förbisedda problem/lösningar
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Ok. Vi kan säga som så att blir det bra så ska jag visa, men blir det skit visar jag inte, för så roligt ska vi inte ha.
Det är intressant oavsett om det fungerar eller inte, handlar absolut inte om skadeglädje utan tvärt om! Det är modigt att våga prova nytänk och att dela med sig av erfarenheterna ökar chanserna att version två blir bättre för dig eller någon annan :)
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Marike
Frustrator Frustrator skrev:
Om du visar redan nu innan du bygger så kan vi alla hjälpas åt att filura på om det kommer funka och ev förbisedda problem/lösningar
Tanken är god, men då måste jag rita allt, jag har bara ritat de delarna jag ska tillverka, det andra har jag i huvet och det måste växa fram efterhand som jag skruvar.
 
Marike
nanowire nanowire skrev:
Det är intressant oavsett om det fungerar eller inte, handlar absolut inte om skadeglädje utan tvärt om! Det är modigt att våga prova nytänk och att dela med sig av erfarenheterna ökar chanserna att version två blir bättre för dig eller någon annan :)
Jo det finns säkert smartare lösningar, de kommer sen.
 
Marike
H hyggabus skrev:
Spännande ! Har du inte provat en sk japansåg tidigare så gör det innan du lägger all energi på fogsvansen.
Fogsvansen är bra men japansågen både klyver och kapar med mycket mindre kraftbehov.
Classe har flera varianter, tex denna :
[länk]
Jag har sneglat på dem men de är lite korta. Som jag tänkt ska man kunna använda vilken såg som helst, lätt att byta. Dessutom tillhör jag riskgrupp vilket innebär att jag inte ska springa i butiker, det, mina vänner, är öken.
 
Var bor du? Kan ingen med lite fasta verktyg stående hjälpa till i starten och grovsåga till din stock. Då får du ju lite koll på vad som är användbart. Har en liten Inca och en fullstor Hammer bandsåg i verkstan. Finns själv vid Hjälmaren och har haft Covid 19.
 
S
Marike Marike skrev:
Jag provade så med el-kedjesåg men tyckte det kändes osäkert, samt att för mycket material gick till spillo. Tyckte det gick bättre med bågsågen, blev rakare, men var rätt jobbigt. Men hade man kunnat göra en styrning till kedjesågen så det inte blev så mycket att fräsa av så kunde jag vara nöjd..
jo blir en del spill med motorsåg . Lönn-stubben var riktigt grov o stenhård( torkat länge) så handsågning
var inget alt. för mig
 
Jag har lite stockar som jag sparat från fällda träd i trädgården.
Testade lite snabbt o mecka ihop en styrning till motorsågen då jag var för snål att köpa en logosol. Funkade rätt bra.

Hemmagjord styrning för motorsåg monterad på en stock, med diverse verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord träplatta med genomföringshål och skruvar, använd som styrning för motorsåg vid träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord styrning för motorsåg monterad på en trästock i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord styrning för motorsåg med en stock fixerad på träställning i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord styrning för motorsåg med stock och metallprofil i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fällda trädstockar uppskurna för hand, grovt meckade till plank och stockar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Marike
Undrar om en el kedjesåg hade klarat det? Blir kanske något att fundera på för större stubbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.