Hej. Vi har en krypgrund på ca 145 kvm. Vi har gjort en besiktning i grunden där det konstaterats hög luftfuktighet och mögel. I nuläget är inget gjort så vi ska sätta in en krypgrundsavfuktare och plasta marken samt sätta igen ventilationsspjällen. Jag kommer att plasta själv, men skulle behöva hjälp med produktval av avfuktare samt ev installation av den, vi bor mellan Malmö och Lund. Inspektionslucka finns i kallförråd och höjd i facken är ca 1m. Anticimex gjorde besiktningen och rekommenderade en CTR 300 TT2. De ska dock ha 65 000kr ( inkl plastning) för kalaset, kunde dra av ca 20 000kr om jag plastade själv.

Jag har 15% rabatt på bygghemma.se så någon av deras hade ju varit bra. Skulle någon av dessa funka?

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...CQWjKH_eW8iSZxQq5BqS1huBACbUSGHgaAuSBEALw_wcB
 
harry73
  • Gilla
Renoverajämt och 1 till
  • Laddar…
Plasta in och sätt sedan in en sorpotionsavfuktare, tex ngn acetec med styrning för ca 15 tusen. Det enda du behöver då är ett 220 uttag ner i grunden och ett litet hål ut för utgående fuktig luft från avfuktaren.
 
G guggen skrev:
Plasta in och sätt sedan in en sorpotionsavfuktare, tex ngn acetec med styrning för ca 15 tusen. Det enda du behöver då är ett 220 uttag ner i grunden och ett litet hål ut för utgående fuktig luft från avfuktaren.

harry73 harry73 skrev:
Det sägs att sorbtions avfuktare är bättre, men kondens är mycket billigare.jag skulle plasta in och installera fuktigare samt denna.
Fukten kan du leda bort under plasten.

[länk]
Tack för inputs.
jag är inne på en sorptionsavfuktare då vi har väldigt hög luftfuktighet och den verkar fungera bra för ändåmålet.
 
Sorptionsavfuktare verkar ha fördelen att den även ger effekt i lägre temperaturer.
 
harry73
Hur låga temperaturer får du i krypgrund då?
Just nu ligger jag på 10 grader
 
harry73
Avfuktare (efter inplastning) behövs framförallt i augusti
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Färgkodad diagram som visar risk för mögel vid olika kombinationer av relativ luftfuktighet (RH) och temperatur över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sorptionsavfuktare är klart mindre energieffektiva än kondensavfuktare och avfuktningen behövs främst under sommar och höst. Så jag håller med, inte betala en massa pengar för en apparat som höjer elåtgången mer än en kondensavfuktare bara för att kunna avfukta under årstider när det inte behövs, vinter-vår.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
D
Jag kör en Woods 12 eller 15 i en krypgrund (80m2) med berg i dagen och 1 meters takhöjd. Hjärtmur och två små biltemafläktar som får luften att cirkulera.

Den har förbrukat 458 kWh sedan 1 mars 2020
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
R
C Cpt B738 skrev:
Hej. Vi har en krypgrund på ca 145 kvm. Vi har gjort en besiktning i grunden där det konstaterats hög luftfuktighet och mögel. I nuläget är inget gjort så vi ska sätta in en krypgrundsavfuktare och plasta marken samt sätta igen ventilationsspjällen. Jag kommer att plasta själv, men skulle behöva hjälp med produktval av avfuktare samt ev installation av den, vi bor mellan Malmö och Lund. Inspektionslucka finns i kallförråd och höjd i facken är ca 1m. Anticimex gjorde besiktningen och rekommenderade en CTR 300 TT2. De ska dock ha 65 000kr ( inkl plastning) för kalaset, kunde dra av ca 20 000kr om jag plastade själv.

Jag har 15% rabatt på bygghemma.se så någon av deras hade ju varit bra. Skulle någon av dessa funka?

[länk]
Sorbtionsavfuktare ska bara användas där kondens och extravärme inte är ens tänkbara...

Du får tio bra kondens för en sorbtionsavfuktare...
Använd solvärme och kondensavfuktare samt en byggtork från jula styr det hela på ute temperatur
Kör på el värme när det är över noll ute så att du har + 10
Kör kondenstork och solvärmeventilatorn
 
Håller inte med om att sorpotionsavfuktare drar mer ström. De är visserligen oerhört mer effektiva särskilt under 10c och har ofta högre effekt. Men se till att inte ha en gammal sorptionsavfuktsre som är always-on, utan en som styr efter ett värde. Har själv både två Woods och en sorption, det var dag och natt i effekt när jag bytte en rätt krallig Woods till den minsta acetec (6h som kostade ca 8' mot Woods 3-4'). Den kör ca 5 min varannan tim, för att hålla en liten källare under 60 rf. Sedan har du smidigheten att fukten går ut genom en slang (varm fuktig luft) som du bara leder ut genom muren ut.
 
harry73
G guggen skrev:
Sedan har du smidigheten att fukten går ut genom en slang (varm fuktig luft) som du bara leder ut genom muren ut.
Eller smidigheten att man leder kondensvattnet med en slang i marken under plasten.
 
Claes Sörmland
G guggen skrev:
Sedan har du smidigheten att fukten går ut genom en slang (varm fuktig luft) som du bara leder ut genom muren ut.
Men om du pumpar ut luft ur källaren så dras ju ny varm fuktig luft in under sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.