Update:

Gjorde tipset ovan.. vatten flödar fram.. dags att försöka ta ner blandaren :)
 
  • Gilla
Flummox och 2 till
  • Laddar…
Ny uppdatering, verkar trots allt bara fruset ändå...
Av de 2 rören var det varmvatten som kom.
Blandaren var också konstig men fick ordning på den, rengjorde ventil mm.
Nu pågår operation tina.
(Se bild).
Några tips? Öser i varmvatten
 
  • Dusch med en ballong fylld med varmvatten för att tina frusna rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Har du någon aning om ungefär var det frusit? En snäll variant är att sakta försöka tina pluggen med en hårtork, en mer aggressiv variant är att försöka tina ledningen med en gasolbrännare (vilket förutsätter att det inte finns något brännbart i närheten och att man värmer röret försiktigt!). Ytterligare ett alternativ är att ställa in en aerotemper i utrymmet där röret frusit och försöka få upp omgivningstemperaturen tills det tinat.
 
  • Gilla
LP11
  • Laddar…
Kört in en rörål (som man drar el med) kommer ca 2m från blandaren.
Hackat mig fram. Skall försöka undersöka var stoppet är, så man kan undersöka isoleringen.

Får se om kokande vatten och lite hackande kan göra susen
 
Vi hade exakt samma problem...minus 10 ute och rör i vägg. Alla rör fungerade utom kallvattnet i duschen. Alla rör går samma sträcka med några centimetrars avstånd. Ökade värmen i utrymmet med beredaren och alla kopplingar. Samtidigt sjönk temperaturen ute till ca minus 5. Det började efter en natt att sippra lite och sedan släppte isproppen . Konstigt att just kallvattnet till duschen fryser då alla övriga rör till kök badrum går samma väg.
 
Man kan ju även kolla tempen i röret för o se OM det är en ispropp.
T.ex ta en vanlig temp mätare med sladd för "ute temp" och pilla ner i röret, kanske kan behöva använda sig av ståltråd/etc så man kan använda tråden/etc för att få ner tempgivaren.
Se bara till att inte använda för mycket kraft nrä man trycker ner allt så bör det inet vara nåt problem att få upp det igen.

Får man ner allt till där stoppet är och tempen efter 10min ligger på t.ex +10° så är det ju troligen ingen ispropp.
 
Hej.

När min vattenledning frös någonstans på vinden så for jag och köpte ett Gardena bevattningssystem. Det är en tunn svart slang typ 5-6mm tjocklek med vanlig gardenakoppling i ena änden.
Den kunde jag sedan koppla till varmvattnet och föra in i vattenledningen tills det tog stopp mot isproppen. Där efter var det bara att släppa på varmvatten tills jag var igenom...

efter detta så tilläggsisolera jag hela vinden så jag skulle slippa det igen.

//Johan
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har flera gånger använt en liten vattenpump till borrmaskinen och en tunn slang för att tina isproppar.

Anslut den tunna slangen på trycksidan på borrmaskinspumpen.
Tryck ner den tunna slangen så långt du kan i röret med isproppen.
Anslut en slang på sug sidan på pumpen och för ner den i en hink med varmvatten.

Pumpa nu försiktigt ner varmvatten i röret som frusit. Jag brukar försöka fånga det som kommer tillbaka upp utanför den tunna slangen i min hink med varmvatten.

tinar effektivt de flesta isproppar
 
Tack för alla tips nu är det löst..
Efterv tratten med varmvatten och lite bank med rötålen, så släppte det...
Drog på fullt tryckn och det poffa till ;)
Har plastpanel från 1975 så vet inte riktigt hur jag löser problemet men...
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
skönt att det löst sig. har du ändrat något på utsidan, där rören går något de senaste åren, så väggen blir naken och mer nedkyld? behövs ju inte mycket för att få tempen att sjunka ett par grader till. det säkra kortsiktiga sättet brukar vara att låta det droppa lite på de kallaste dagarna, tills du kan komma på en mer långsiktig lösning
 
Enl. reglerna i "säker vatten" så får inga vattenledningar dras i ytterväggar eller vidsbjälklag (vid kallvind) just pga frysrisken. Pex-rör bör tåla isproppar, betydligt värre om du har metallrör i väggarna.. men då badrummet är ganska nytt så borde det rimligtvis vara Pex.

Då du förmodligen inte med ett enkelt ingrepp kan komma åt rören utifrån eller innefrån (så att du kan flytta dem närmare innervägg/tak, lägga värmekabel runt dem etc) så skulle jag tro att den bästa lösningen är att dra nya utanpåliggande rör inne i badrummet.
 
  • Gilla
Lodola och 1 till
  • Laddar…
Stämmer att det är pex (rör med vitt hölje)..
Kommer inte åt dem, men så här kallt dag på dag som vi haft är nog ovanligt. Får kolla på lösning till sommaren (flytta in för 6mån sen).

Vad underbart att pex tål frysning rätt bra...

Hitta ett kopplingskåp nära handfater, men hjälper inte mycket men...
Gissar på de 4 ledningarna till höger i bild går till badkaret/duschen
 
  • Vy genom ett öppet serviceutrymme visar PEX-rör och kopplingar monterade på en vägg, isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
D Daniel Larsson skrev:
Stämmer att det är pex (rör med vitt hölje)..
Kommer inte åt dem, men så här kallt dag på dag som vi haft är nog ovanligt. Får kolla på lösning till sommaren (flytta in för 6mån sen).

Vad underbart att pex tål frysning rätt bra...

Hitta ett kopplingskåp nära handfater, men hjälper inte mycket men...
Gissar på de 4 ledningarna till höger i bild går till badkaret/duschen
Det där är inte pex. Det på bilden är ett isolerat kopparrör.. Och dom fryser sönder. (tyvärr egen erfarenhet av det). Även om kopparn expanderar och klarar en frysning så kommer den troligen att spricka nästa gång.
Mitt råd till dig är att byta ut rören i väggen så att du kan sova lugnt om nätterna, alternativt så får du göra som vi gjorde i mitt barndomshem. Där hade vi alltid på lite rinn från en kran för att avloppet inte skulle frysa. Du får helt sonika låta duschen stå och rinna lite.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Rören ser ut att vara av koppar, vilket inte tål frysning! Vatten utvidgas rätt rejält när det fryser till is, runt 10%, och kraften är nog ett par ton per kvadradcentimeter, dvs inget som några kopparrör tål. Om jag vore dig skulle jag åtgärda detta omg för att inte få ännu större följdskador pga detta.
 
Ett alternativ är att från skåpet dra utanpåliggande om du inte kan åtgärda i väggen från utsidan.
Men det bror ju på hur det ser ut i badrummet.
Eller så får du låta det stå och droppa från blandaren när ni får låga minusgrader med risk för frysning, med termostat i läget max kallt vatten, ingen bra lösning men en nödlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.