E
R RoAd skrev:
Och jag tror inte jag har nämnt något om KNX? Rörde du ihop mig med någon annan?



Detta tyder ju mest på att du inte riktigt förstår hur väl öppna standarder fungerar. Det finns en oerhörd mängd med evidens för att en bra standard med gott stöd kommer att fortsätta underhållas. Hela IT-branschen så som den är idag är ett resultat av just öppna standarder, vissa av dem är nästan lika gamla som internet.

De som försökt att gå sin egen väg har i stort sätt alltid fått anpassa sig eller gått under till slut.
Det är ju det vi diskuterar i denna tråd, e kla system som HuE, Plejd och allt vad det heter mot de mer avancerade som kver programmeringslubskaper men i gengäld kan rulla runt och jonglera.
 
R
E El-Löken66 skrev:
Det är ju det vi diskuterar i denna tråd, e kla system som HuE, Plejd och allt vad det heter mot de mer avancerade som kver programmeringslubskaper men i gengäld kan rulla runt och jonglera.
Jasså? Det tycker jag inte trådstarten tyder på. Om ni har en sådan sidodiskussion behöver väl inte jag bli indragen i den :)

Jag har bara kommenterat att det är en märklig inställning att elektriker ska rekommendera system som passar dem bäst, och att det är uselt att plejd inte följer någon standard, eller ens har ett öppet API.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Detta tyder ju mest på att du inte riktigt förstår hur väl öppna standarder fungerar. Det finns en oerhörd mängd med evidens för att en bra standard med gott stöd kommer att fortsätta underhållas. Hela IT-branschen så som den är idag är ett resultat av just öppna standarder, vissa av dem är nästan lika gamla som internet.

De som försökt att gå sin egen väg har i stort sätt alltid fått anpassa sig eller gått under till slut.
Jag har kodat open source-delar i både Java och .Net, men i vissa delar av livet vill man att saker och ting bara ska funka. Kanske därför jag sitter och skriver detta på en MacBook...Jag säger inte att du har fel, men i vissa saker får man vara pragmatisk och inte dogmatisk.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
E
R RoAd skrev:
Jasså? Det tycker jag inte trådstarten tyder på. Om ni har en sådan sidodiskussion behöver väl inte jag bli indragen i den :)

Jag har bara kommenterat att det är en märklig inställning att elektriker ska rekommendera system som passar dem bäst, och att det är uselt att plejd inte följer någon standard, eller ens har ett öppet API.
Ja, istället för att lägga hundratusentals kronor på knx när du bara vill styra belysning är lösningar som plejd prisvärda och lättanvända.
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Jag har kodat open source-delar i både Java och .Net, men i vissa delar av livet vill man att saker och ting bara ska funka. Kanske därför jag sitter och skriver detta på en MacBook...Jag säger inte att du har fel, men i vissa saker får man vara pragmatisk och inte dogmatisk.
Fast mina shelly "bara funkar" de också. Och de var enkla att installera och "programera". Och de har dessutom öppna APIer. Så vad gör plejd med sitt stängda protokoll till det självklara valet?

E El-Löken66 skrev:
Ja, istället för att lägga hundratusentals kronor på knx när du bara vill styra belysning är lösningar som plejd prisvärda och lättanvända.
JA? Nu börjar jag undra om du läser vad jag skriver. Eller rättare sagt, om du läser vad jag INTE skriver. Jag har fortfarande inte skrivit något om KNX så snälla, sluta tjata om det är du snäll :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Är på gång med att automatisera lite och kör nog på plejd då det uppfyller min ”kravspec”
Tända och släcka lampor, få plats i en dosa och timerfunktionen......
Behöver inte massa scenarion mm utan mer en automatisk strömbrytare.....
På ett ställe vill jag kunna ”fjärrtända” en lyktstolpe..... i övrigt fungerar mina strömbrytare utmärkt att tända och släcka med.

