E El-Löken66 skrev:
Allt låter väldigt märkligt i mina öron.

Du bör kolla upp detta med ackord så du inte blir blåst på bygget.

Vad gäller din grundlön så förstår jag att det är hemligt, har du över 40k får jag gratulera.
vet vad ackord är så det behöver du inte oroa dig för

sen om du tycker det låter märkligt. Ja det får ju stå för dig. Om du även vill blunda för mälardalensvvs där det står 250kr/h för att det för dig ”låter för bra för att vara sant”, ja är ju upp till var o en. Jag tycker det låter för bra för att vara sant att konsulter tar 1500kr/h, men blir ju inte mindre sant för det. Tycker det låter för bra för att vara sant att staffetläkare kostar så mycket mer i timmen än en fast anställd läkare, likväl är det ju sant. Fel på samhället? På sätt o vis ja kanske.
 
J JensW skrev:
Så är det visserligen. Men likväl är det en hutlöst uttag mot vad de tjänar. Lika svinigt om än mot någon annan. Lite som att säga ”du jobbar mot det privata så du får fan inte tjäna pengar som de som jobbar mot företag”. Ännu märkligare när vi pratar om en bransch som faktiskt jobbar både mot privat OCH företag. Så då menar du att de som jobbar mot privat ska tjäna mindre? Kan ju säga att rörmockare som jobbar mot störa företag knappat kan ta vad en konsult gör och där är ju inte skillnaden sååå stor. Ur den aspekten. Sen skiljer det ju så kört ur många andra aspekter.

som kuriosa så tar stadsbyggnadskontoret i stan dryga 1200kr/h för komplettering av bygglov med minimitid på 4h (även om det tar 5 min att göra). Så ibland kostar ju saker orimligt.
Tja det finns mycket att uppröra sig om och det tycker jag att man ska när man ex. läser om BCG-konsulterna som debiterade löjligt mycket pengar på Karolinska.
MEN i den här diskussionen är det ju inte relevant.
Jag har inte sett någon som sagt att en rörmokare INTE skall tjäna pengar så det känns som du är i fel diskussion.
Riktar man sig till konsumentmarknaden så måste man ju naturligtvis ha en prislapp som marknaden är beredd att betala... annars säljer man inte.
Lösningen är en differentierad prislista för konsument och företag eller så väljer man att bara jobba mot den ena eller andra marknaden.
Det finns för och nackdelar med bägge marknaderna.
Och jag kan fortfarande inte likställa konsulten som debiterar 1700 kronor i timmen med en rörmokare.
Det innebär INTE att jag ser ned på rörmokaren !
 
MrJay
O Onde skrev:
Jag är rörläggare och skulle aldrig i livet göra installationer till någon som resonerar som du gör. Jag har gjort jobb till folk som vill köpa materialet själv och det har inte någon gång blivit rätt. Att plocka ihop VVS- eller elmaterial är inte enkelt och det är verkligen inte något en lekman klarar av.

Dessutom kan man utgå från att den som är så snål att han vill köpa materialet själv kommer ha synpunkter på hur lång tid han tycker arbetet borde ha tagit och det blir bara problem att jobba för sådana kunder.

Du nämner att du vill att rörläggaren ska skriva en lista på det som behöver handlas? Vad ska du ha en lista till? Eftersom du redan "vet" vad materialet ska kosta så rimligen måste du då veta vad som behövs.

