Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersSt och 3 till
  • Laddar…
Nöjd med Nibe. Haft både elpannor, FLVP och Berg-VP från de.
 
S skogstomten skrev:
Nöjd med Nibe. Haft både elpannor, FLVP och Berg-VP från de.
Har du investerat i någon bergvärmepump de senaste åren?
 
  • Gilla
lenartzz
  • Laddar…
Jag köpte Nibe VP 2010. Inga problem.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Har inte investerat i någon nyligen. Men snart dags fundera på det då nuvarande BVP är 14 år. Kommer ganska säkert att välja Nibe igen. Har flera bekanta som haft problem med både IVT och Thermia men ingen som haft Nibe som strulat. (Sen har säkert andra råkat ut för att det strulat med Nibe också).
 
  • Gilla
Spett och 1 till
  • Laddar…
Nöjd med Thermia.

har haft den sedan 2012, har även en Thermia luft/vatten vid vårt fritidshus i fjällområde. Den har vi haft i 14 år om jag räknar rätt.

Vår bergvärmepump drabbades häromåret av läcka från varmvattenberedaren. Fixades av installationsfirman dagen efter. Kostnaden täcktes till 100% av försäkring (reparationen kostade drygt 20 000).

Vår luftvatten VP vid fritidshuset var det en del strul med i början, den isade igen. Men efter att Thermia bytte hela utomhusdelen (förbättrad konstruktion) har den fungerat bra. Vi fick fantastiskt bra support från Themia. Häromåret var det fel på en tryckgivare på den, även det täcktes till 100% av försäkring.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
jag har kört nibe sedan 2010, än så länge utan mankemang, den bara går och går.
 
optimum
Har en Thermia som nu är 20 år och fungerar fortfarande.
Bytt cirkulationspump som är för slingan till husets element för ca 10 år sedan.

Mycket nöjd.
 
Har en Nibe 1245 som tuffat på bra sedan 2010, var lite strul första åren.
Kretskort som gått sönder, cirkulationspump för brinevätska havererade samt ett läckage i slangarna på köldbärarsidan. Allt har täckts av garanti/ försäkring.

Men om du haft din VP i 18 år torde väl du vara nöjd också?
 
  • Gilla
Thomas S Eiselberg
  • Laddar…
Har en Nibe 1245 som har gått perfekt sedan 2010. Har aldrig bytt eller lagat något på den.
 
Nibe 1145.... är mycket nöjd
 
  • Gilla
Lgströ
  • Laddar…
H
Kört Nibe 1245 sen 2014 utan problem
 
richardtenggren
När jag läste på inför köp så var det väl framförallt med 1155/1255 Nibe-ägarna haft problem?
 
  • Gilla
Barunder
  • Laddar…
K
Ja, 1155 och 1255 hade problem, snudd på omöjliga att ställa in och invertrar som gick sönder.

Dessa problem är lösta idag. Transientskydd skyddar invertern och programvarN har blivit uppdaterad många gånger.
 
  • Gilla
AbRhesus och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
K KjellTimell skrev:
Ja, 1155 och 1255 hade problem, snudd på omöjliga att ställa in och invertrar som gick sönder.

Dessa problem är lösta idag. Transientskydd skyddar invertern och programvarN har blivit uppdaterad många gånger.
Bra det, vore väl illa annars också!
Tyvärr verkar Nibe-åf här inte vara så sugna på installationsjobb, då de två som finns här i stan aldrig bemödades svara på våra förfrågningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.