Ni som förespråkar zigbee och annat......
Vad tycker ni jag ska satsa på för ”plugNplay”?
 
Skulle förrutom min lyktstolpe nog klara mitt tända/släcka behov med en rätt ”vanlig” timer;)
Men vill ha olika tider vardag och helg....
 
T Taxture skrev:
Skulle förrutom min lyktstolpe nog klara mitt tända/släcka behov med en rätt ”vanlig” timer;)
Men vill ha olika tider vardag och helg....
För de vanliga rena timer-funktionerna, eller för rörelsedetektor så fungerar en Philips Hue eller en IKEA trådfri alldeles utmärkt. Det är när man skall koppla in strömbrytare också som de börjar bli lite svårare att hantera. Huvudorsaken till detta är inte brister i Philips Hue (IKEAs faller bort här dock, den är lite svårare att få att fungera med andra tillverkares saker) utan att man I de flesta fall nu behöver en elektriker om man skall göra det lagligt. Orsak nummer två är att man själv måste ta resa på vad som fungerar i Philips Hue, men det brukar de vara rätt duktiga på att marknadsföra själva.

Som jag skrev tidigare så är den stora bristen med ZigBee att ingen tagit på sig att garantera att sakerna fungerar tillsammans. Det finns många jättebra saker till ZigBee som täcker upp allt som exempelvis Plejd kan och som ger ett mycket lägre pris än KNX. Men någon skall integrera det. Denna någon är inte din elektriker och där faller det tyvärr. Är du själv beredd att bryta mot elsäkerhetsverkets regler (om du nu inte råkar ha rätt att koppla el) och om du är beredd att göra integrationen själv, ja då är ZigBee en bättre lösning. Mycket bättre till och med. Även Z-wave är bättre, men även den har sina problem dock.

Och här kan diskussionen stå och stampa hur länge som helst. Om det hade varit lagligt för allmänheten att installera en dosdimmer eller en dosbrytare så hade detta varit mycket vanligt och ZigBee hade haft en position på fasta installationer också. Då hade troligen elektrikerna varit tvungna att hantera dem också.

Men situationen är som den är och innan någon tar ett inyegrationsansvar för ZigBee så kommer det att vara begränsat till termometrar, fuktsensorer, lampor, dörrlås mm, men inte så vanligt vid fast installation.
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Jag kan lägga till att det i många andra (de flesta?) länder är lagligt att installera dosdimmer och dosbrytare själv, så där ser marknaden helt annorlunda ut. Men integrationsansvar för ZigBee saknas även där.

Någon kommer dock att ta den rollen. Snarare förr än senare.
 
E El-Löken66 skrev:
Bosse, det är ingen som säger att du har fel.
Men Plejd är bäst i test!
Dina grejer inte.
Jag undrar i vilket test är dom bäst? Vem har testat och utvärderat?

Att tända o släcka lampor finns det flertalet produkter som kan.

Jag är så förundrad över hur man kan vara så inskränkt på Plejd, när det finns system som är lika lätta att installera men som kan mer, är billigare i inköp samt att det finns ett jätte utbud med saker som kan integreras i systemen och som Plejd INTE har.

Vad är argumentet för att Plejd skulle vara bättre än nämnda ovan?

Senaste i går hade jag en diskussion med elektriker som inte heller kunde lyfta fram några argument. Det enda han sa är att -nä, z-wave är skit, Plejd är det enda som funkar. Men han kunde inte tala om varför, det är skit.

