Jag flyttade nyligen in i ett hus från 1907. Under besiktningen upptäcktes viss mikrobiell påväxt, så när vi flyttade in la jag upp en fuktmätare för att samla in data. Såhär ser det ut efter 2 månader(diagrammen har både vind och ute temp och fukt):

Diagram som visar jämförelse av temperaturer på vinden och utomhus över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram visar relativ fuktighet över tid på vinden och utomhus i ett hus från 1907.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinden är alltså varm och ganska fuktig, eller vad är egentligen normalt? Det är väl i och för sig kanske inte så konstigt eftersom det inte finns någon ångspärr och endast hyvelspån till isolering. Uppvärmning är bergvärme sedan 20 år och endast självdrag till ventilation. Resultatet blir det här:
Gammalt isolerat vindsutrymme med synlig träkonstruktion och tecken på fukt och möjlig mikrobiell påväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med synlig fukt och påväxt på träbjälkar och väggar, gammal isolering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket är gamla skador från när taket har läckt någon men med det sagt så finns det helt klart påväxt ser färsk ut och framförallt är det problem med fukt/frost vid takfoten. Dessutom har det blivit en del isbildning på taket när den varma vinden smälter snön, man vill inte ha ett isblock i skallen.

Vad säger ni som har erfarenhet och kunskap, vilken väg går man?
  • Jag har fått förslaget att sätta in avfuktare samt täta ventilationen på vinden. Detta sänker säkert fuktnivån men jag undrar om inte den stora temperaturskillnaden vid takfoten ändå kan leda till kondens? Detta gör heller inget för problemet med isbildning snarare tvärt om.
  • Vi vet att ventilationen behöver förbättras i huset. Ett alternativ är att börja med dom åtgärderna och se om fukttillskottet på vinden minskar. Hur stor effekt har egentligen ventilation av boytan på vindsklimatet
  • Den "rätta" lösningen kanske är att ta bort all isolering, lägga en ångbroms på ovansidan av bjälklaget och sen på med ny isolering för att på så sätt minska mängden fuktig luft som läcker upp och att sänka temperaturen. Detta känns minst sagt omfattande speciellt om man ska få dit en hyggligt tät ångbroms. Någon som gjort detta? Lönar det sig?
  • Andra idéer?
 
Hej!

Tror initialt att det är fukt från boytan som är en stor bov. Då ni har bytt ut uppvärmningen av huset. En pax-fläkt i tex ett badrum kan göra skillnad för att skapa ett lätt undertryck i huset.

Mvh Ksingo
 
K Ksingo skrev:
Hej!

Tror initialt att det är fukt från boytan som är en stor bov. Då ni har bytt ut uppvärmningen av huset. En pax-fläkt i tex ett badrum kan göra skillnad för att skapa ett lätt undertryck i huset.

Mvh Ksingo
Ja det låter rimligt. Det finns en PAX-fläkt av äldre modell som bara går på fuktstyrning, jag tänkte byta den till en med konstantdrift. Är det rimligt att tro att den förändringen skulle sänka fuktnivån på vinden? Huset är trots allt 180m2. Det får kanske bli lite experimenterande med ventilationen och se vad som händer med fuktnivån.
 
Sitter i samma situation med fukt, vitmögel och rimfrost på vinden. Det är en djungel där ALLA säger olika. Har pratat med så många om kallvinden. Har blivit avråd att sätta in gavelventiler nu till att göra det. Sätta in Trygghetsvakten, men då den kan blåsa in fuktig luft så är inte det bra osv.

I ert fall där ni verkar sakna fuktspärr, så får du ställa kostnaden mot att sätta in det vs börja med att skapa ett lätt undertryck inne. Att uppnå noll konvektion till vinden är omöjligt, men att minska den är nog en början.

Se det som en successiv åtgärdstrappa och se hur det utvecklar sig.

Givetvis så kan du täta vinden, installera en sorptionsavfuktare och du kan bry dig mindre --> stor energiförbrukning, dyr i inköp och nog svårt att få vinden riktigt tät, d v s då försöker man avfukta luften utanför huset.

Så mitt råd är egentligen börja smått och känn dig fram. Varje hus är unikt så det finns ingen universell lösning för ALLA kallvindar i Sverige oberoende på vad folk påstår.

Mvh Ksingo
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
S
Jag säger som jag alltid gör i dessa trådar, mögel på vind beror i 99% av fallen på ventilationen i bostadsytan. Att börja krångla på vinden ger i bästa fall samma resultat som att leda bort vatten från ett läckande rör till avloppet istället för att åtgärda läckan.

prio 1 är att få fukteb från boytan att sluta ta sig upp på vind i så stor utsträckning som möjligt.

Paxfläktar kan vara en billig lösning på det problemet.

Åtgärder på vinden ska du vara försiktig med.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
K Ksingo skrev:
Sitter i samma situation med fukt, vitmögel och rimfrost på vinden. Det är en djungel där ALLA säger olika. Har pratat med så många om kallvinden. Har blivit avråd att sätta in gavelventiler nu till att göra det. Sätta in Trygghetsvakten, men då den kan blåsa in fuktig luft så är inte det bra osv.

