Haft Nibe 1245 i c:a 10 år. Den bara tuffar och går, har inte varit några problem alls med den. Höll på rätt mycket med att ställa in kurvor rätt mm de första åren, men landade till slut i samma inställningar som installatören satte från början. Sen dess har jag inte rört den.
 
  • Gilla
Tågråttan och 1 till
  • Laddar…
Mycket nöjd med en två år gammal IVT 312 geo, 220m borrhål. Har hittills spetsat 35 kWh.
 
  • Gilla
Vesa53
  • Laddar…
Kludden33 Kludden33 skrev:
Har en Nibe 1245 som tuffat på bra sedan 2010, var lite strul första åren.
Kretskort som gått sönder, cirkulationspump för brinevätska havererade samt ett läckage i slangarna på köldbärarsidan. Allt har täckts av garanti/ försäkring.

Men om du haft din VP i 18 år torde väl du vara nöjd också?
Jo, jag är jättenöjd! Det som har ändrats / tillkommit sedan dess är mycket mer elektronik och inverterkonceptet jämfört med min gamla stridsvagn. Det är just det jag vill komma åt med min fråga :)
 
L Lassebo skrev:
Mycket nöjd med en två år gammal IVT 312 geo, 220m borrhål. Har hittills spetsat 35 kWh.
Tack Lassebo, mycket värdefull info!
 
K KjellTimell skrev:
Ja, 1155 och 1255 hade problem, snudd på omöjliga att ställa in och invertrar som gick sönder.

Dessa problem är lösta idag. Transientskydd skyddar invertern och programvarN har blivit uppdaterad många gånger.
Tack för info, Kjell! Just 1255 har jag på önskelistan.
 
Enormt nöjd med en Thermia Optimum G2 sedan 2011.

Inte gjort något. Efter att ha bytt gamla slottsventiler på tre radiatorer så satte filtret igen sig, med för högt DeltaT som resultat. Enda gången det varit skräp i det filtret.

Av/på pump har ju sina nackdelar med lite knäppande i systemet, visst går det att fixa med bufferttank, men numera tycker jag att det är charmigt, och då vet jag att pumpen jobbar :)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Har en IVT GreenLine HT+ C7 eller något sådant. Förra ägarens papper finns någonstans men den installerades väl för tio år sedan ungefär. Har inte haft några problem även om den körs rejält hårt pga pytteradiatorer från oljepannetiden. (Nya radiatorer kommer i takt med renoveringar, är tanken.) Den hörs inte utanför garaget om man inte verkligen lyssnar i rummet ovanför, och gör det den ska.
 
  • Gilla
Vesa53 och 2 till
  • Laddar…
K
  • Gilla
lyssnar
  • Laddar…
halper halper skrev:
Har en IVT GreenLine HT+ C7 eller något sådant. Förra ägarens papper finns någonstans men den installerades väl för tio år sedan ungefär. Har inte haft några problem även om den körs rejält hårt pga pytteradiatorer från oljepannetiden. (Nya radiatorer kommer i takt med renoveringar, är tanken.) Den hörs inte utanför garaget om man inte verkligen lyssnar i rummet ovanför, och gör det den ska.
Sedärja! Vi med. En från - 04.a som förra ägaren installerade. Nu verkar dock elkassetten ha kortslutit och ska bytas. Blir en service samtidigt för att avgöra skick.

Edit: följer tråden då ts har en mycket bra frågeställning
 
  • Gilla
Vesa53 och 2 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Jag har ingen 1255 själv så det är ingen egen erfarenhet, utan vad jag läst mig till.
Jag snubblade dock över detta inlägg.. Läs igenom det.
Sen kan du ju botanisera lite själv på det forumet. :)

Har 1255/1155 blivit en strulmaskin igen? - Nibe - Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar (varmepumpsforum.com)
I tråden du länkade till (tack förresten!) klagas det en hel del på installatörerna och det kan ju tyvärr förstöra ryktet hur bra produkten än är... ännu en parameter att väga in i valet.
 
  • Gilla
perrer
  • Laddar…
Som nämnts tidigare, viktigt med rätt BVP för förutsättningarna i ditt hus, golvvärme/element, egenskaper borrhål, korrekt installation och injustering, samt tillgänglig service när det inte funkar. Har du studerat Folksams statistik ang. BVP?
 
  • Gilla
lyssnar
  • Laddar…
Tack alla som har tagit er tid att delge av era erfarenheter
Riktigt upplyftande att ingen har fällt negativa kommentarer om det ena eller andra märket.
Att jag inte har kommit beslut än kommer jag inte att belasta er med kära forum-kompisar.
Det lutar fortfarande åt Nibe...eller hade inte Thermia något som...Bosch kanske inte är så dum ändå... IVT:s nya display med... skämt åsido, det lutar åt att välja ett fabrikat som har bra återförsäljare!
Återigen ett varmt tack!
 
L Lassebo skrev:
Som nämnts tidigare, viktigt med rätt BVP för förutsättningarna i ditt hus, golvvärme/element, egenskaper borrhål, korrekt installation och injustering, samt tillgänglig service när det inte funkar. Har du studerat Folksams statistik ang. BVP?
Jo, den har jag kollat! Den fokuserar mest på själva tekniken och COP och inte "eftermarknadskommentarer" om installation och hur bra respektive märke / ÅF är på reklamationer.
Men den ger en fingervisning om vilken pump som har bäst potential.
 
J johan_paz skrev:
Enormt nöjd med en Thermia Optimum G2 sedan 2011.

Inte gjort något. Efter att ha bytt gamla slottsventiler på tre radiatorer så satte filtret igen sig, med för högt DeltaT som resultat. Enda gången det varit skräp i det filtret.

Av/på pump har ju sina nackdelar med lite knäppande i systemet, visst går det att fixa med bufferttank, men numera tycker jag att det är charmigt, och då vet jag att pumpen jobbar :)
Härligt med akustisk funktionskontroll, den tar jag med mig! Niben jag har nu bekräftar sin funktion med väldigt distinkt till- och frånslag. Varvtalsregleringen är obefintlig, 0 eller 100. Efter 18 år har man såklart vant sig och när det är vår eller försommar känns det som att något saknas, typ som i den där romanen (minns inte vilken) där frånvaron av hundskall var lösningen på gåten.
 
Tror inte att det är så stor skillnad mellan de större leverantörerna av moderna BVP. Alla har sina brister och problem. Det som skiljer är hur väl VP installeras och injusteras samt vilken service som ges när det blir problem. Bosch äger väl IVT så de är i princip samma VP. De nya BVP kräver dock lite djupare borrhål för att kunna nyttja full effekt. Lycka till med ett val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.