Det stämmer förvisso som har diskuterats i tråden att den du köper en pryl av kan tänkas ha lämnat garanti på denna men det är vare sig något leverantören behöver, eller särskilt ofta gör. Reklamationsrätt om det är fel på varan har man dock alltid. Skulle det vara fel på din Bauhaus köpta blandare så är det bara att montera av den och åka tillbaka till varuhuset med den. Har du tur så får du den reparerad eller rent av bytt mot en ny. Produktgarantin då du köper VVS material från Bauhaus, Hornbach eller någon av de andra tyska eller franska varuhusen gäller förstås inte om du anslutit sakerna till det kommunala vattennätet och det tänkte du kanske göra? I Sverige ska nämligen det statiska ledningstrycket vara mellan 8 och 10 bar vid lågförbrukning och får inte falla under 6 bar. I Tyskland och flera andra länder i Europa är normen 5 bar statiskt tryck och det är vad deras produkter är garanterade för. När du då fått köpa en ny blandare får du snällt ringa rörläggaren för att montera denna och betala honom för detta.
Sannolikt har den trasiga blandaren innan du upptäckte felet passat på att förvandla ditt nybyggda hus till akvarium och då blir det riktigt dyrt för dig.
Om du däremot köper prylar och installation av en rörläggare som handlar av en riktig leverantör så finns det något som heter entreprenadgaranti. Den ersätter inte bara den trasiga prylen och arbetet att byta den utan även alla följdskador inklusive hotellet du behöver bo på i ett år medan resterna av ditt hus torkar.

Nu har du säkert inte lånat pengar för att bygga huset men de som har lån på sina hus sitter vid en olycka riktigt illa till. När man tar ett lån och pantsätter sitt hus lovar man nämligen att ha huset fullvärdesförsäkrat och att se till att försäkringsskyddet är intakt vilket det inte är om man håller på och kladdar. Förutom att försäkringsbolaget kommer vägra ersätta någonting så kommer, om man har otur, banken omedelbart säga upp lånen. Grattis där står du med ett ruttet hus, ingen försäkringsersättning och en vecka på dig att ge banken alla pengar det kostade att bygga.

Men det är det kanske värt för att inte rörläggaren ska få hålla på med sitt svineri.
Jag tycker du tänker lite fel här och har lite egna förutfattade meningar. Om jag som bygger ett nytt hus i egen regi anlitat en seriös VA konstruktör som beräknat allt, försett mig med detaljerade CAD ritningar samt skapat en detaljerad materiallista åt mig - varför skulle jag *inte kunna* köpa in all material själv från valfritt ställe? Risken att jag skulle köpa in fel saker eller att dessa inte skulle passa ihop, alternativt inte följa gällande standard är obefintliga i en sådan situation vilket gör hela argumentet värdelöst.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
MrJay MrJay skrev:
Jag tycker du tänker lite fel här och har lite egna förutfattade meningar. Om jag som bygger ett nytt hus i egen regi anlitat en seriös VA konstruktör som beräknat allt, försett mig med detaljerad CAD ritning samt skapat en detaljerad materiallista åt mig - varför skulle jag *inte kunna* köpa in all material själv från valfritt ställe? Risken att jag skulle köpa in fel saker eller att dessa inte skulle passa ihop, alternativt inte följa gällande standard är obefintliga i en sådan situation vilket gör hela argumentet värdelöst.
Skriver konstruktörer verkligen in varenda liten skruv eller stöhylsa på ritningen?

Staffan
 
MrJay
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Skriver konstruktörer verkligen in varenda liten skruv eller stöhylsa på ritningen?

Staffan
Min gör det, jag är dock ingen vanlig konsument och har egna konton hos flesta grossister så behöver något köpas in kan jag fixa det rätt snabbt ;)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J JensW skrev:
vet vad ackord är så det behöver du inte oroa dig för

sen om du tycker det låter märkligt. Ja det får ju stå för dig. Om du även vill blunda för mälardalensvvs där det står 250kr/h för att det för dig ”låter för bra för att vara sant”, ja är ju upp till var o en. Jag tycker det låter för bra för att vara sant att konsulter tar 1500kr/h, men blir ju inte mindre sant för det. Tycker det låter för bra för att vara sant att staffetläkare kostar så mycket mer i timmen än en fast anställd läkare, likväl är det ju sant. Fel på samhället? På sätt o vis ja kanske.
Man kan tro på allt som står på Internet... och resultatet av sådant såg vi i Washington D.C. den 6/1 !
I Sverige är vi lyckligt lottade men tämligen bra statistik som är allmänt tillgänglig.
Ja om man nu verkligen vill veta :D
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/Search/?lon=vvs-montör

