Berg9091 Berg9091 skrev:
Supersnyggt!

Ta gärna några fler bilder!

Om du skulle utvärdera renoveringen, vad har varit svårt/lätt/tidskrävande/oförutsedda kostnader eller annat man borde veta för en som är sugen på att göra samma sak?
Absolut, kan ta lite fler bilder. Kanske ikväll.

Det var mer slipande än jag räknat med. Hade skaffat en flex giraff, men det funkade inte riktigt att slipa väggarna med den. Excenterslip var det som funkade att avverka med. Microcement är hårt och det gick säkert 100 slippapper för dom tar slut på någon minut. Kanske skulle kört diamantslippapper. Bortsett från det gick det enligt plan.

Så excenterslip och en bra dammsugare är ett måste. Om någon bor i Göteborgsområdet och vill hyra de verktyg man behöver så kan jag hjälpa till med det.
 
  • Gilla
NiOh och 5 till
  • Laddar…
Jäklar vad snyggt! ska beställa till hallen tänkte jag. Är din färg så mörk i verkligheten som den är på bilden? hade velat ha en som är så lik "riktig betong" som möjligt :)
 
R robinnn skrev:
Jäklar vad snyggt! ska beställa till hallen tänkte jag. Är din färg så mörk i verkligheten som den är på bilden? hade velat ha en som är så lik "riktig betong" som möjligt :)
R robinnn skrev:
Jäklar vad snyggt! ska beställa till hallen tänkte jag. Är din färg så mörk i verkligheten som den är på bilden? hade velat ha en som är så lik "riktig betong" som möjligt :)
Tack :D

Färgen vi valde (FF7001) är absolut mörkare än "riktig betong". Så ta något ljusare från deras färgkarta. Skickar du dom ett meddelande så kan dom nog hjälpa dig också, jag fick snabbt svar.

Färgen vi valt
 
Verga Verga skrev:
Lovar att det kommer!

Hittills har jag bara hunnit plocka ut allt ur badrummet och slippa ner kakelboarden.

Bifogar för och efterbild.
Knackade du bort kakelboarden först och sen slipade? Har likadan och tänkte göra samma renovering som dig! Skitsnyggt blev det ju!
 
Inget knackande, ville inte riskera tätskiktet under. Slipade ner att med en slipkopp på vinkelslipen. Det går rätt så fort men det dammar som bara den!
 
Verga Verga skrev:
Inget knackande, ville inte riskera tätskiktet under. Slipade ner att med en slipkopp på vinkelslipen. Det går rätt så fort men det dammar som bara den!
Ok, Tack för info! Så sugen på att göra detta. Är ni fortsatt nöjda med resultatet? Vi har ett större badrum på typ 7 kvm som jag vill göra om. Se bild:

lite osäker på hur jag ska göra vid själva spegeln som är kaklad i väggen.
 
  • Ett badrum på 7 kvm med kaklade väggar, spegel, duschkabin, handfat och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anjawia
  • Laddar…
Vi är supernöjda, barnen invigde badkaret igår!

Vet du vad spegeln är monterad på? Förhoppningsvis en gipsskiva, då borde du kunna försiktigt bryta loss den och spackla ojämnheter. Är det direkt på tätskiktet så blir det svårare, men jag tror inte det är så, men jag vet inte hur man brukar montera speglar.
 
  • Nytt badkar i ett hörn med slät, grå vägg och en kran, under ett snedtak med ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
majmun och 2 till
  • Laddar…
Får man fråga vad det kostade? Superfint
 
  • Gilla
Willerth och 1 till
  • Laddar…
Verga Verga skrev:
Vi är supernöjda, barnen invigde badkaret igår!

Vet du vad spegeln är monterad på? Förhoppningsvis en gipsskiva, då borde du kunna försiktigt bryta loss den och spackla ojämnheter. Är det direkt på tätskiktet så blir det svårare, men jag tror inte det är så, men jag vet inte hur man brukar montera speglar.
Kul! Satte du glasfibernät både på vägg och golv eller enbart golv?

Har varit inne på Fest-Gb o kikat på utbudet och om jag har förstått det hela rätt så är det följande procedur:

1. rengörning och rugga upp gamla kakelytan
2. Surface Reinforcement och glasfiberväv.... såg ut som att man skulle spackla först och sedan väv och sen spackla igen.
3. 2 lager microcement (slipning efter varje lager)
4. Ytbehandlingen.

har jag förstått proceduren rätt? Och är den lika för både golv och vägg?
 
Glasfibernät på både golv och väggar.

Ja, du har förstått det rätt, även punkt 2; på med Surface Reinforcement, tryck dit nätet och på med mer Surface Reinforcement.

Samma för väggar som för golv.
 
Asså fan va sugen man blev på detta, riktigt snyggt. Har själv två badrum som är 10 år gamla där förra ägaren gillade turkost:sweat:
Finns ju rätt stora pengar att spara med detta sätt mot att riva ut kakel/tätskikt och bugga upp allting på nytt.
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Verga Verga skrev:
Glasfibernät på både golv och väggar.

Ja, du har förstått det rätt, även punkt 2; på med Surface Reinforcement, tryck dit nätet och på med mer Surface Reinforcement.

Samma för väggar som för golv.
Var surface reinforcement självhäftande?
 
Martin Lennartsson Martin Lennartsson skrev:
Var surface reinforcement självhäftande?
Massan sätter sig bra på väggar, men nätet är inte självhäftande, det får man trycka in i massan.
 
  • Gilla
Tage97 och 1 till
  • Laddar…
Verga Verga skrev:
Massan sätter sig bra på väggar, men nätet är inte självhäftande, det får man trycka in i massan.
Okej då förstår jag, det blir då en jämn yta, tänker på fogarna mellan kakelplattorna. Man behöver inte spackla eller liknande innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.