Nä ta till er att det finns bättre system på markanden och erbjud kunderna ett mer framtidssäkert system med mer valmöjligheter.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men situationen är som den är och innan någon tar ett inyegrationsansvar för ZigBee så kommer det att vara begränsat till termometrar, fuktsensorer, lampor, dörrlås mm, men inte så vanligt vid fast installation.
Det finns redan firmor som tar ansvar för detta. Vårt företag använder sig av Interaktiva fastigheter och här installerar vi z-wave i ALLA våra nyproducerade hus.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
J jassaj skrev:
Det finns redan firmor som tar ansvar för detta. Vårt företag använder sig av Interaktiva fastigheter och här installerar vi z-wave i ALLA våra nyproducerade hus.
Nu tänkte jag mest mot privatpersoner och efterinstallation. Jag kände dock inte till Interaktiva Fastigheter sedan tidigare. Tack för infon.
 
  • Gilla
jassaj
  • Laddar…
E
J jassaj skrev:
Jag undrar i vilket test är dom bäst? Vem har testat och utvärderat?

Att tända o släcka lampor finns det flertalet produkter som kan.

Jag är så förundrad över hur man kan vara så inskränkt på Plejd, när det finns system som är lika lätta att installera men som kan mer, är billigare i inköp samt att det finns ett jätte utbud med saker som kan integreras i systemen och som Plejd INTE har.

Vad är argumentet för att Plejd skulle vara bättre än nämnda ovan?

Senaste i går hade jag en diskussion med elektriker som inte heller kunde lyfta fram några argument. Det enda han sa är att -nä, z-wave är skit, Plejd är det enda som funkar. Men han kunde inte tala om varför, det är skit.

Nä ta till er att det finns bättre system på markanden och erbjud kunderna ett mer framtidssäkert system med mer valmöjligheter.
Ja, kan mer kanske, men det är sällan folk efterfrågar detta.
Nu ska ju bara plejd jämföras i belysningsstyrningsavseende, är det kan mer som efterfrågas får du jämföra dessa produkter mot KNX. Är de tillräckliga till ett lägre pris så är det såklart dessa som ska väljas.

Men för 99% räcker Plejds funktioner till.
 
D
E El-Löken66 skrev:
Ja, kan mer kanske, men det är sällan folk efterfrågar detta.
Nu ska ju bara plejd jämföras i belysningsstyrningsavseende, är det kan mer som efterfrågas får du jämföra dessa produkter mot KNX. Är de tillräckliga till ett lägre pris så är det såklart dessa som ska väljas.

Men för 99% räcker Plejds funktioner till.
Jag visste inte att det var ett sådant battle här och att någon måste vinna.. kan inte folk få ha olika behov och välja därefter, precis som det finns både cyklar, motorcyklar och bilar?

Jag tror att du har rätt i att de flestas upplevda intiala behov kan verka tillgodosedda med Plejd, men precis som med allt annat så vill många vidare och då blir slutenheten ett problem.

I vår bekantskapskrets så känner sig de som fått Plejd installerat genom elektrikers val lite lurade och irriterade, det funkar inte med Apple Homekit vilket är rätt basic idag tex. Sen är det ju så att har man nu något instoppat i väggen så är det en liten tröskel till att byta, så de sitter kvar och är lite småirriterade istället.
 
  • Gilla
jassaj
  • Laddar…
E
D djac skrev:
Jag visste inte att det var ett sådant battle här och att någon måste vinna.. kan inte folk få ha olika behov och välja därefter, precis som det finns både cyklar, motorcyklar och bilar?

Jag tror att du har rätt i att de flestas upplevda intiala behov kan verka tillgodosedda med Plejd, men precis som med allt annat så vill många vidare och då blir slutenheten ett problem.

I vår bekantskapskrets så känner sig de som fått Plejd installerat genom elektrikers val lite lurade och irriterade, det funkar inte med Apple Homekit vilket är rätt basic idag tex. Sen är det ju så att har man nu något instoppat i väggen så är det en liten tröskel till att byta, så de sitter kvar och är lite småirriterade istället.
Vad menar du med detta, in toppat i väggen?
Var skulle det annars höra hemma menar du?

Tror inte det är något battle, men vad skulle de valt för lösning som hade fungerat med deras Apple då och vad är det för funktioner de saknar? Prisskillnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.