35600 / månaden

Som vanligt finns de de som förtjänar (och kanske tjänar) mer medan det åxå finns de som förtjänar mindre.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Tja det finns mycket att uppröra sig om och det tycker jag att man ska när man ex. läser om BCG-konsulterna som debiterade löjligt mycket pengar på Karolinska.
MEN i den här diskussionen är det ju inte relevant.
Jag har inte sett någon som sagt att en rörmokare INTE skall tjäna pengar så det känns som du är i fel diskussion.
Riktar man sig till konsumentmarknaden så måste man ju naturligtvis ha en prislapp som marknaden är beredd att betala... annars säljer man inte.
Lösningen är en differentierad prislista för konsument och företag eller så väljer man att bara jobba mot den ena eller andra marknaden.
Det finns för och nackdelar med bägge marknaderna.
Och jag kan fortfarande inte likställa konsulten som debiterar 1700 kronor i timmen med en rörmokare.
Det innebär INTE att jag ser ned på rörmokaren !
nej men det har sagts att en rörmockare borde ta 1200kr/h istället för att tjäna på materiell (om jag nu inte minns helt fel), om det är vad som krävs för att få det att gå runt. Samma person har sagt (om jag inte minns fel igen) att man kan finns snickare för 300kr/h. De två visar ju för mig att 1200kr/h skulle de flesta inte betala för en rörmockare. Inte när alla andra ligger på mindre än hälften. Även om det inte skulle läggas på materiell. Folk funkar ju inte så, de flesta stirrar mest på vad de betalt för arbetskostnaden. Självklart behöver eller ska inte en rörmockare tjäna som en konsult. Vad jag menar är att jag tycker det är
Märkligt att den ena får tjäna det ena och den andra får det inte. Om man nu ska dela det mot en marknad, industri eller privat, vilka vill jobba mot privat om du där bara får ta hälften för att du ska vara ”snäll”.
Marknadsekonomi. Det är inte välgörenhet och så länge folk betalar så .... precis som med allt annat. Svinigt ja det ligger ju i betraktarens ögon. Jag tycker det är svinigt vad konsult eller ännu värre en stafettläkare tar ut, men det är ju min högst personliga åsikt.
 
J JensW skrev:
nej men det har sagts att en rörmockare borde ta 1200kr/h istället för att tjäna på materiell (om jag nu inte minns helt fel), om det är vad som krävs för att få det att gå runt. Samma person har sagt (om jag inte minns fel igen) att man kan finns snickare för 300kr/h. De två visar ju för mig att 1200kr/h skulle de flesta inte betala för en rörmockare. Inte när alla andra ligger på mindre än hälften. Även om det inte skulle läggas på materiell. Folk funkar ju inte så, de flesta stirrar mest på vad de betalt för arbetskostnaden. Självklart behöver eller ska inte en rörmockare tjäna som en konsult. Vad jag menar är att jag tycker det är
Märkligt att den ena får tjäna det ena och den andra får det inte. Om man nu ska dela det mot en marknad, industri eller privat, vilka vill jobba mot privat om du där bara får ta hälften för att du ska vara ”snäll”.
Marknadsekonomi. Det är inte välgörenhet och så länge folk betalar så .... precis som med allt annat. Svinigt ja det ligger ju i betraktarens ögon. Jag tycker det är svinigt vad konsult eller ännu värre en stafettläkare tar ut, men det är ju min högst personliga åsikt.
Tja jag har ju så svårt att tro att en rörmokare behöver ta 1200 kronor i timmen för att "gå runt" oavsett om är egen eller anställd.
Men jag anser fortfarande att det är mycket märkligt prismodell där förtjänsten på sålt material skall subventionera timpriset.
För en privatperson blir det svårt att göra en prisjämförelse.
Och ja... som konsument vill jag köpa en vara till så bra pris som möjligt.
Ett bra pris kan innebära att jag hellre betalar mer till en trevlig person än mindre men till en otrevlig person.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E
J JensW skrev:
vet vad ackord är så det behöver du inte oroa dig för

