Det är viktigt att remsan läggs i blött spackel, annars klistrar den inte ordentligt och håller sämre vid rörelser. Har man sen billigt/ poröst spackel så håller inte det heller vid stora rörelser. Vet att byggmax medium var ett sådant 5år tillbaka.
 
Ser på bilden att remsan ligger ovanför fasningen. Den ska ligga i fasningen. Du bygger en rygg/utbuktning såhär vilket syns/ blir fult. Taket blir inte slätt helt enkelt.
 
Är ingen fasning där utan 2 raka sidor.
 
Ok, my bad. Då är det bättre att limma dit remsan för att bygga så lite som möjligt. Först spackla i skarven, sen limma med vävlim fast helst våtrumslim.
 
Tomture61
Z zana kader skrev:
Hur gör man här det måste man använda gipsbruk?
[bild]
Ett tips är att grunda med färg för badrumstak (när du spacklat färdigt)
Blir bättre ang sprickbildning , segare / tätare färg .
 
Så svårt är det inte för en nybörjare.
Förstår inte varför en del väljer att limma med tapetklister först.
Funkar med de flesta spackel som finns. Fyll först större glipor. Sen spackla fast remsa och sen en tredje eller fjärde gång till med spackel.
Visst "proffsen" hade kanske nöjt sig med två spacklingar med någon form av "proffs" spackel. Men vad jag och många amatörer med mig inräknat så funkar de flesta medium spackel till allt. Har kört både glasfiber remsa och papp i vägg skarvar. Syns ingen skillnad där.
I tak har jag pappremsa och där är det inga sprickor.
I mitt trähus spricker det mest i vägg tak/ skarven som jag inte remsat alls.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ett tips är att grunda med färg för badrumstak (när du spacklat färdigt)
Blir bättre ang sprickbildning , segare / tätare färg .
Vad är det för mirakelfärg??
 
raveper raveper skrev:
Vem är det.?
Ann-marie Andersson
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bror körde med pappersremsa i sitt hus, sprickor lite här och var. Tex i tak.
Jag har kört med glasfiberremsa (INTE sk målar-remsa av polymer!) och det finns inga sprickor någonstans hos mig.

Tycker det är mkt lättare att jobba med glasfiberremsa. Tryck dit den ordentligt.
Jag spacklar sen remsa å spackel igen .. men eftersom jag inte är målare så ser det ut som en 5åring gjort jobbet iaf ...
 
Tomture61
raveper raveper skrev:
Vad är det för mirakelfärg??
https://beckers.se/produkter/vatrumstack
Är ingen mirakelfärg , våtrumsfärg .
Målas enbart där det spacklas .
Sen målar man över med matt takfärg .

En ide jag praktiserat på mina tak på min ö-våning . Många vinklar i taken (Mansardtak)

Till gipsskivor där pappremsa används så ska man använda skivspackel , inget annat (spackelpolisen)
 
Redigerat:
JanneJanne123
raveper raveper skrev:
Förstår inte varför en del väljer att limma med tapetklister först.
För att det har 100% garanti att bli bra på första försöket.

Brukar själv köra med spackel, men har förståelse för att vissa tycker det är knöligt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.