Lite osäker var jag skulle lägga detta, men eftersom kabeln i fråga är en cat6 så valde jag denna avdelningen.

Så, mitt projekt är att dra kabel från källaren upp till vinden, genom den enda väggen i huset som förbinder källare-markplan-ovanvåning-vind. Väggen ligger intill murstocken som också går hela vägen.

Att få kabeln upp till markplan är inga problem, sedan genom nästa vägg också enkelt med ett 60mm hål nere och ett uppe, vanlig gipsskiva.

Sen kommer problemet, väggen på ovanvåningen är extremt tjock, får det till 3-4 lager träskivor där, antagligen för att det är ett stort tomrum innanför.
Bifogar bild, ignorera måtten för dom stämmer inte. Dubbelcirkeln är centraldammsugaren, och cirkeln med X (ja jag vet, lampsymbol) är där jag tänker få upp min nätverkskabel.

Eftersom väggen är så tjock fick jag idéen att köra in ett pvcrör från markplan upp genom väggen och bara borra genom balken på vinden och fiska upp röret där, easy-peasy? Icke! Jag får upp röret så pass att det slår emot balken till vinden (eller balkarna rättare sagt). Men jag kan inte pricka hålet jag har borrat uppe från vinden.

Eftersom det är sånt stort tomrum kan saker röra sig ganska fritt där inne i väggen, så min kabelfjäder bara böjer sig. Finns ingen chans i världen att lysa ner i hålet heller och se var röret befinner sig.

Någon som sitter på en bra idé om hur jag kan lokalisera mitt rör genom ett 25mm hål på vinden?

Vinden är fö kallvind, lite spån på golvet sen tjockt lager gammal grå isolering.
 
  • Planritning visar vägg med murstock, markeringar för centraldammsugare och nätverkskabels genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kanske inte riktigt hänger med.... men kan du inte dra snöre med en vikt från ovanvåningen och sedan binda fast i ditt rör och fiska upp?
 
Kanske inte uttryckte mig så bra, men det är en hel massa isolering och diverse annat skit inne i väggen som blockerar att bara ta den enkla vägen upp/ner, så om jag binder vikt i ett snöre som du säger kommer jag ha precis samma problem fast från andra hållet, att blint leta upp genom balkarna.

Det är ett gammalt hus så jag har runt 40cm balkar mm mellan planen, svårt att ta enklaste vägen då utan att fastna
 
JanneJanne123
Jag gjorde nyligen en liknande manöver, använde då ett metspö istället för dragfjädern då detta var enklare att styra. Är det tomrum brukar ett vanligt VP-rör gå bra att använda också.
 
  • Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
Om jag förstått rätt så är det bara sista biten upp till vinden kvar men du har inte fått hålet exakt där ditt rör kommer upp?
Om du fäster en magnet i änden på röret och sänker ner en magnet i snöre från vinden så borde dessa koppla ihop sig om du inte är helt fel med avståndet. Sedan kan du försiktigt backa ner röret igen och låta snöret löpa med ner så har du om du har lite tur en draglina i dina väggar.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Såga upp ett större hål och stick in huvudet och kolla?
 
Vet inte om detta är möjligt men jag drog från källaren till min kallvind och ner till mitt mediaskåp genom ett gammalt telefonrör. Inget sånt du kan utnyttja?
 
D Daniel__s skrev:
Vet inte om detta är möjligt men jag drog från källaren till min kallvind och ner till mitt mediaskåp genom ett gammalt telefonrör. Inget sånt du kan utnyttja?
Alla telekablar sitter i tapeten, tyvärr. Huset är byggt på 30-talet.

P petererlandsson1194 skrev:
Om jag förstått rätt så är det bara sista biten upp till vinden kvar men du har inte fått hålet exakt där ditt rör kommer upp?
Om du fäster en magnet i änden på röret och sänker ner en magnet i snöre från vinden så borde dessa koppla ihop sig om du inte är helt fel med avståndet. Sedan kan du försiktigt backa ner röret igen och låta snöret löpa med ner så har du om du har lite tur en draglina i dina väggar.
Exakt!

Hm det skulle ju kunna fungera, får se om jag kan leta reda på någon magnet jag kan sänka ner där. Behöver dock vara ganska starka magneter tror jag för att inte släppa.
 
PerssonNiklas PerssonNiklas skrev:
Behöver dock vara ganska starka magneter tror jag för att inte släppa.
Jag har några små supermagneter som jag sätter saker på kylskåpet med, åker de ihop så är det jättesvårt att få isär igen så det finns både små och väldigt starka magneter.
 
Dra röret från vinden och ner då?
 
VP-rör som du trycker ner från vinden går att styra rätt bra. Att fiska uppåt för att hitta rätt är ganska svårt.
 
  • Gilla
SplitVs
  • Laddar…
A anis16 skrev:
VP-rör som du trycker ner från vinden går att styra rätt bra. Att fiska uppåt för att hitta rätt är ganska svårt.
D Daniel__s skrev:
Dra röret från vinden och ner då?
Blir ju samma sak där, eftersom hålen inte är 100% i c/c hamnar jag vid sidan. Blir ju att jag får försöka styra i blindo.


P petererlandsson1194 skrev:
Jag har några små supermagneter som jag sätter saker på kylskåpet med, åker de ihop så är det jättesvårt att få isär igen så det finns både små och väldigt starka magneter.
Ah okej, ska införskaffa några supermagneter
 
PerssonNiklas PerssonNiklas skrev:
Blir ju samma sak där, eftersom hålen inte är 100% i c/c hamnar jag vid sidan. Blir ju att jag får försöka styra i blindo.




Ah okej, ska införskaffa några supermagneter
Neodym magneter... använder jag för att hitta reglar bakom gips
 
Du kan inte dra kabeln från källare upp i markplan, såga upp den väggen med en hålsåg, fiska ut kabeln och dra flexirör från vind och ner och fiska ut röret genom hålet du har gjort med hålsåg. Sen sätta en dosa där med täcklock eller sätta igen hålet när det är klart
 
Det ända jag kan komma på är att lossa röret till centraldammsugaren och kunna ta in handen eller ett verktyg och fiska tag i vpröret, sen trä ett vp rör ovanifrån och koppla ihop, kanske byta till slang för att vara på utsidan av väggen med skarven, sen klippa kontakten på cat 5 kabeln för att få den smidig i dragröret, sen pressa om kontakten på vinden igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.