sen om du tycker det låter märkligt. Ja det får ju stå för dig. Om du även vill blunda för mälardalensvvs där det står 250kr/h för att det för dig ”låter för bra för att vara sant”, ja är ju upp till var o en. Jag tycker det låter för bra för att vara sant att konsulter tar 1500kr/h, men blir ju inte mindre sant för det. Tycker det låter för bra för att vara sant att staffetläkare kostar så mycket mer i timmen än en fast anställd läkare, likväl är det ju sant. Fel på samhället? På sätt o vis ja kanske.
Snälla du, jag har varit med sedan din farfar gick i blöja och känner mycket väl till dessa trix arbetsgivaren tar till för att få lönen att verka högre, det är mycket enkelt, då tas grundlön + samtliga tillägg såsom övertid och resetrakt med mera och så räknas ett brutto snitt ut på detta, givetvis ingen hänsyn till statlig skatt, ökade levandsomkostnader och 600 övertidstimmar på ett år där familjen lämnas lidande varje helg.

Så detta är alltså bara allas brutto löner minus utlägg delat på antalet arbetare.
 
Scout Scout skrev:
Man kan tro på allt som står på Internet... och resultatet av sådant såg vi i Washington D.C. den 6/1 !
I Sverige är vi lyckligt lottade men tämligen bra statistik som är allmänt tillgänglig.
Ja om man nu verkligen vill veta :D
[länk]

35600 / månaden

Som vanligt finns de de som förtjänar (och kanske tjänar) mer medan det åxå finns de som förtjänar mindre.
så är det. Men viss skillnad mot 29500 som nämnts. En del tjänar mer än det du nämner. En del mindre.

sen nämnde någon 175h, är inte snittet man räknar med 160?


Att jag tog upp konsulter var lite för att trycka på vad som är ”svinigt” ligger lite i betraktarens ögon, plus att det ju nämnts som exempel tidigare.
 
E El-Löken66 skrev:
Snälla du, jag har varit med sedan din farfar gick i blöja och känner mycket väl till dessa trix arbetsgivaren tar till för att få lönen att verka högre, det är mycket enkelt, då tas grundlön + samtliga tillägg såsom övertid och resetrakt med mera och så räknas ett brutto snitt ut på detta, givetvis ingen hänsyn till statlig skatt, ökade levandsomkostnader och 600 övertidstimmar på ett år där familjen lämnas lidande varje helg.

Så detta är alltså bara allas brutto löner minus utlägg delat på antalet arbetare.
ofan. Du måste alltså vara äldst i världen. Med råge. Med tanke på att du har noll koll på min ålder. För inte försöker du vara en ”översittare” :). Konstruktiv argumentation, ”jag sätter mig på dig och hoppas att du finner dig i det o sväljer mina argument”

om du vill tro att rörmockare tjänar i snitt 29500kr i månaden, varsegod att fortsätta leva i den tron.
 
leslesles leslesles skrev:
:surprised::surprised::surprised::surprised::surprised::surprised: Vilken rörmokar har 50 000kr i lön?
Alla, en anställd omsätter ca 70,000 i månaden och någon ska ju betala det, troligtvis kunden.
 
J JensW skrev:
ofan. Du måste alltså vara äldst i världen. Med råge. Med tanke på att du har noll koll på min ålder. För inte försöker du vara en ”översittare” :)

om du vill tro att rörmockare tjänar i snitt 29500kr i månaden, varsegod att fortsätta leva i den tron
skulle gissa att snittet senaste åren gått upp mot 38,000-40,000.
 
T TechChad skrev:
J*vla svin till hantverkare! Han tar inte bara dyr betalt och debiterar saker som han inte använt. Utan snor dina kläder och kaffe, jag hoppas innerligt att det inte är något annat han tar med!! :mad:
Ja då ska vi inte ens prata om snickarn, han tar sig rejäla friheter precis som målarn.

O värsta är att det är hela tiden samma person bara olika kläder som är stule från garderoben.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
TechChad och 2 till
  • Laddar…
D Rågvägen skrev:
skulle gissa att snittet senaste åren gått upp mot 38,000-40,000.
det är ju vad jag tror med. Men det är ju ”för bra för att vara sant”. Men vafan vet jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.