I ert fall där ni verkar sakna fuktspärr, så får du ställa kostnaden mot att sätta in det vs börja med att skapa ett lätt undertryck inne. Att uppnå noll konvektion till vinden är omöjligt, men att minska den är nog en början.

Se det som en successiv åtgärdstrappa och se hur det utvecklar sig.

Givetvis så kan du täta vinden, installera en sorptionsavfuktare och du kan bry dig mindre --> stor energiförbrukning, dyr i inköp och nog svårt att få vinden riktigt tät, d v s då försöker man avfukta luften utanför huset.

Så mitt råd är egentligen börja smått och känn dig fram. Varje hus är unikt så det finns ingen universell lösning för ALLA kallvindar i Sverige oberoende på vad folk påstår.

Mvh Ksingo
Verkligen en djungel och frustrerande att det skickas så många blandade signaler med brist på fakta och data som backar upp resonemang. Då blir det svårt att lära sig.

Det är ett gott råd att ta det hela i steg. Mekanisk frånluft behöver vi under alla omständigheter så att börja med det och se vad som händer känns rimligt. Dock så kommer ändå 10 gradig vindsluft ändå möte -10 grader uteluft takfoten och jag har svårt att se att det inte skulle bli kondens/frost även om vindsluften är torrare. Behövs det inte väldigt torr luft för att undvika kondens med så stor temperaturskillnad?
 
S SueCia skrev:
Jag säger som jag alltid gör i dessa trådar, mögel på vind beror i 99% av fallen på ventilationen i bostadsytan. Att börja krångla på vinden ger i bästa fall samma resultat som att leda bort vatten från ett läckande rör till avloppet istället för att åtgärda läckan.

prio 1 är att få fukteb från boytan att sluta ta sig upp på vind i så stor utsträckning som möjligt.

Paxfläktar kan vara en billig lösning på det problemet.

Åtgärder på vinden ska du vara försiktig med.
Bättre ventilation behövs det köper jag. Det som vore fint att veta är hur mycket ventilation ska till för att få tillräcklig effekt. Säg att man uppnår det rekommenderade 0.5 rumsvolym luftombyten per timme borde det då ha en tillräckligt god effekt på vidsklimatet?

Kan ventilation också påverka temperaturen på vinden? För problemet med isbildning på taket behöver jag också göra något åt.
 
S
E emifre skrev:
Bättre ventilation behövs det köper jag. Det som vore fint att veta är hur mycket ventilation ska till för att få tillräcklig effekt. Säg att man uppnår det rekommenderade 0.5 rumsvolym luftombyten per timme borde det då ha en tillräckligt god effekt på vidsklimatet?

Kan ventilation också påverka temperaturen på vinden? För problemet med isbildning på taket behöver jag också göra något åt.
Isbildning på insida tak menar du?

Isåfall är det för att varm fuktig luft tar sig genom vindsbjälklaget och kondenserar på yttertaket, då blir det is. Det löser man också genom att ventilera bostadsutrymmet.

Att börja med åtgärder på vinden är att börja i fel ända, det är allt jag säger. Man börjar i bostadsutrymmet, hjälper inte det med paxfläktar så börjar det bli dags att fundera över FTX eller plast mellan bostad/vind.
 
Jag skulle vilja påstå att grundproblemet är att det är för kallt på vnden. Vid låga temperaturer är luftens förmåga att binda fukt i form av vattenånga mycket begränsad. Därför får man kondens på kalla ytor, oavsett om fukten kommer från de uppvärmda utrymmena eller utifrån. Detta är ett enkelt konstaterande. Svårigheten är att säga vad som är lämpligast i det enskilda fallet, eftersom det är så många parametrar. Åtgärder när det gäller ventilationen kan säkert vara mycket effektiva, men jag är nog lite tveksam när det gäller ett så gammalt hus. Det har inte den täthet som normalt krävs för moderna FTX system. Att påväxten är störst vid takfoten (och framför allt på norrsidan) är logiskt eftersom kyleffekten från tak och takfot i förhållande till luftvolymen är störst där. Sågspånen har bra hygroskopiska egenskaper, men någon form av ångtätning under den måste alltid vara en fördel. Man kan såtta igen takfotsventilationen och lägga en termostatstyrd värmekabel vid takfoten, och så kan man sätta in en modern braskamin och börja elda ordentligt i den.
 
S SueCia skrev:
Isbildning på insida tak menar du?

Isåfall är det för att varm fuktig luft tar sig genom vindsbjälklaget och kondenserar på yttertaket, då blir det is. Det löser man också genom att ventilera bostadsutrymmet.

Att börja med åtgärder på vinden är att börja i fel ända, det är allt jag säger. Man börjar i bostadsutrymmet, hjälper inte det med paxfläktar så börjar det bli dags att fundera över FTX eller plast mellan bostad/vind.
Har is både på insidan och utsidan av taket :) I detta fallet syftade jag till utsidan, det bildas isblock närmast teglet som åker ner när det är töväder.
 
J justusandersson skrev:
Jag skulle vilja påstå att grundproblemet är att det är för kallt på vnden. Vid låga temperaturer är luftens förmåga att binda fukt i form av vattenånga mycket begränsad. Därför får man kondens på kalla ytor, oavsett om fukten kommer från de uppvärmda utrymmena eller utifrån..
Det köper jag 100%, bra beskrivet. Men hjälper det att värma på mer? så länge takfoten är öppen/ventilerad så kommer väl kallt virke/luft vid takfoten möta varm luft från vinden. 8 grader känns spontant rätt varmt när det är -10 ute och jag får problem med istappar/isblock som bildas på utsidan av taket.

J justusandersson skrev:
Åtgärder när det gäller ventilationen kan säkert vara mycket effektiva, men jag är nog lite tveksam när det gäller ett så gammalt hus. Det har inte den täthet som normalt krävs för moderna FTX system. Att påväxten är störst vid takfoten (och framför allt på norrsidan) är logiskt eftersom kyleffekten från tak och takfot i förhållande till luftvolymen är störst där. Sågspånen har bra hygroskopiska egenskaper, men någon form av ångtätning under den måste alltid vara en fördel. Man kan såtta igen takfotsventilationen och lägga en termostatstyrd värmekabel vid takfoten, och så kan man sätta in en modern braskamin och börja elda ordentligt i den.
Dels är huset inte så tätt och dels skulle det vara knepigt att dra rör för FTX. Planen är antagligen att sätta en sugkåpa på skorstenen och använda de existerande kanalerna till frånluft. Värmeåtervinning hade varit fint men har svårt att motivera så stora ingrepp i ett gammalt fint hus.

Jag undrar vad som är mest energieffektivt värmekabel eller sorptionsavfuktare
 
Det är så klart inte för kallt på en kallvind om det är närmare +10 när det är -5 ute! Det är fukttillförsel som är problemet.
Börja som sagt med att se till att du får konstant undertryck inne genom att ha en frånluftsfäkt som går kontinuerligt. Sedan passar du på en kylig dag att sätta frånluftsfläkten på max och gå runt och känn efter om det drar in kalluft någonstans vid taklister etc. för att hitta "lätta" läckor att täta.
 
Rf:en på din vind ser ju helt normal och förväntad ut i relation till utomhus. Med två likadana sensorer som du har kan du ju räkna ut ånghalten på vinden kontra utomhus vid samma tidspann på dagen, så får du en generell fingervisning hur mycket fukttillskott du har inifrån.

Kollar man 8:e jan så har du dryga 1g/m3 fuktigare på vinden än ute, men du behöver mäta det på kortare tidsspann än dagsbasis. Har du badrum under vinden, jämför då t.ex 2 timmar efter en långdusch och se ifall diffen ökar. 1g/m3 är t.ex. för liten diff att dra slutsats ifrån utan ligger nog inom felmarginalen.

Hittar du ingen större diff skulle jag gissa, som någon annan skrev, att det är lokalt i takfoten du behöver jobba. Kanske räcker att testa dreva igen foten temporärt och öppna upp i gaveln istället för eventuell överskottsfukt att åka ut. Foga bakom taklister, tejpa tätt vid genomföringar etc. Skulle iallafall testa mig fram innan jag skulle tänka på avfuktare.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
King Average King Average skrev:
Rf:en på din vind ser ju helt normal och förväntad ut i relation till utomhus. Med två likadana sensorer som du har kan du ju räkna ut ånghalten på vinden kontra utomhus vid samma tidspann på dagen, så får du en generell fingervisning hur mycket fukttillskott du har inifrån.

Kollar man 8:e jan så har du dryga 1g/m3 fuktigare på vinden än ute, men du behöver mäta det på kortare tidsspann än dagsbasis. Har du badrum under vinden, jämför då t.ex 2 timmar efter en långdusch och se ifall diffen ökar. 1g/m3 är t.ex. för liten diff att dra slutsats ifrån utan ligger nog inom felmarginalen.
Spännande, jag har flera sensorer och mätdata med hög upplösning. Vad är formeln för att räkna ut ånghalt? Hittar inget när jag googlar. Borde vara rätt enkelt att göra en graf över det också om bara formeln är på plats.
 
Läser man rapporterna från bland annat Fuktcentrum så brukar det framhållas att det viktigaste är att fukten från bodelen inte tar sig upp på vinden. Bra ventilation vill man ha oavsett så en god idé är en takfläkt på frånluftskanalen och se till att man har undertryck i bodelen.

När det gäller äldre hus med självdragsventilation kan det vara bra att låta sotaren dammsuga kanalerna, eller om man gör det själv. Håller på med det för tillfället och man vet aldrig vad tidigare ägare har stoppat in.
Dåligt drag i köksfläkten visade sig vara att kallrasskyddet var monterat åt fel håll samt att någon stoppat in en stor trasa i kanalen.

https://www.sbuf.se/Projektsida?project=213a85da-36f8-438a-8053-e7a5e2740af7
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.